immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door LWPisa » zo 18 aug 2013, 23:16

Ik heb nu 26 volken als ik alles meereken. Ik draai een vrij uitgebreide koninginnenteelt, dat is heel veel gepiel met bijen, ik gebruik bijen ook als voedseldieren en daarvoor moet ik ze ook pakken. Ik vind gestoken worden onprettig maar het gedoe met handschoenen ook onprettig. Bij fijn werk kan het ook niet, ik draag nog wel eens latex handschoenen maar daar steken ze doorheen. Voordeel daarvan is wel dat je door aan het rubber te trekken de angel eruit trekt.

Ik denk niet dat ik allergisch wordt, ik ben geen "allergisch type", maar dat is vage theorie.

Lennard

Pjotr
Berichten: 50
Lid geworden op: za 15 jun 2013, 10:31
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door Pjotr » ma 19 aug 2013, 00:01

Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die allergisch worden dat ze een (paar) jaar niet zijn gestoken en dat ze daarna ineens een zware allergie bleken te hebben opgebouwd.

Misschien heeft dat te maken met de hoeveelheid antistoffen die afnemen na een langere tijd niet te zijn gebruikt...

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door LWPisa » ma 19 aug 2013, 08:59

Dat klinkt zinnig. Een allergie is een overtrokken/onnodige reactie van het immuunsysteem op een bepaalde lichaamsvreemde stof. Het immunsysteem doet te veel.
Als je immuunsysteem voortdurend bijengif te verduren krijgt dan is het opruimen ervan, dat gepaard gaat met een zekere reactie, normaal. Als je tijdelijk geen bijengif binnen krijgt dan mist de biochemische routine en zou het immuunsysteem wel eens meer kunnen reageren dan gewenst.

De komende 10 jaar zal er wel meer duidelijk worden over allergie. Er zit een sterke genetische component aan en er lijkt een samenspel met bacterien en parasieten. In de zin dat die normaal (de laatste milioenen jaren) ons immuunsysteem bezig houden, als ze er niet zijn gaat het immunsysteem op hol. Voor deze "hygiene hypothese" komt steeds meer bewijs.

Ook lijkt er een relatie met de diversiteit van de bacteriefauna van het lichaam, daar wordt druk naar gekeken. Het zou wel eens kunnen dat biodiversiteit een andere en grotere rol speelt dan nu wordt gedacht.

Lennard

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door alfa vulgaris » ma 19 aug 2013, 10:59

2,5 jaar bijen gehouden en zeker 200+ steken gehad.
Zwellingen werden steeds minder totaan idd.pusplekkies.

Toen een terrorvolk opengehaald...leken wel geafrikaniseerde.
Ze kwamen met meer dan 200 achter me aan toen ik minstens 50 meter wegliep enz.enz.
Keer of 30 gestoken..toen voelde ik me al wat apart.(aparter dan normaal :D)
De 1e keer daarna dat ik gestoken werd was het mis.Allergie!

Het kan dus zeker een allergie ontwikkelen.
Ik heb ook sterke aanwijzingen dat er een genetische component aan een allergie zit.
Meerdere in mijn familie aan moeders kant hebben er last van en onlangs ontdekt dat er nu ook een 4e generatie met in dit geval wespengifallergie is.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door semar » ma 19 aug 2013, 11:29

klinkt allemaal wel herkenbaar, reageer zelf nauwelijks meer op bijengif,
behalve in het gezicht met name bij de ogen en lippen (je familie went eraan als je er soms ald quasimodo uit ziet).
Gestoken worden in de zachte delen en de vingertoppen blijft toch gevoelig,
alhoewel ik het steekplekje vaak niet meer kan terug vinden als ik klaar ben met de bijen.

Ieder voorjaar is de reactie iets hoger dat trekt na een paar steken wel snel bij.


Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten