Ervaring met Goltz kast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door p.zwartepoorte » vr 15 nov 2013, 22:02

Dat is wel leuk zo cursus van een kast vlechten :D
En eibergen is niet ver valt wel mee
Gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door Willem de Jong » ma 18 nov 2013, 20:32

Ik werk nu twee jaar met zelf gebouwde Golz type kasten. Op mijn website: http://www.bijendans.nl is het een en ander te zien. Ik ben uitgegaan van het Nederlandse spaarkast raam. De oren afgezaagd en er een nieuwe toplat op gezet. De kast bestaat uit twee afdelingen, gescheiden door een moer rooster. In de zomer zijn beide kamers bezet. De voorste als broedkamer en achter het rooster de honingkamer. In de winter is alleen de broedkamer bezet. De bijen doen het er goed in. Om in de honingkamer te komen is het voor hen niet noodzakelijk meer zich door het broednest te worstelen, ze lopen onder het broednest door de honingkamer in. Een ander voordeel is: Een type raam en geen gesjouw meer met bakken. Vol verzegeld raam er uit en een schoon raam er in. Twee maal achttien ramen is ruim voldoende. Er naast heb ik een achtramer, als reserve in de winter en ter versterking in het voorjaar. Het zijn geen kasten om mee te reizen, je voorjaars en zomerdracht moet dus goed zijn ter plaatse. En dat is bij mij het geval.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door martin b » zo 24 nov 2013, 11:22

Het is zo als Willem schrijft, alleen als je als 50 plus :D een spaarkast verzet dan is het ook geen overbodige luxe om met 2 man te zijn. Daarom ben ik al een aantal jaren geleden al begonnen met een aangepaste te maken, de Berkelkast om maar een naam te noemen. Als eerste heb ik gekeken tot welke grote ik een raam kon maken, wat ook nog in de slinger paste. als tweede naar de hout maten. Zo kwam ik aan de kastmaat 61 x 30 x 38 cm (l x b x h ) , wat betekent dat je uit een plaat multiplex van 122 x 61, een broedbak kunt halen. Je kunt deze kasten makkelijk optillen en hanteren, nadeel de raampjes moest ik zelf maken, tot ik in Duistland raampjes vond die bijna de maat hadden, Goltzmaat. Mijnen waren 3 cm hooger , en omdat ik toch al de Goltz/Bremer kast wilde hebben, heb ik van mijn kasten en raampjes 3 cm afgehaald.

De Brekelkast is nu dus een halve Goltzkast geworden, waar je een honingbak op kunt zetten. Tevens kan ik er twee kunstzwermen in kwijt door de kast 90 graden te draaien en een tussenschot te plaatsen, de bodem heeft ook daar twee vliegopeningen. De raam oppervlakte van de Berkelkast is iets minder dan 2 broedbakken, spaarkast.
stal henk bremer 02222222.jpg
Hier een raampje van de Berkelkast.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door Ewout » zo 24 nov 2013, 22:18

martin b schreef:tot ik in Duistland raampjes vond die bijna de maat hadden, Goltzmaat.
Golzmaat = Kuntzsch Hoch?

De Duitse wikipedia heeft trouwens eenschitterend overzicht van raammaten, misschien iets om over te nemen op imkerpedia?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door martin b » wo 27 nov 2013, 20:38

Klop Ewout het is Kuntzsch hoog, Hotermann bied ze 2 x aan maar die van bijna 1 euro zijn het beste.
met een groet van martin

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door FerryB » do 28 nov 2013, 00:08

Ewout schreef:
martin b schreef:tot ik in Duistland raampjes vond die bijna de maat hadden, Goltzmaat.
Golzmaat = Kuntzsch Hoch?

De Duitse wikipedia heeft trouwens eenschitterend overzicht van raammaten, misschien iets om over te nemen op imkerpedia?
Dit is wel heel erg handig zeg.
kan dit opgenomen worden in Imkerpedia??
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

aleks.droog
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 17:01
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door aleks.droog » zo 23 nov 2014, 12:45

Ben deze winter begonnen met het bouwn van een golzkast. Ben een beginner. Dit jaar voor het eerst een volk (zijn er nu drie). Maar het sjouwen met de bakken vond ik niet echt fijn. Na een korte rondleiding bij jan charpentier wil ik overstappen. Hierbij wat foto's van de kast in aanbouw. Lijk me goed om op dit forum tussen golzkastimkers ervaringen uit te wisselen maar zijn er in de buurt van den bosch nog meer imkers die met deze kast werken?AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Using Tapatalk

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door peter-koi » zo 23 nov 2014, 14:50

Hallo.
Ik kom niet uit de buurt van den Bosch,ik heb ook nog geen ervaring met de kast ,maar ik ga er wel een maken is de bedoeling.
Dan ga ik het volgend jaar ook proberen.

Groet Peter.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door johan » zo 23 nov 2014, 19:28

Een imker uit de imkersvereniging waar ik ook lid van ben, werkt al meer dan 20 jaar met de golzkast. Hij heeft ze gemaakt uit isolatieplaten die in de bouwsector worden gebruikt (PUR).
Het grote voordeel is dat je de honingzolder niet moet afnemen telkens je in de kast moet zijn. Als ik mijn simplexkasten wil verplaatsen doe ik dat ook met 2. Met een stevig onderstel kan je de Golzkasten ook met 2 personen verplaatsen. Al denk ik er voorlopig nog niet aan om over te schakelen (heb net 15 nieuwe kasten), ik zie er wel een aantal voordelen in.

aleks.droog
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 17:01
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door aleks.droog » ma 24 nov 2014, 12:57

Peter leuk on te horen dat je ook met zo'n kast start. Kinnen we ervaring uitwisselen


Groeten Aleks
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten