Hoeveel suikerwater voor de winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:
Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door p.zwartepoorte » za 10 aug 2013, 17:49

Ik heb vorige winter op 1 bk in gewinterd en ik heb toen ongeveer 1.5 jerrycan van 14 kg gevoert
Maar nu wil ik op 2 bk inwinteren moet ik dan meer voeren want ik wou 20 kg suikerwater voeren is dat genoeg ?
Ze hebben wel nog aantal ramen vol honing erin zitten
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door Tieme » za 10 aug 2013, 19:46

Hallo Paul,

Met 20 kilo voer zullen ze de winter wel doorkomen. Dat is een prima hoeveelheid.

Groeten,

Tieme

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door Primus » za 10 aug 2013, 20:27

Jullie gaan veel lentehoning oogsten volgend jaar. Ik voer nooit meer dan 10 kg per kast + de meesten hebben dan nog een paar kg, maakt ongeveer 12 kg en daar komen ze de strengste winters mee door.
Paul, ge moet altijd de kg suiker tellen voor het opgelost wordt mee water je kan in verhouding 1 suiker op 1 water dus1:1 ofwel zoals ik doe 3 suiker op 2 water =3:2. Volgens mij is teveel voeren ook niet goed.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door petro » za 10 aug 2013, 22:20

Ja hoor,het is de tijd van het jaar weer :D
Elke jaar weer die vraag;hoeveel?
Ik leerde van mijn bijenteeltleraar en uit al de boeken uit die tijd;10 kilo en voor 1 oktober klaar.(ongeacht wat nog in volk aanwezig)
Ik heb me er altijd aan gehouden en elk voorjaar is er ruim over!
Petro

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door Hans van der Post. » zo 11 aug 2013, 01:02

petro schreef:Ja hoor,het is de tijd van het jaar weer :D
Elke jaar weer die vraag;hoeveel?
Ik leerde van mijn bijenteeltleraar en uit al de boeken uit die tijd;10 kilo en voor 1 oktober klaar.(ongeacht wat nog in volk aanwezig)
Ik heb me er altijd aan gehouden en elk voorjaar is er ruim over!
Petro
MMM er zijn zeven pagina's van 10 reacties over dit onderwerp. zoekslag inwinteren of suiker

Ik hou ook elk jaar voer over en geef hooguit 10 kg.
Het zijn de buckfast volken die zoveel verbruiken 20 Kg ............ net die grote auto's met vier wiel aandrijving. :?
!Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door alfa vulgaris » zo 11 aug 2013, 02:05

Vorig jaar Buckfastvolk op zeg maar 2 BK aan bijen had nog iets van 10 á 12 kg honing in augustus.
Iets van 10 kg 3:2 bijgevoerd.toen de voorjaasdracht dit jaar weer wat begon zat er echt nog maar een ietsiepietsie voer in.

1 vol BK raam is meende ik 2kg voer. Daar zit bij 20% vocht (verzegeld voer) dus 1600 gram aan suiker(s) in.
Als je 3:2 voert moet je dus 1600 gram suiker + 1066 gram water = 2,666 kg voeren voor 1 vol BK raam verzegeld voer en moet je in totaal uitkomen op 10 volle ramen voer voor de winter.

Dus van 10 BK ramen aftrekken wat er nog aan volle BK ramen voer inzit,dat verschil vermenigvuldigen met 2,66 kg en wat daar uitkomt dat moet er dan nog aan 3:2 suikerwater bijgevoerd om op 20 kg voer te komen.

Moet lukken dacht ik.

Werkze,
Alfa.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door alfa vulgaris » zo 11 aug 2013, 02:14

ALs je dus die 20kg suikerwater (3:2!) deelt door 2,66 kg kan je zien hoeveel BK ramen voer dat worden plus dat wat er nog inzit moet je samen op 10 uitkomen ,men zegt dat dat genoeg is.

Als je 1:1 voert moet je dus wel even 3,2 kg voeren voor een 1 vol BK raam van 2 kg voer.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door semar » zo 11 aug 2013, 09:14

Hans van der Post. schreef:
petro schreef:Ja hoor,het is de tijd van het jaar weer :D
Elke jaar weer die vraag;hoeveel?
Ik leerde van mijn bijenteeltleraar en uit al de boeken uit die tijd;10 kilo en voor 1 oktober klaar.(ongeacht wat nog in volk aanwezig)
Ik heb me er altijd aan gehouden en elk voorjaar is er ruim over!
Petro
MMM er zijn zeven pagina's van 10 reacties over dit onderwerp. zoekslag inwinteren of suiker

Ik hou ook elk jaar voer over en geef hooguit 10 kg.
Het zijn de buckfast volken die zoveel verbruiken 20 Kg ............ net die grote auto's met vier wiel aandrijving. :?
Nou,.......mijn buckfast volken krijgen anders ieder jaar OOK MAAR 10 KG de laatste 15 jaar,
en ook elk jaar over! :snooty:
ik denk dat auto´s en bijen toch even anders zijn Hans :wink:
buckfast volken rijden in verhouding zuiniger?
zuinigheid (thriftines) vond broeder Adam namelijk ook een belangrijke eigenschap-
:lol:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op zo 11 aug 2013, 09:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door semar » zo 11 aug 2013, 09:30

alfa vulgaris schreef:Vorig jaar Buckfastvolk op zeg maar 2 BK aan bijen had nog iets van 10 á 12 kg honing in augustus.
Iets van 10 kg 3:2 bijgevoerd.toen de voorjaasdracht dit jaar weer wat begon zat er echt nog maar een ietsiepietsie voer in.

1
Werkze,
Alfa.
Alfa, In winteren doe je in september (zoals Petro zegt) (anders krijg je de eventuele heidehoning er niet uit)
en voor 1 oktober klaar, zo heb ik het indertijd ook geleerd.

iedervolk moet voldoende voer hebben in augustus, en na de linde zal je volken soms wat bij moeten voeren
om ze flink aan het broeden te houden voor veel winterbijtjes
(afhankelijk van je plaatselijke dracht is dit wel of niet nodig).

ik weet niet waneer jouw voorjaarsdracht begingt, maar hier is het genoeg tot de schietwilg.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoeveel suikerwater voor de winter

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 11 aug 2013, 10:28

zuinigheid (thriftines) vond broeder Adam namelijk ook een belangrijke eigenschap-
Ik ben wel een beetje klaar met broeder Adam. Die man wordt te pas en te onpas overal maar bij gehaald :wink: . Er is geen regie meer over de buckfastbij en het is de vraag ook waar de selectie heen kristalliseert.
Ik denk wel dat je kunt zeggen dat buckfastbijen grootverbruikers zijn. Ik ben het in die zin met Hans eens. Met de opmerking: hoe meet je dit? Want ze ze overwinteren ook met meer bijen. Je zou eigenlijk het voerverbruik uit moeten rekenen per kg bijen ofzo. Het is de vraag of je dan nog steeds tot die conclusie komt. Om in autotermen te blijven: het benzineverbruik per km.

Het kan natuurlijk Semar, dat jij een betere najaarsdracht hebt. Met de Balsemien kan het zo zijn dat ik helemaal niet meer hoef in te winteren :wink: .
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 74 gasten