lange "vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

lange "vliegplank

Bericht door buzzer » vr 20 sep 2013, 13:36

"Wat is de meerwaarde van een plank die je tegen je vliegplank zet? Ik zie dit vaker en zie dan ook dat bijen vanaf de grond naar boven lopen. Zo bevorder je volgens mij ook dat muizen de kast bezoeken. Vroegen deed m'n opa het ook al.
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » di 24 sep 2013, 11:50

Hallo Buzzer, heb je al dat mooie youtube filmpje bekeken dat tupkomed bij het
onderwerp roverij of zoiets geplaatst heeft ? Kijk bij vraagbaak, meteen vooraan.
Ik heb ook verlengde vliegplanken vóór de kasten om te voorkomen dat
zwaarbeladen bijen onder de vliegopeningen terecht komen. Wat dacht je hoeveel energie
het z'n zwaarbeladen bij kost om omhoog te vliegen. Je weet dat de landingsmanoevre van een vliegtuig
een van de moeilijkste onderdelen is van de vliegerij. Je opa was een verstandige man.
Die kon zich beter in bijen verplaatsen om ze het naar de zin te maken dan menige bijentechneut.
Trek je niks aan van de imkers die op jouw foto reageren met "Wat een............." Zj.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 24 sep 2013, 14:36

Baadt het niet, het schaadt ook niet.
JP

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door Primus » di 24 sep 2013, 17:02

Ik zet in de vroege lente als de wilgen gaan bloeien en er nog buien vallen altijd een plaat tegen de vliegplank, hierop landen de bijen die uitgeput zijn en na een tijdje lopen of vliegen ze weer de kast in. Ik denk dat het vooral in de vroege lente een hulp is voor de bijen, of zijn er imkers die er zoveel teveel hebben in dit stadium?? Ik in elk geval niet en als de bijen geholpen zijn met een goede landingsbaan (ik gebruik styrodur plaat) dan vind ik dat oké.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door buzzer » di 24 sep 2013, 19:55

Dank voor de reacties, ik denk dat ik volgend voorjaar de familietraditie maar eens voort ga zetten......... :D
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » wo 25 sep 2013, 08:20

Goede morgen 'plankeniers', het onderwerp boeit me. Buzzer , de verlengde vliegplank is niet zo maar
een traditie. Je mag het 'een levende traditie' noemen, ofwel 'levende methode' want ik vermoed dat ze nog
bij een kwart van de imkers in zwang is. Op het Koolzaad staan imkers uit verschillende windstreken.
Bij Drentse imkers zie ik wel extra landingsbanen, maar niet bij imkers uit van oudsher welvarender streken.
Tegenover Jelte's spreuk wil ik de volgende uit K. ter laan zetten : ALLE BAAT HELPT, zei de schipper en BLIES IN HET ZEIL.
" Alle kleine beetjes helpen" zeggen we tegenwoordig. Energieverlies moet tegengegaan worden.
Uiteraard zijn er mensen die niet 'op de kleintjes' hoeven te letten . Zo zijn er ook imkers die niet op een kilometertje
meer of minder hoeven te letten om hun volken te bezoeken. Dank zij hun ras bijen met 'graaiergenen' stromen bakken vol honing.
Wat maakt dan dat beetje honingverbruik en dus 'verlies voor de imker'(?) dan uit, doordat de bijen die onder de kast zijn belandt, met hun vracht weer moeten opstijgen. Bijen verbruiken net als vliegtuigen de meeste energie tijdens de start en het opstijgen. Jelte heeft mooi praten; hij baadt in de honing. (hier moet een vriendelijke smilie staan,
maar ik weet nog niet hoe dat moet).
P.S. Behalve meer energieverbruik heeft een onder de kast gestrande bij een grotere slijtage en dus een iets kortere levensduur. Zj

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door semar » wo 25 sep 2013, 16:55

bee-tree schreef:. Dank zij hun ras bijen met 'graaiergenen' stromen bakken vol honing.
Zj
:naughty:

foei beetree wat een taal,
:oops:



:wink:
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » do 26 sep 2013, 09:50

Bon matin Dominique klinkt heel wat fraaier. Dat ben je toch wel met me eens.
Ik hoop dat mijn zin die jij geciteerd hebt, niet de indruk wekt dat ik een racist ben. Misschien moet ik het woord maar niet meer
gebruiken. Sorry dat ik het nog een keer gebruik als volgt. Laatst hoorde ik een "honingjager' die elk jaar
Buckvastkoninginnen koopt na de winter om zijn uitgedunde ' vliegstal' aan te vullen, zeggen : "Dat zijn pas rasjes.
Die vliegen als de beste " Het klonk mij in de oren alsof hij het over een renstal met volbloedpaarden had.
De koninginnetelers spreken toch over selectiecriteria als haaldrift. Driftigheid berust toch ook op genen ?
Of denk jij dat het vol laten stromen van de bakken alleen komt door het dikker zijn van de volken
doordat de koninginnen sneller en langer doorleggen ? Dat is een visie die ik al eerder van je gehoord hebt.

Sta me toe dat ik zo nu en dan chargeer, overDRIJF. Terzijde, DRIJF is verwant met DRIFT. Regelmatig word ik driftig
gemaakt, ofwel mijn genen voor driftigheid in beweging gezet, aangewakkerd, zoals bijvoorbeeld door een
lofprijzing van "veredelde' bijen. Heb je liever dat ik in plaats van .......... grazers zeg ?
Dominique bedankt dat je me altijd weer inspireert om m'n leven te beteren. Met de allervriendelijkste groet. Zj.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door semar » do 26 sep 2013, 11:31

nee, betree ik heb er geen bezwaar tegen maar je wekt de indruk dat je het de imker of de bijen hun eigenschapen kwalijk neemt
en je de zon niet in het water kunst zien schijnen.

jij kunt natuurl ook je `luie bijen´ weg doen en overstappen op een ras dat eigenschapen heeft die het beste bij jouw omgeving passen,
waardoor ze productiever lijken.

ieder voordeel heeft zijn nadeel ten slotte, de grotere vruchtbaarheid is geen goede eigenschap als je in een omgeving leeft met een heel onregelmatige dracht bv, zelf heb ik voor de buckfast gekozen in eerste plaats om haar zwermtraagheid, het bespaart me vegers maken midden in de tijd dat de bijen moeten groeien voor de linde dracht. vaak is het geven van extra ruimte en het verwijderen van de doppen genoeg als je met eenjarige moeren werkt.
2e eigenschap voor mij belangrijk is de zachtaardigheid (ik sta ten slote op een schooltuin, en met het klimen der jaren vind ik het pretiger om in mijn korte broek te werken in plaats van het bijenharnas).
de andere eigenschapen van een enorme haaldrift tot een beter reukvermogen zijn leuke eigenschapen maar die hebben ook weer hun eigen nadeel.
je klinkt alsof jet het koeien kwalijk neemt dat ze veel melk produceren, en vind dat iedereen onder een bizon moet gaan hangen om aan zijnmelk te komen.

wat me tegenstaat is dat je een erg negatief beeld schets van inhalige imkers assiociale bijen tec.
ik kan dan ook antwoorden dat je mischien een minder kundig imker bent die werkt met luie bijen en de zon niet in het water kan zien schijnen.
maar dat geeft wederzijds een minder pretige stemming.

verder mag je woorden gebruiken die je kiest maar als een keuze een reacktie oproept dan is dat zo, aktie = reaktie nietwaar?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. beetree neem het met een vette knipoog natuurlijk zijn we het lang niet altijd met elkaar eens,
en de soep wordt niet zo heet gegeten als opgedient :wink: :wink:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » do 26 sep 2013, 16:43

Beste Dominique, we dwalen weer aardig van het onderwerp af: de verlengde vlieg- of loopplank of steiger (vrij benoemd)
Ik neem het op voor die imkers die zich inleven in hun bijen, die zich het leplazerus werken en daarom door de imker
een handje geholpen worden met een eenvoudig landingsplankje. De fatsoensrakkers onder de imkers noemen zo'n alleggaartje
aan planken een .............. Zij willen een rijtje uniforme kunststofkasten netjes in het gelid.
Ik heb van twee van zulke imkers de opstelling bij het koolzaad in het afgelopen koude voorjaar met verbijstering
aanschouwd. Segeberger hoog van de grond met honderden verkleumende bijen er onder ; in kluitjes op elkaar
om nog een beetje warmte van elkaar te krijgen. Je mag hopen dat de Dierenbescherming dat niet in de publiciteit brengt.
Dat zijn geen luie bijen maar LUIE IMKERS die niet de moeite nemen om planken te kopen en passend te maken zodat
die geen afbreuk doen aan de uitstraling van hun stand. Zulke 'laadkleppen' zou de kastenverkoper er bij moeten leveren.
Hoogproductieve bijen zijn geteeld voor imkers die er hun dagelijkse kost mee moeten verdienen en de telers van fruit
en groenten moeten bedienen voor bestuiving. Luie hobby-imkers maken er dankbaar gebruik van. Ze hoeven maar enkele
volken te bedienen om vervolgens bij elke gelegenheid te snoeven dat ze van twee volken 200 potten hebben geoogst
zonder te vertellen dat ze de koninginnen hebben moeten kopen omdat de vorige niet door de winter zijn gekomen.
Dominique, je lokt me aardig uit de tent om eens wat luie imkerpraktijken te openbaren die mede oorzaak kunnen zijn van sterfte.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten