Onderdak aan volk geven

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

nieuweling
Berichten:42
Lid geworden op:vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:
Onderdak aan volk geven

Bericht door nieuweling » di 06 aug 2013, 18:53

Dag mede-imkers,

Ik ben gevraagd om morgen een "zwerm" te komen halen die in een schoorsteen zit. Maar nu krijg ik net te horen dat die "zwerm" daar al 2 jaar zit.
Dus zal dat bijenvolk al veel raat uitgebouwd hebben in die schoorsteen en zal de koningin volop aan de leg zijn. Met een gewone zwerm weet ik wat te doen.
Maar voor dit weet ik niet hoe ik eraan moet beginnen.
Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Grts,

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Onderdak aan volk geven

Bericht door Eddy Geurtsen » di 06 aug 2013, 19:43

Beste "Nieuweling", begin hier niet aan. Ten eerste zit dat volk waarschijnlijk niet in de schoorsteenpijp, maar in de schoorsteenmuur (dus moker en breekijzer meenemen). Ten tweede is het overhuizen van zo een volk (als je al bij de raten zou kunnen komen) geen werk dat je gemakkelijk kunt doen. Zelfs voor zeer ervaren imkers is dit een moeilijke klus. Als het volk er al twee jaar zit, zou ik het er ook voor een derde jaar laten zitten.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Onderdak aan volk geven

Bericht door jossmits » di 06 aug 2013, 22:05

Door mijn franse imkervereniging wordt het afgeraden om aan dit soort situaties te beginnen. Vooral vanwege verzekeringstechnische problemen als er iets misgaat.
Ik ken een aantal wilde volken in schoorstenen hier in de buurt. Meestal is het onmogelijk om er maar bij in de buurt te komen. Het volk zit meestal niet boven in de schoorsteen, maar op ongeveer een meter van de top, dus hoe er bij te komen.
Als je er toch bij kunt kun je de raten uitsnijden, vooral de raten met broed, met zoveel mogelijk bijen erop. Die raten met draden vastzetten in raampjes en die in een kast zetten.
Maar nogmaals. Beter er vanaf blijven, zeker als ze geen last bezorgen. Interessant om dan zo'n volk in de toekomst te volgen of en hoe zij zich handhaven zonder varroa-behnadeling!!!

Jos

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Onderdak aan volk geven

Bericht door Ewout » di 06 aug 2013, 22:51

Zo kan het ook
Bart, vertel je nog hoe het afliep? (beter daar dan hier misschien, of allebei?)

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Onderdak aan volk geven

Bericht door Dar-Bert » di 06 aug 2013, 23:21

Interessant!

Geen ervaring met een dergelijke situatie. Ik vind het op zich spannend dat zo'n volk het al twee jaar uithoudt, zonder bijvoeren of varroabehandeling. Eigenlijk zijn zulk soort volken kostbaar als genetisch en ecologisch erfgoed! En dat in Nederland?! Ik zou er wel een zwermpje van willen hebben, mocht er ooit eentje afkomen...

Ik zie nog een ander probleem: als je het volk in een kast plaatst maar je weet niet zeker of je de koningin levend te pakken krijgt, is het dan niet een beetje laat in het jaar om zoiets te proberen? Bruidsvlucht van een redcelmoer is dan op zijn vroegst over een kleine drie weken, heel veel darren zijn er misschien niet meer. Daarna moet ze snel aan de leg voor de winterbijen...

Als je al zoiets zou willen ondernemen, dan liever in mei of juni volgend jaar wellicht?

Groet, Bert

nieuweling
Berichten:42
Lid geworden op:vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: Onderdak aan volk geven

Bericht door nieuweling » wo 07 aug 2013, 02:38

Het is samen met de brandweer dat ik dat volk moet weghalen dus uitstellen zal niet lukken.
Het zal dus morgen moeten. Ik hou jullie op de hoogte.

Mvg,

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Onderdak aan volk geven

Bericht door jossmits » wo 07 aug 2013, 07:56

Hier in Frankrijk werkt de brandweer niet mee aan zo iets.
Let er ook op dat de raten heel lang kunnen zijn. De doorsnee van het rookkanaal is meestal niet meer dan 20 cm. Om toch voldoende raatoppervlak te hebben moeten de raten dus heel lang zijn.
In verband met het mogelijk sneuvelen van de koningin is het inderdaad beter om de operatie uit te stellen naar volgend jaar. Ik zou het dan uitstellen tot eind maart-begin april. Het volk is dan tamelijk klein hetgeen de operatie vereenvoudigt en het volk de kans geeft om ingeval van de dood van de koningin een redcelmoer te maken.

Jos

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Onderdak aan volk geven

Bericht door Jaap v.Popering » wo 07 aug 2013, 08:20

Ik heb al meerdere bijenzwermen in schoorsteen vernietigd . Verwijderen is zoals ; Jossmits "al schrijft is zeer moeilijk zo niet onmogelijk . En of hetzelfde volk ( zonder te zwermen ) er al twee jaar zit is natuurlijk niet waar . Hier zijn er schoorstenen welke vele jaren bewoond geweest zijn en heb er meerdere zwermen van opgevangen . Soms waren de volken in de lente dood ,maar de éérste zwerm die in de buurt kwam zat daar gelijk weer in , terwijl de niet kenners dan dachten dat hij was blijven leven .

Een keer is het mij wel gelukt , een zwerm welke helemaal van boven in de pijp zat ( die waren bedoeld om de schoorsteen wat hoger te krijgen ) de pijp afgezaagd ,naar beneden gehaald en zij zaten er vrijwel allemaal in :D

Mijn advies is dan ook altijd ; wanneer de buurt er geen overlast van heeft , gewoon laten zitten , heeft men wel overlast vernietigen , besef wel dat de bovenzijde na vernietiging geheel afgedicht dient te worden ( het is meestal een beluchtings- kanaal ) , omdat anders de éérste zwerm welke in de buurt komt er weer in zal trekken . Ik heb dit een keer meegemaakt dat deze na twee weken weer bewoond was .

Jaap v P

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Onderdak aan volk geven

Bericht door jossmits » wo 07 aug 2013, 09:39

Jaap,

Helemaal met je eens, op 1 punt na. Hier is het wel degelijk zo dat jaren dezelfde zwerm in de schoorsteen (of holle boom) zit. Ik heb dat een aantal keren kunnen constateren, ik heb dat gedaan door eind maart/begin april te kijken of ik bijen met stuifmeel die schoorsteen in zag gaan. Op dat moment kun je nog geen nieuwe zwerm in die schoorsteen hebben. Let wel: dat is onder de omstandigheden en met de bijen hier. Voor nederland zou je dus best gelijk kunnen hebben. Ik heb hier rond mijn huis in een straal van 10 km inmiddels 18!!!! volken in een holle boom, schoorsteen , holte in een muur of tussen een vals plafond gevonden.
Ik heb inmiddels 2 keer een zwerm afkomstig uit resp een schoorsteen (2012) en een holle boom (2011) kunnen scheppen. Jammer genoeg zijn ze toch niet echt varroa-tolerant, ik behandel ze gewoon tegen varroa; de varroaval is gelijk aan mijn andere volken.
Ik geloof wel dat deze "wilde" volken wel degelijk een bijdrage kunnen zijn in de ontwikkeling van varroa-tolerante bijen. Uiteindelijk heeft Fries dat ook op kunstmatige wijze gedaan op Gotland en zijn ook de varroa-tolante bijen onder andere in Arnot forest en Avignon en Le Mans ontstaan.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten