Probleem.........uilenkast!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Probleem.........uilenkast!

Bericht door bee-tree » di 21 jan 2014, 16:46

Roege Roel :) mag|durf ik zeggen ?! Hoe zaten de raten vast ? Kon je deksel optillen omdat de raten niet
vastgebouwd waren aan de zijwanden ? Of heb je een mes nodig gehad om ze van de zijwanden los te maken ?
Heb je tussen de raten kunnen druppelen ? Of heb je de kast niet ge-opend en.... gewoon via de openingen van
de kast een hoeveelheid 3 procentige lauwwarme gesuikerde oxaalzuuroplossing naar binnen gesproeid ?
Ik vraag dit om te weten hoe we in een voorkomend geval te werk kunnen gaan, bijvoorbeeld als we een zwerm
in een spouwmuur of in een holle boom aantreffen en hij van onbekende herkomst is en we niet weten of hij
drager is van ziektekiemen of 'slechte' genen'. Ons is altijd geleerd dat we voorzichtig moeten zijn met
het onderdak bieden aan bijenvolken van onbekende herkomst.
Toch zullen wij als mededogende Nederlanders en Belgen e.a. het niet gemakkelijk over ons hart krijgen
om 'vrumden' de deur te wijzen. Wij staan bekend als een gastvrij land, of dat nu om mensen gaat of dieren,
het is ons ingebakken. Vandaar dat ik het enerzijds begrijpelijk vind, dat je de raad van meerdere forumleden
niet hebt opgevolgd, maar anderzijds niet, omdat je behoorlijk ruig bent omgegaan met je 'pleegkind'.
Ik hoop dat je ons blijft verslag doen van dit volk en dat het je 'oogappel' wordt.
P.S. Albert, vergeef het me dat ik dit proza niet bij 'verhalen en gedichten en anecdotes' heb geplaatst. Zj.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Probleem.........uilenkast!

Bericht door Erik Konijn » di 21 jan 2014, 17:24

Ik heb net afgelopen zondag mijn volkje in de boomstam behandeld met oxaal (druppelen) bij een temp van 4 graden. Ook heb ik een brok suikerdeeg aan de zijkant erbij gedaan. De houthakkers hadden het net onthoofd het nest. Ze leefden nog dus gewoon weer wachten tot het voorjaar. Ook heb ik een doorzichtige plaat erop gelegd en daarop een isolatie plaat ,het vlieggat verkleind met windgaas tegen roverij. Ik wilde het niet met hout verkleinen i.v.m. ventilatie. Weet iemand hoe dat zit met boomstammen? De onderkant is nog dicht van de stam.
Bijlagen
DSC01636.jpg
20131229_094515.jpg

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Probleem.........uilenkast!

Bericht door buzzer » di 21 jan 2014, 18:18

Prachtig Erik, de bijen kiezen deze plaats om een nest te bouwen. Ik denk niet dat ze hadden verwacht dat de kerstman met een bodemventilatie aan zou komen zetten.... Wat ik hiermee bedoel is dat ze zelf het beste weten hoe en wat. Ik kreeg een tijdje geleden twee kasten uit Duitsland en zag dat ook in deze kasten geen bodemventilatie zit. Door de afwijkende maat kan ik er niets mee maar dat geeft aan dat er vele wegen naar Rome leiden. Wees zuinig op je natuurvolkje.....
Alle begin is (bij) zonder honing.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Probleem.........uilenkast!

Bericht door Ruinerweg » di 21 jan 2014, 19:18

Roege Roel mag best hoor, ik ben soms ook vreselijk ongedurig, kan niet wachten en ben alles tegelijk bezig..............................................maar met bijen?! Mijn vrouw is wel eens jaloers! Geduldig, afwachtend, overdenkend en dan doen!
Kast van de boom.....moest: de mensen wilden de bijen kwijt........strip niet los te krijgen...ingegroeid. Slijptol dus, valt me de kast nog haast van de ladder: zeker 25 kg! Met mijn knieën tegen de ladder kunnen drukken!
Thuis: voorzichtig de deksel open gemaakt: mes er tussen snijdend!

Later lagen er 3 bijen op het vliegplankje van de uilen!

Oxaalzuur: lauwwarm gemaakt!

Buzzer: ik verwen mijn dames......ben zeer zacht in de handen...... in maart zien we verder!

Groet, roel.

http://www.ruinerimkers.nl

Ik wacht nog op de foto's van de kast op de site!

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Probleem.........uilenkast!

Bericht door Ruinerweg » do 23 jan 2014, 13:49

Er staan nu een stel foto's op de website http://www.ruinerimkers.nl onder het kopje Ledeninformatie!

Groet,

Roel

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Probleem.........uilenkast!

Bericht door jasper-k » zo 02 feb 2014, 21:57

even de plaatjes gekeken op de website.
1 van mijn volken plakt sinds de zomer ook constant op die wijze de voordeur dicht!
Potloodgaatjes blijven open en kast zit bijna hermetisch dicht...

Neem aan dat de uilenkast jaarlijks wordt geschoond dus dat er een zwem van dit jaar in zat? of hoe zagen de raten eruit?
Met vriendelijke groet, Jasper

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Probleem.........uilenkast!

Bericht door Ruinerweg » di 04 feb 2014, 21:36

De zwerm was er in de zomer vorig jaar ingetrokken en had de hele kast volgebouwd! De kast was in het voorjaar schoon gemaakt. Ik heb over het vervolg van dit Experiment eens na gedacht.
De zwerm in de kast laten zitten is geen optie omdat de kast bij de eerste de beste gelegenheid in mei zwermt. Op zich geen probleem, Maar omdat ik overdag vaak niet thuis ben kan ik de zwerm niet scheppen. Dit betekent dus dat anderen opzadel met een probleem, zwermen worden vaak gezien als overlast. Ik vind het vrij laten zwermen dus een slechte zaak!

Mijn plan is om straks eind april/begin mei een dekplank met een gat op de kast te plaatsen met hier bovenop een broedkamer met legen en een paar uitgebouwde raten! Het volk trekt dan naar boven en neemt het voer mee/eet het op. Als het broed in de uilenkast is uitgelopen kan de kamer eraf en is het Volk uit de kast!

Wordt vervolgd!

Groet,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Probleem.........uilenkast!

Bericht door Ruinerweg » zo 09 feb 2014, 19:41

[img]
afbeeldingen 18-01-2014 001.JPG
[/img]Even een paar fotootjes proberen!

Het vlieggat van de uilen dichtgeplakt met allerlei kleine restjes!
En de vlieggaatjes!

Groet,

roelhttp://www.ruinerimkers.nl

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Probleem.........uilenkast!

Bericht door Dar-Bert » di 11 feb 2014, 08:34

Mooie strategie om een volk op natuurlijke wijze uit een kast te laten groeien! Trouwens, bemoedigend te horen dat een volkje er in Nederland nog altijd in kan slagen op eigen houtje de winter door te komen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Probleem.........uilenkast!

Bericht door maartenkleijne » di 11 feb 2014, 14:00

Terzijde was de steenuil(kast) hier ook ter sprake.
De foto laat een bosuil-kast zien. (voor alle duidelijkheid)
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten