probleempje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

probleempje

Bericht door nieuweling » zo 10 nov 2013, 16:16

Dag Mede-imkers,

Ik heb een aantal volken en die zijn allemaal ingewinterd.
Maar er is 1 volk die door omstandigheden zeer laat en nu nog een groot broednest heeft, wat als gevolg heeft dat ze hun wintervoorraad bijna hebben opgebruikt. De kast heeft dus zijn hoeveelheid wintervoeding gekregen maar als je de kast weegt zou je dat niet zeggen. Met suikerwater bijvoederen is nu veel te laat, dit zouden ze waarschijnlijk zelf niet eens meer opnemen, dus ik dacht aan een borstplaat te leggen op dat volk.
Is dit een goed idee of is er nog een andere optie?

Groetjes,

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Jaap v.Popering » zo 10 nov 2013, 16:54

Borstplaat of een pak suikerdeeg is allebei mogelijk , maar wel gelijk boven de tros neerleggen zodat er direct contact mogelijk is .


Jaap v P

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door jjmvaningen » zo 10 nov 2013, 19:16

ach, zolang het nog niet heeft gevroren, nemen ze de suikerwater ook op.
het duurt alleen wat langer met indikken.
groet, jacques

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door HeHo » zo 10 nov 2013, 20:31

jjmvaningen schreef:ach, zolang het nog niet heeft gevroren, nemen ze de suikerwater ook op.
het duurt alleen wat langer met indikken.
groet, jacques
ik denk dat dat toch tegenvalt.
zeker als je de bak er nu nog op moet zetten.

misschien een raam voer erbij hangen van een volk wat teveel heeft.

groetjes Henk

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Bart de Coo » zo 10 nov 2013, 22:28

Ik denk niet dat er nu nog volken zijn met enorme broednesten. Het lijkt me ook heel sterk dat een volk met een groot broednest zo veel voer verbruikt. Nee, volgens mij is je volk gewoon leeggeroofd. Ook bij ons op de verenigingsstal staan helaas zulke volken, die de winter kansloos tegemoet zien.

Op dit moment is het fenomeen 'winter-APK' aan de orde. De gein is geloof ik dat je een dezer dagen gaat kijken of het volk een beetje omvang heeft. Als dat niet zo is, dan verenig je het. Kijk in de vorige Bijenhouden, googel op 'winter-APK' of mail Ben Som de Cerf of kijk eens op de site van bijen@wur; die hebben er ook van alles mee te maken. Het gaat om een experiment geloof ik.

Ik zou je leeggeroofde volk in elk geval nú verenigen. Natuurlijk ga je geen moer lopen zoeken. Daar is het te koud voor.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door semar » ma 11 nov 2013, 09:23

je kunt tot heel laat doorvoeren als je de ouderetse augurkenpot gebruikt.

pot deksel van gaatjes voorzien, op kleine houtblokjes over het voergat, lege rand eromheen en afdekken met een paar handdoeken.
de opstijgende warmte uit het volk blijft nu enigzins om de pot hangen en de bijen blijven het opnemen tot het 'echt te koud wordt.

wel snel doen, als het volk nog sterk genoeg is om solo te overwinteren, anders samenvoegen.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door HeHo » ma 11 nov 2013, 10:15

volk met een groot broednest leeggeroofd lijkt me sterk.

groetjes Henk

Pjotr
Berichten: 50
Lid geworden op: za 15 jun 2013, 10:31
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Pjotr » ma 11 nov 2013, 14:29

semar schreef:je kunt tot heel laat doorvoeren als je de ouderetse augurkenpot gebruikt.

pot deksel van gaatjes voorzien, op kleine houtblokjes over het voergat, lege rand eromheen en afdekken met een paar handdoeken.
de opstijgende warmte uit het volk blijft nu enigzins om de pot hangen en de bijen blijven het opnemen tot het 'echt te koud wordt.

wel snel doen, als het volk nog sterk genoeg is om solo te overwinteren, anders samenvoegen.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Dit is ook mijn gedachten.

En een volk met veel broed verbruikt ook erg veel voer!

nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door nieuweling » ma 11 nov 2013, 15:52

Dank u voor de reacties.

Ik heb vandaag 2 ramen met voer in het volk gehangen die afkomstig zijn uit een ander volk.
Dit zal niet genoeg zijn om heel de winter mee door te komen maar ze hebben toch al wat meer voer :be2:
Ik zal er later nog een borstplaat opleggen.
Ik heb het volk zeer snel eens bekeken (het volk zat nog niet in wintertros, hier aan de kust is het nog relatief warm) en dat volk heeft 4 ramen vol met brias, zonder een voerkrans rond het broed.
Dit vind ik toch wel verontrustend, aangezien dat volken normaal gezien rond deze tijd maar een vuistje broed hebben.

Wat mij ook opviel was dat na dat ik het volk had bekeken ze plots heel actief werden. Er begonnen bijen uit te vliegen, wat niet het geval was voor de inspectie. De andere kasten vliegen ook niet uit.

Grts,

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Hans van der Post. » ma 11 nov 2013, 23:40

Nieuweling help ons eens uit de droom;
hoeveel heb je wintervoer gegeven en hoeveel straatje met bijen zit er in dit volk.
Ik woon ook aan de kust.
Mijn kasten zijn zwaar van het voer en er werd vandaag nog gevlogen, af en toe nog met stuifmeel.

Heb geen ervaring met apifonda op toplatten maar het lijkt mij dat het gemakkelijk opneembaar in de winter is dan borstplaat.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten