kunststof miniplus en koninginneteelt

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

KaraBela
Berichten:55
Lid geworden op:vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds:2011
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Zwolle
Contacteer:
kunststof miniplus en koninginneteelt

Bericht door KaraBela » za 08 feb 2014, 22:50

Hoi
Ik heb een andere vraag wat betreft kunststof minipluskasten en koninginneteelt. Ik heb een aantal kunststof minipluskastjes gekocht en wil deze dit jaar gebruiken voor de koninginneteelt. Wat dat betreft zit ik met een aantal vragen:
1. de bijeningang van de miniplus bevindt zich aan vooronderkant. Bij een kieler bevruchtingskastje is een darren/koninginnerooster meegeleverd. Hierdoor kun je de ingang compleet sluiten en/of afsluiten voor de darren en de koningin, waardoor een aantal practische zaken makkelijk gaan, zoals transport e.d. Hoe gaat dit met een kunststof miniplus te werk. Is er een speciale afsluiting, waardoor o.a. transport mogelijk is.
2. indien 1 bevestigend beantwoord kan worden, dan is de aansluitende vraag of een miniplus als bevruchtingskastje geaccepteerd wordt door teeltstations? Of is de kast te groot?
3. waar is hierover meer info te vinden? ik zoe me suf op internet
Alvast dank voor de moeite.
Fijne avond
Kara :be8: :be8:
ERKAN KARA

Bonanzapark
Berichten:37
Lid geworden op:ma 31 dec 2012, 16:53
Imker sinds:1978
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: kunststof miniplus en koninginneteelt

Bericht door Bonanzapark » zo 09 feb 2014, 08:51

Hallo Kara,

Kijk eens op www.buckfastnrw.de op mini plus.
Niet alle teeltstations accepteren de mini plus.
Afsluiten kan men met een stukje schuimrubber of men verbouwd de ingang.
Ook wel zie je een afgesloten ingang ( met een blokje hout) en een nieuwe opening afgewerkt met een zogenaamd Amelandrondje.
Hoe de werkt is te zien op de site van buckfast bevruchtingstation Ameland.

Groet uit het Bonanzapark.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: kunststof miniplus en koninginneteelt

Bericht door Ewout » zo 09 feb 2014, 09:07

Hoi Kara,
Mini-Plus is een mooi systeem, maar over de bodem lijkt niet echt nagedacht. Hij is wat te diep en de ingang is zoals je zelf al constateert lastig af te sluiten. Er zijn mensen die daarvoor inlegplankjes maken (beschrijving hier):
Afbeelding
Er zijn ook speciale blikjes verkrijgbaar, zoals hier beschreven door Alex Mönch.
Afbeelding

Marc Missotten heeft op zijn site nog twee andere oplossingen staan. Zie hier onder moerrooster. Miniplus maak creatief zullen we maar denken :think:

Het is dat je je materiaal al hebt aangeschaft, anders zou ik je adviseren om voor een poolse variant van de Mini-Plus te gaan (merk Lyson). Deze is verkrijg baar bij imkershop.nl en heeft een aantal voordelen:
  • Er is geen materiaalbesparing gedaan waardoor hij veel beter isoleert.
  • Er zitten standaard vliegplankjes/afsluiters bij waardoor je het kastje kunt aanpassen naar behoefte.
  • Alle randen zijn met hard kunststof versterkt, waardoor je zonder zorgen met de beitel ertussen kunt.
  • Er kunnen twee volkjes in 1 kastje met een tussenschot. De vliegopeningen zitten dan ieder aan 1 kant. Er slim bedacht!
  • De voerbakken zijn mooier/luxer (en hoeven niet eerst gelakt te worden aan de binnenkant zoals de originele Duitse versie)
Er is 1 nadeel, en dat is dat de binnenmaat eigenlijk net te klein is. Er is daardoor 1 of 2 mm te weinig bijenruimte tussen de raampjes en het rompje. Niet zoveel dat ze het dicht zullen kitten, maar wel genoeg dat je even moet oppassen dat je geen bijen gaat rollen bij het uithalen/terugzetten van raampjes.
Het systeem is wel helemaal compatible met de originele miniplus, dus je kunt rompjes van de een op de ander zetten of alleen een bodem kopen en die eronder zetten.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d9fU2wrLTiU[/youtube]

Je kunt de bodem ook los kopen bij imkershop en de overige onderdelen van de ApiNord kastjes gebruiken.

KaraBela
Berichten:55
Lid geworden op:vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds:2011
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: kunststof miniplus en koninginneteelt

Bericht door KaraBela » zo 09 feb 2014, 14:11

Hoi dank voor de reacties. Het speciale blikje te koop bij het honingmagazijn spreken mij wel aan. Een opmerking daarbij nog is dat ik denk dat het vlieggat van het blikje nog afgesloten moet worden met een amelandrondje. De rest van de opties lijkt mij bewerkelijker, terwijl hetzelfde resultaat wordt bereikt.
kan door het vlieggat van het blikje wel de koningin uitvliegen?
ERKAN KARA

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten