Reinigingsvlucht...?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Merel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 feb 2014, 10:10
Contacteer:

Reinigingsvlucht...?

Bericht door Merel » wo 19 feb 2014, 14:50

Ik vroeg me af of de bijen met dit zachte winterweer ook massaal een reinigingsvlucht doen.
En is deze al geweest dit jaar?

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Reinigingsvlucht...?

Bericht door jasper-k » wo 19 feb 2014, 17:41

bij mij zijn ze op de dagen dat het windstil was de afgelopen dagen al in grote getallen naar buiten geweest .
Stuifmeel komt ook binnen, dus ze zullen binnendoor wel hun behoefte doen denk ik zo...
Want ze zijn wel twee maanden voornamelijk binnen geweest dus ik neem aan dat de meeste (hoge) nood hadden en het darmpje leeg gemaakt hebben.
Als je dat met reinigingsvlucht bedoelt zal die dus al wel zijn geweest als het weer het een beetje toelaat daar waar jij woont...
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Reinigingsvlucht...?

Bericht door Hans van der Post. » wo 19 feb 2014, 21:12

Die massale reiniging vlucht kan heel plaatselijk zijn. Er trekken voordurend wolkenvelden over.
De zon moet midden op de dag minstens een uurtje schijnen.
Het lijkt dan als of er een zwerm afkomt.
Het is een mooi gezicht maar je moet er niet onderlopen! :whistle:
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Reinigingsvlucht...?

Bericht door bee-tree » do 20 feb 2014, 07:46

Goede morgen merel, de respondenten Jasper en Hans hebben al een gedeelte van het verschijnsel 'reinigingsvlucht'
goed toegelicht. Door de zachte winter hebben de bijen zich vaker dan normaal kunnen 'luchten'.
Ik heb één soort vlucht meegemaakt dat de ontlasting meer op een plasje leek dan op een poepje.
Het gebeurde boven een sneeuwtapijt. Allemaal vlekjes, dus geen 'worstjes' en geen lensvormige hoopjes.
De duizenden vlekjes op het witte 'sneeuwlaken' vertoonden allemaal slechts 2 bruine puntjes, iets dikker dan de punt achter
deze zin. Je maakt het wel eens mee als je tegen de zon inkijkt, dat je vliegende bijen een straaltje ziet "plassen".
Ga er eens op letten en zoek eens op het internet, of dat type ontlasting plas te noemen is. Ik heb nog geen tijd gehad.
Ik zit elke dag te wachten op één van de 3 zomerse dagen in februari, dus dichtbij de 20 graden celsius, die de weerkunde
ons voor februari altijd in het vooruitzicht stelde. Dan kunnen we misschien nog zo'n ouderwetse massale reinigingsvlucht
te zien krijgen. Daar doen dan ook de nieuwe jonge bijen voor het eerst aan mee. Merel, hoeveel kast- of korfvolken heb je ?
Staan ze onder een afdak of vrij. Heb je niet op de kastdeksels of op het afdak gekeken ? Daar tref je de sporen aan van 'n kleine of grote beurt. Als het bij jou niet elke dag geregend heeft kun je nog de verdroogde resten vinden van de Fransemosterdkleurige uitwerpselen. Heb je een microscoop, dan kun je mooi de restanten van stuifmeelkorrels te zien krijgen. Geef ze anders mee naar school. De biologieleraar voelt zich vast vereerd met honingmonsters,
sorry stuifmeelmonsters. Of ken je een medisch analist(e) die onze eigen monsters microscopisch onderzoekt. Zj.

Merel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 feb 2014, 10:10
Contacteer:

Re: Reinigingsvlucht...?

Bericht door Merel » do 20 feb 2014, 13:25

Dankjewel voor jullie antwoorden!

Ik heb zelf een volkje staan, hier twee kilometer vandaan. Dus ik zie helaas niet constant wat er gebeurt bij mijn bijtjes. Het is mijn eerste jaar dat ik een volkje heb en ze staan vrij.
Er zijn een aantal mooie dagen hier geweest, en ik heb ze al buiten zien vliegen. Maar niet met ze allen tegelijk en overal bijenpoepjes gevonden.
Dus ik vroeg me af of het al een paar dappere heldinnen waren die het zonnige winterluchtruim trotseerden, of dat ze allemaal al hun kopje naar buiten hebben gestoken.

Ik heb hier ergens nog wel een klein microscoopje staan op zolder in een stoffige doos. Dan komt die nog goed van pas.
Net als de stetiscoop. Daar heb ik een paar weken terug mee geluisterd aan de kast. Zacht gezoem.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten