beginnersvraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hoonja1
Berichten:2
Lid geworden op:wo 25 sep 2013, 19:29
Contacteer:
beginnersvraag

Bericht door hoonja1 » wo 25 sep 2013, 19:45

Ik ben een beginnend imker en heb deze week mijn volken ingewinterd. Vandaag even gecontroleerd of er voldoende voer aanwezig was.
Bij een volk zag ik slechts een klein beetje gesloten broed en geen eitjes of larfjes, ook niet bij nadere controle in de onderbak. Ik vrees dus dat de koningin niet meer aanwezig is.
Wat nu.
Ik heb een raampje met brias van een ander volk overgehangen. Wordt er nu nog een koninginnedop getrokken.??
Als blijkt dat er geen kon. meer is kan ik er dan nog een bevruchte kon. in laten lopen (via kluisje) of moet ik toch verenigen.
Het is een mooi groot volk dat volledig wintervoorraad heeft dus zou ik het volk wel de winter door willen halen.
Ben benieuwd naar de antwoorden.
alvast bedankt
jan

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: beginnersvraag

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 25 sep 2013, 20:11

Als het volk de voedersuiker goed heeft opgenomen, zou ik me al geen zorgen maken. Eenmaal gevoerd, kijk ik niet meer in de volken, dus zie ik ook niet of er nog broed in zit of niet. Nu jij er wel in hebt gekeken, ga je je zorgen maken over hetgeen je hebt gezien. Als er bij het voeren een volk is dat de suiker slecht opneemt, dan is er meestal wel wat mis. Die volken halen het voorjaar niet. Maar als het geen probleem was om te voeren, laat dan de boel maar met rust, alles komt goed.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: beginnersvraag

Bericht door Robbert » do 26 sep 2013, 12:27

Jan,

Weet je heel zeker dat er geen moer meer aanwezig is? Ben je alle ramen af geweest om haar te vinden? Was het volk onrustig? Het is vrij laat in het seizoen en het kan zijn dat jouw volk al besloten heeft de moer geen ruimte meer te geven om te leggen. In deze tijd beoordelen of je een moer hebt aan de hand van eitjes is geen goede methode.

Overigens heeft het totaal geen zin om een raam eitjes in te hangen. Mocht er al een moer uitkomen dan zal ze niet bevrucht worden omdat er geen darren meer zijn. Deze worden pas weer in april geboren en tegen die tijd heb jij dit volk al verenigd met een ander volk.

Het beste wat je kunt doen is dit volk met rust laten en er op vertrouwen dat het goed komt. Als ze in maart met stuifmeel thuiskomen weet je denk ik genoeg.

hoonja1
Berichten:2
Lid geworden op:wo 25 sep 2013, 19:29
Contacteer:

Re: beginnersvraag

Bericht door hoonja1 » do 26 sep 2013, 13:36

Dank voor jullie bericht. Ik weet dat je nu niets meer hebt aan een koningin. Ik wilde alleen een bevestiging of het volk moerloos is.
Uit jullie reacties blijkt dat het beter is nu niets meer te doen. We zien wel in het voorjaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten