Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door petro » ma 21 apr 2014, 12:47

Bij mij op de sportvelden is het wit van de madeliefjes.Er werd gister uitbundig op gevlogen,tot dan(gister dus)nog nooit gezien.
Petro

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door belrgerbal » ma 21 apr 2014, 14:13

hier de eerste zwermen vandaag!! :be8: :be8:

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door frank27 » ma 21 apr 2014, 22:50

Waar is "hier" in dit geval?

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door bee-tree » di 22 apr 2014, 08:40

petro schreef:Bij mij op de sportvelden is het wit van de madeliefjes.Er werd gister uitbundig op gevlogen,tot dan(gister dus)nog nooit gezien.
Petro
Petro, dat vind ik 'de beste waarneming tot nu toe' Dat moet de bijenplant van 2015 worden.
Maak er foto's van. Vandaag wordt het weer goed vliegweer. Hoe laat werden de madeliefjes ofwel meizoentjes ofwel
meibleumkes bevlogen ? Kun je zo veel mogelijk gegevens verzamelen voor 'n artikel in "Bijenhouden" en op ons forum.
Een journalist er bij halen kan gevaarlijk zijn. Want dan klimmen misschien mensen meteen op de zitmaaier
zodra het eerste bloempje in het gazon open gaat.
Wat zitten er toch veel haken en ogen aan alles. Mijn ontroering en optimisme krijgen meteen een dreun als je lang
nadenkt. Ik hoop dat veel forumgebruikers gaan meedenken hoe we het Madeliefje kunnen beschermen.
:b10: :b10: :b10:

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door petro » di 22 apr 2014, 13:51

Zoals ik al aangaf nog niet eerder gezien en ik verwacht ook niet dat ik het veel vaker zal zien.
Het madeliefje beschermen,denk niet dat dit nodig zal zijn.Het plantje komt hier overal voor,van kinderspeelveld tot voetbalveld.Overal waar de groeiomstandigheden enigszins gunstig zijn.
Petro

Petro, dat vind ik 'de beste waarneming tot nu toe' Dat moet de bijenplant van 2015 worden.
Maak er foto's van. Vandaag wordt het weer goed vliegweer. Hoe laat werden de madeliefjes ofwel meizoentjes ofwel
meibleumkes bevlogen ? Kun je zo veel mogelijk gegevens verzamelen voor 'n artikel in "Bijenhouden" en op ons forum.
Een journalist er bij halen kan gevaarlijk zijn. Want dan klimmen misschien mensen meteen op de zitmaaier
zodra het eerste bloempje in het gazon open gaat.
Wat zitten er toch veel haken en ogen aan alles. Mijn ontroering en optimisme krijgen meteen een dreun als je lang
nadenkt. Ik hoop dat veel forumgebruikers gaan meedenken hoe we het Madeliefje kunnen beschermen.
:b10: :b10: :b10:[/quote]

vdiesveld

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door vdiesveld » di 22 apr 2014, 18:43

Vandaag bij mijn kasten wezen kijken, in 1 kast gesloten doppen! Meer dan tien. Exact zes dagen geleden laatste inspectie gedaan en toen niets ontdekt. Terwijl ik behoorlijk goed heb gekeken die laatste keer. Dus of ik heb de koningin per ongeluk vermoord, of ze zijn toevallig net daarna begonnen met doppen trekken. Lijkt mij. Het was ook wel al een volle kast op slechts 1 broedkamer.
Ik zag geen eitjes meer, geen koningin (maar dat kan ook aan mij liggen, ze is niet gemerkt) en het leek ook wat minder druk in de kast. Ik denk dat ze al gezwermd hebben, al zag ik niets hangen in de nabije omgeving.
Ik heb alle doppen verwijderd. Op 1 raam drie doppen intact gelaten. Mijn plan is nu om na dertien dagen vanaf vorige week woensdag, dus dinsdag over een week, twee doppen open te breken en hopelijk twee jonge koninginnen laten uitlopen. Is dat een juiste denkwijze of moet ik voor de zekerheid maandag al de doppen open gaan maken? Mocht dit mislukken, dan hang ik er een raam eitjes uit een andere kast bij.
Mijn tweede vraag is, er staat een bijna volle honingkamer op. Er moet nog een beetje gevuld en verzegeld worden. Gaan ze daarmee door wanneer er een nieuwe koningin in een dop staat aan te komen? Ik hoor weleens dat in zo'n situatie ze tijdelijk even stoppen met honing halen. Klopt dat? Ik heb er namelijk nog een volk naast staan, dan zet ik die bak gewoon daarop.

Groet, Vincent

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Ruinerweg » vr 25 apr 2014, 09:10

Vincent,

bij een controle op doppen moet je de ramen echt goed bekijken en er eentueel wat bijen afstoten, je moet dan de eerste keer speeldopje of aanzetten hiertoe hebben gezien. Dat je na 6 dagen gesloten doppen hebt maakt dit duidelijk. Goed dat je drie doppen hebt laten staan, je kunt dan ongeveer uitrekenen wanneer die uit zullen lopen. (Lees de ontwikkelingscyclus van een koningin er eens op na!!) Een dag voor het verwachte uitlopen luisteren naar een tuter of eventueel het raampjes er even uit tillen en kijken. Is ze uitgelopen dn s avonds de andere doppen breken en in laten lopen. Er blijft één koningin over en die kann op bruidsvluct als er rijpe darren zijn - en die zijn er! Wel moet het doen een dag met mooie momenten zijn: aangename temperatuur, zon!
En die honingin kamer: afwachten en kijken wanneer hij verzegeld is of wanneer de honing er niet Meer uitloopt bij stoten. Houdbaarheid is dan wel wat korter! Het moerrooster kan er nu wel tussen uit.
Een Volk met een jonge koningin moet je eigenlijk een week of 3 met rust laten voor je gaat controleren!

Als je beginnend imker bent kan het nooit kwaad de theorie zo nu en dan nog eens na te lezen, dingen vallen dan op hun plek als je in het volk gewerkt hebt. Ook ik doe dat nog regelmatig en kan dan dingen beter plaatsen

Succes en groet,

http://www.ruinerimkers.nl
Roel

Jan.Adrichem,imker
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Jan.Adrichem,imker » do 01 mei 2014, 20:47

wij hebben ook onze kasten beken nadat ze terug waren uit een appelboomgaard.
de volke waren behoorlijk gegroeid. omdat we 2 kasten ;denk ik; wat te veel ruimte hebben gegeven zijn de koninginnen
ook broed gaan plaatsen in de honingkamers en zijn de onderste broedkamers wel uitgebouwd maar nog niet belegd.
we hebben dit nu opgelost door een moerrooster te plaatsen en alle honigraten afgeslagen in de broedkamer.
nu maar hopen dat het zich hersteld en de honigkamer weer honingkamer wordt.
bij inspectie andere kasten speeldoppen gevonden. dus opletten nu. spannend. we twijfelen of we vegers willen maken of toch zwermen afwachten . Dit laatste goed voor de bijen maar er verdwijnen volken als we even te laat zijn.

Jan.Adrichem,imker
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Jan.Adrichem,imker » ma 05 mei 2014, 21:58

vandaag ons eerste "zwermpje" opgehaald in Alkmaar. Het zat op 40 cm van de grond in een forsytiastruikje.
Ik kon het volkje zonder beschermende kleding in de korf schudden. Wat leuk om dit weer eens mee te maken.
Uiteindelijk de tros in een 6raamskastje afgegoten en vannacht koel en donker weggezet.
Mooie ervaring. :be9:

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Ruinerweg » za 21 jun 2014, 19:45

Wat een bijenjaar is 2014!
Grote volken, grote honingoogst en veel telefoontjes om zwermen te komen scheppen of uit de spouwmuur te verwijderen.
Ik heb de zgin. bijenbekjes ontdekt die in een stootvoeg passen.(www.bijenbekjes.nl )

En verder wat bij mij opvalt is dat mijn carnica's zeer zwermtraag zijn. Ik ben door kunstzwermen en afleggers al flink gegroeid. Van 6 naar 14 volken. De kunstzwermen van mei zijn nu al druk bezig om de bakken met lindehoning te vullen!

Groeten,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl Ook met leuk nieuwtjes over verenigingsactiviteiten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 68 gasten