Raammaten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Raammaten

Bericht door Albert Stoter » do 28 nov 2013, 17:21

FerryB schreef:
Ewout schreef: De Duitse wikipedia heeft trouwens eenschitterend overzicht van raammaten, misschien iets om over te nemen op imkerpedia?
Dit is wel heel erg handig zeg.
kan dit opgenomen worden in Imkerpedia??
Ik was hier even niet geweest, en zag dit pas net, maar deze wens was natuurlijk vlot in te vullen (immers grotendeels voornamelijk knippen en plakken).

Her en der staat het per bijenkast natuurlijk ook al wel in Imkerpedia, maar ik kan me voorstellen dat zo'n lijstje best handig is bij het onderling vergelijken van de verschillende kasten.

Dus nu ook op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Raammaten

Ik verwacht nu natuurlijk wel veel aanvullingen voor de hier meest gebruikte kasten. Kom maar op !!

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Raammaten

Bericht door FerryB » do 28 nov 2013, 21:25

Albert je bent helemaal geweldig (maar dat wist je natuurlijk al :P

Bedankt voor de snelle service.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Raammaten

Bericht door Hans van der Post. » do 28 nov 2013, 23:17

Heb ook nog een raam -kastmaat duhoka. Spaarkast hoogte 2 honinkamers werkt heel prettig naar één broedbak na te kijken.
Je kunt alle spaarkast onderdelen gebruiken, behalve de broedbak, hoewel die is ook als honingkamer te gebruiken.
Wordt door nogal eigenwijze imkers gebruikt. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Raammaten

Bericht door semar » vr 29 nov 2013, 08:27

Hans,

hebben jou volken genoeg aan een broedruimte van 2 honingbakken?
dat is bij mij wel anders dan vind ik ze snel in de boomen :wink:

dat 1 broedkamer si een goed argument daarom heb ik de dadant kast.
maak je veel vegers zodat de meisjes niet steeds zwermen?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Raammaten

Bericht door Albert Stoter » vr 29 nov 2013, 10:01

Hans van der Post. schreef:Heb ook nog een raam -kastmaat duhoka. Spaarkast hoogte 2 honinkamers werkt heel prettig naar één broedbak na te kijken.
Wegens eveneens gebruik in nabije omgeving (Hennie) had ik deze inderdaad ook zelf nog wel kunnen verzinnen.

Even voor de zekerheid, dat is toch 2 x de hoogte van de buiten hoogte van een honingkamerraam simplex?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Raammaten

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 nov 2013, 11:41

Albert Stoter schreef:
Hans van der Post. schreef:Heb ook nog een raam -kastmaat duhoka. Spaarkast hoogte 2 honinkamers werkt heel prettig naar één broedbak na te kijken.
Wegens eveneens gebruik in nabije omgeving (Hennie) had ik deze inderdaad ook zelf nog wel kunnen verzinnen.

Even voor de zekerheid, dat is toch 2 x de hoogte van de buiten hoogte van een honingkamerraam simplex?
Inderdaad 2x de buitenhoogte van de op elkaar gezette honingkamers.

Semar, maak een keer een veger, gebruik verder honingkamers (+ moerrooster) als opslag, er zitten 11 ramen in de duhoka broedbak.
Ik heb carnica bijen, zijn wel "broedlustig" op de tijd die nodig is.
Verder weet ik dat Hennie Kroese met buckfast bijen imkert in duhoka broedbakken.
Zoals je weet is bijenhouden = imker een leven lang. 1983 Kreeg ik het idee om een grotere raam maat te gaan gebruiken. (na 11 jaar simplex)
Dadant was hier in NL nog niet "in". Combiramen waren niet te hanteren dus bleef er maar een weg over 2x honingkamer.
Kan het iedereen aanbevelen die met slimplex kasten imkert je kunt al je materiaal gebruiken behalve de simplex broed ramen.
De hoge ramen voor de duhoka bak en de bak zelf kun je bestellen op http://www.bijenkasten.nl
De duhoka kast en ramen staat er niet bij maar je kunt ze bestellen onder DUHOKA.
!Hans.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Raammaten

Bericht door Albert Stoter » vr 29 nov 2013, 12:16

Hans van der Post. schreef:
Albert Stoter schreef:
Hans van der Post. schreef:Heb ook nog een raam -kastmaat duhoka. Spaarkast hoogte 2 honinkamers werkt heel prettig naar één broedbak na te kijken.
Wegens eveneens gebruik in nabije omgeving (Hennie) had ik deze inderdaad ook zelf nog wel kunnen verzinnen.

Even voor de zekerheid, dat is toch 2 x de hoogte van de buiten hoogte van een honingkamerraam simplex?
Inderdaad 2x de buitenhoogte van de op elkaar gezette honingkamers.
Je hebt het over honingkamers terwijl ik het over de honingramen had, en dat maakt toch verschil, want tussen 2 honingkamers zit toch ook de bijenruimte.

Ik begrijp nu dus dat het gaat om 2 x hoogte van honingraam plus de bijenruimte die daar normaal gesproken tussen 2 honingkamers tussen zit?

(zou je het anders voor de zekerheid even een keer voor me willen meten, zodra je daar natuurlijk een keer aan toekomt?)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Raammaten

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 nov 2013, 12:55

Hans van der Post. schreef:
Albert Stoter schreef: [.............]Je hebt het over honingkamers terwijl ik het over de honingramen had, en dat maakt toch verschil, want tussen 2 honingkamers zit toch ook de bijenruimte.
Ik begrijp nu dus dat het gaat om 2 x hoogte van honingraam plus de bijenruimte die daar normaal gesproken tussen 2 honingkamers tussen zit?
(zou je het anders voor de zekerheid even een keer voor me willen meten, zodra je daar natuurlijk een keer aan toekomt?)
Bij mij is de hoogte van twee gestapelde honingkamers 29,8 cm.
Het raam (duhoka) wat ik daarin gebruik is 28,2 cm buiten maat.
Nu die bijenruimte tussen de "honingkamers" is extra broedruimte als je begrijp wat ik bedoel!
!Hans.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Raammaten

Bericht door Kroese » vr 29 nov 2013, 15:16

2 X een HK bak is bij mij 300 mm hoog.
Mijn ramen zijn 300 -10 (3+7) voor de bijenruimte boven en onder de lat = 290 mm buitenmaats...
De breedte is standaard simplex natuurlijk.

Ik imker met 2 DUHOKA kamers met een rooster ertussen als ik met de doppenteelt bezig ben.
Ik haal altijd open broed boven het rooster voor de doppen teelt. Het gesloten/uitlopende broed gaat weer naar beneden.
Dus 4 X DUHOKA ramen met broed boven, en zo'n 10 ramen beneden. 14 ramen totaal is wel vergelijkbaar met een Dadantbak inhoud.

Dus Semar ruimte voldoende om het broed van een goede BF moer kwijt te kunnen. :D
Dus geen zwermneiging fokken door ze te krap te zetten.

Na de Linde ga ik de moer opsluiten in de bak met de nieuw uitgebouwde raten.
Later, in ieder geval voor de Heide gaat de bak met de oude raat er uit.
Inwinteren doe ik meestal op 1 HBK = DUHOKA bak.
Een ideale raammaat om de bijen op in te winteren. Dan is 1 simplexbak vaak te krap, en 2 simplex bakken soms te veel, met meer kans op verschimmelde raten in de onderbak.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Raammaten

Bericht door jossmits » vr 29 nov 2013, 15:25

Albert,
Hier de maten voor de warre-kast (indien met ramen en niet met latten):
A: 286 mm
B: 203 mm
AxB 5,81 dm2
C: 272 mm
D: 188 mm
CxD 5,11 dm2
Misschien nog aan toevoegen wat de netto oppervlakte raat is van een complete broedkamer. In het geval van Warre: 16x 5,11 dm2 = 81,8 dm2. Van een 10 raams Dadant-Blatt is het dan 118,7 dm2.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten