Pasteuriseren honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
P.Baan
Berichten:1
Lid geworden op:zo 13 okt 2013, 12:05
Contacteer:
Pasteuriseren honing

Bericht door P.Baan » zo 13 okt 2013, 12:17

.ik ben zelf geen imker, maar een liefhebber van honing.
Gisteren heb ik een klein symposium bezicht alwaar een opmerking werd geplaatst dat er in NL veel honing wordt gepasteuriseerd eer het op de markt wordt gebracht. Zowel door de industrie als door de hobby imker.
Ik was zeer verbaasd aangezien de imker waar ik mijn honing betrek dit zeker niet doet.
Heeft iemand een idee wat daar van waar is?
Het lijkt mij raar aangzien honing als een anti bacterieel product wordt gebruikt.

Daarnaast werd er vragen gesteld of de Veluwse heidehoning wel 100% nederlands zou zijn.
Bij een tekort aan heidehonng zou heidehoning uit het buitenland ingekocht worden en op de veluwe gebotteld worden en dan verkocht
worden als veluwe heidehoning.
Wat is hier van waar?

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Pasteuriseren honing

Bericht door alfa vulgaris » zo 13 okt 2013, 12:27

Honing die is verhit mag volgens de warenwet geen honing worden genoemd.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Pasteuriseren honing

Bericht door Ewout » zo 13 okt 2013, 12:48

Pasteuriseren; lijkt mij heel sterk. Ik ken veel imkers en ik ken er geeneen die pasteuriseert, ik zou ook niet weten waarom.
Heidehoning uit het buitenland in Nederlandse potjes, dat zou kunnen, er lopen vast imkers rond die hun klanten niet teleur durven te/willen stellen. Maar je koopt die honing vaak direct bij de imker: vraag gewoon of het een goed heidejaar was, hoeveel hij geoogst heeft... Het is ook een vertrouwenszaak natuurlijk.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Pasteuriseren honing

Bericht door willem » zo 13 okt 2013, 13:25

alfa vulgaris schreef:Honing die is verhit mag volgens de warenwet geen honing worden genoemd.
Alfa, het "warenwetbesluithoning" zegt daar het volgende over:
de waar is niet op zodanige wijze verwarmd dat de natuurlijke enzymen zijn vernietigd of in aanzienlijke mate onwerkzaam zijn gemaakt;

In de US is gepasteuriseerde honing niet ongebruikelijk, want de klant wil vloeibare honing. De honing wordt verwarmt tot ca 80ºC en daarna zeer snel weer afgekoeld. Bij Swienty in Denemarken was destijds zo'n apparaat te koop voor omgerekend pakweg 3500 gulden of euro. Niet iets wat je als imker aanschaft voor de paar potjes honing. Dat de industriele zemerijen hier wel gebruik van maken lijkt mij niet uitgesloten als je ziet wat er bij suppermarkten in de schappen ligt.
Bijlagen
deenshoningApp.jpg
deenshoningApp.jpg (8.24KiB)4749 keer bekeken
Groeten, Willem :violin:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Pasteuriseren honing

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 okt 2013, 14:07

P.Baan schreef:

Bij een tekort aan heidehonng zou heidehoning uit het buitenland ingekocht worden en op de veluwe gebotteld worden en dan verkocht
worden als veluwe heidehoning.
Wat is hier van waar?
Ik denk dat dit stamt uit de tijd dat de Nederlandse heidehoning ( ik dacht ) met meer dan de toegestane 500 becarel cesium ( radio actieve stof uit tsjernobyl ) besmet was .
Er is destijds een keer aangeraden om deze honing te mengen met heidehoning uit Frankrijk om zodoende beneden de toegestane maximum waarden te komen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Pasteuriseren honing

Bericht door Kroese » zo 13 okt 2013, 18:00

P.Baan schreef: Daarnaast werd er vragen gesteld of de Veluwse heidehoning wel 100% nederlands zou zijn.
Bij een tekort aan heidehonng zou heidehoning uit het buitenland ingekocht worden en op de veluwe gebotteld worden en dan verkocht
worden als veluwe heidehoning.
Wat is hier van waar?
Er zit misschien kaf onder het koren, maar als jij bij kleine hobby imkers koopt is die kans erg klein.
Ikzelf heb nog Heidehoning over van de markt Ughelen.
Ik had daar voor 3 categorieen een 10 met de keuring, waar onder zomer, Heide en Heideraat honing.

Ik heb dus toch nog voorraad in alle categorieen.
Hennie....

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Pasteuriseren honing

Bericht door alfa vulgaris » zo 13 okt 2013, 18:13

Cesium is een metaal wat onstaat bij allerlei toepassingen van kernsplijting en zich in de natuur gedraagd als Natrium en Kalium en wordt dus ook opgenomen door plant en dier.
Limiet van de activiteit van Cesium 134 en Cesium 137 tesamen mag 600 Becquerel per kilogram bedragen voor honing.

In 2009 zijn er conform euratom verdrag 101 stalen Nederlandse honing onderzocht op deze radioactieve isotopen.
In 15 stalen werd er Cs-137 aangetroffen met een activiteit varierend van 11,6 tot 347 Bq/kg.
Geweldig...de rapporten voor 2010,2011 en 2012 zijn nog steeds niet openbaar ???

The solution to polution is dilution.
Weer even interessant om te weten dat er waarschijnlijk weer ambtenaren zijn met geniale adviezen.

Alfa.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Pasteuriseren honing

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 okt 2013, 19:54

Even het staatje van 1988 tot 1991

Jaar.... Aantal................ Gemiddeld ................. % monsters
........ monsters ............. gehalte radio-............ met meer dan
............................... actief cesium ................. 600 Bq/kg

1988.... 214 (+ STR)......... 808 Bq/kg ...................58
1988..... 149 (- STR)...........553 ......................... 41
1989......313 ................... 464 ....................... 25
1990......318.................... 431 ........................ 20
1991....... 66..................... 227 ...................... 4,5
STR = Stabrechtse heide .


Bron .
http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... 2581/12033

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Pasteuriseren honing

Bericht door alfa vulgaris » ma 14 okt 2013, 11:35

Gloeiende gloeiende ...nog maar een keer beknopt dan (forum time-out)

Cesium 134 heeft een halfwaardetijd van ong. 2 jaar en vervalt voor 99,99% tot het stabiele Barium 134.
Cesium 137 heeft een halfwaardetijd van ong. 30 jaar en varvalt tot het stabiele Barium 137.
Het vervalt met beta-verval en indien opgenomen in organismen is het dus zeer schadlijk.
Het nesteld zich vooral in spierweefsel met voornamelijk hartritmestoornissen en hartfalen als gevolg.(aangetoond in de jaren na Chernobyl)

Het Cesium wordt opgelost in water door de plant opgenomen en de honingbij,aangezien Cesium een analoog van Kalium is, brengt de met Cesium besmette nectar naar de kast.
Omdat Cesium zéér goed in water oplosbaar is zal naar mijn idee de concentratie in de nectar van besmette gebieden sneller afnemen door uitspoeling naar grond of oppervlaktewater dan door radioactief verval.

Honing met een hoog gehalte aan zouten van Natrium of Kalium zullen in een gebied met gelijke besmettingsgraad dus een hogere radioactiviteit vertonen (Tamme kastanje,heide en honingdauw?) dan honing met een laag mineraalgehalte.

Let wel de maximale norm geld alleen voor de som van de activiteit van Cs-134 en Cs-137. De radioactiviteit van andere mogelijk voorkomende radioactieve isotopen is niet inbegrepen.

Ik ben eigenlijk nogal boos dat het RIVM nog steeds niet de raportering volgens het euratomverdrag heeft geopenbaard op haar website. Na het "incident" in Fukushima wekt dit lichtlijk gezegd bij mij nogal argwaan.

Een domme ex-machinist,
Alfa.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Pasteuriseren honing

Bericht door alfa vulgaris » ma 14 okt 2013, 23:51

De Fall-out van zo'n foutje waardoor instabiel Cesium in de honing kan komen kan grote provinciale verschillen vertonen.

Zo is bijvoorbeeld Schotland,hoewel het verder weg is, meer bestmet dan Nederland met Cs-134 en Cs-137 van de Chernobyl ramp. Het komt voorral met de regen naar beneden.

Ik ben niet zo'n bioloog maar kan me ook zeer goed voorstellen dat op Kaliumrijke gronden deze 2 isotopen minder in honing zullen worden aangetroffen dan in honing van dezelfde dracht op Kaliumarme gronden..

Erg interessant lijstje Jaap.
U wordt maar weer bedankt.

Bijen als monitor van het milieu... zo te zien zijn we er hier niet slecht vanaf gekomen.
Interessant artikel ook nog.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 129 gasten