inwintering van een zelfgemaakte mini-plus

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

KaraBela
Berichten:55
Lid geworden op:vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds:2011
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Zwolle
Contacteer:
inwintering van een zelfgemaakte mini-plus

Bericht door KaraBela » zo 16 mar 2014, 23:01

Hoi,
Ik zit met de volgende vragen.
Ik heb deze winter een volkje ingewinterd in een zelfgemaakte mini-plus. Deze is 12 mm dik multipex en aan 2 kanten nog van binnen afgewerkt met 2 cm isolatiemateriaal.
Bovenop een dekplank van 12 mm en extra isolatiemateriaal van 20 mm. De bodem bestaat voor 70% uit gaas (is dit te veel waardoor in de winter te veel kou de kast in kon komen?). De ingang is 2 cm breed.De kast is van binnen 25 cm x 25 cm.
Is deze zelfgemaakte kast genoeg geisoleerd????

Ik vraag dit om de volgende reden. Ik heb een klein volkje met een f-0 ingewinterd. Tot ongeveer 6 weken geleden zater er nog redelijk wat bijen in. Naar mijn mening voldoende. Er zitten 6 raampjes in. Allemaal met voer. Zonder broed. Dus voldoende voer. Echter vorige week bij inspectie zaten er zeer weinig bijen in en allemaal verkleumd van de kou.

Daar er genoeg voer aanwezig was en de voer direct bij de nest was, lijkt mij de doodsoorzaak niet te liggen aan een voedselprobleem. Het volkje is volgens mij te klein geworden en gestorven van de kou. Zijn jullie het met mij eens.

Daarnaast heb ik niet een extra broedkamer of honingkamer gebruikt. Wellicht is dit mijn fout geweest. De voer is opgeslagen in de ruimten waar de koningin aan de leg moest. Daar de koningin niet heeft kunnen leggen, is het volk uiteindelijk uitgestorven. Klopt deze analyse.

Alvast dank voor de moeite.
ERKAN KARA

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: inwintering van een zelfgemaakte mini-plus

Bericht door Ewout » ma 17 mar 2014, 08:48

Ik denk inderdaad dat ze te krap zijn ingewinterd, en dat kan aan beide kanten van de winter zijn geweest: voor de winter te snel geen ruimte meer voor broed met winterbijen, na de winter niet snel genoeg ruimte voor nieuw broed. Voor Mini-Plus wordt meestal 2 of 3 rompjes voor inwintering aangehouden (dat komt ongeveer overeen met een zesramer), waarbij je minimaal 1 rompje voer hebt. Ik denk dat het met kou niets te maken heeft, tenzij het echt een micro-volkje was, maar dan had het een 'gewone' mini-plus ook niet overleefd - zeker niet een normale winter. De Mini-Plus van Apinord heeft uitsparingen in de wanden waardoor deze ook niet optimaal isoleert.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: inwintering van een zelfgemaakte mini-plus

Bericht door Hans van der Post. » ma 17 mar 2014, 13:26

KaraBela Ja het lijkt er op dat dit volkje het erg koud heeft gehad.

Zelf heb ik meermalen een mini+ in en uitgewinterd. Zette twee bakjes op elkaar. Maakte een "opzet stukje" waar het onderste bakje opstond.
Dit geheel stond op een spaarkastbodem daarop een broedbak + hk dekplank en dak. Op die wijze was het aardig geisoleert. Drie winters uitgeprobeerd 2009,2010, 201. De varroalade was in de bodem geschoven.
!Hans.

KaraBela
Berichten:55
Lid geworden op:vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds:2011
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: inwintering van een zelfgemaakte mini-plus

Bericht door KaraBela » ma 17 mar 2014, 21:21

Hans van der Post. schreef:KaraBela Ja het lijkt er op dat dit volkje het erg koud heeft gehad.

Zelf heb ik meermalen een mini+ in en uitgewinterd. Zette twee bakjes op elkaar. Maakte een "opzet stukje" waar het onderste bakje opstond.
Dit geheel stond op een spaarkastbodem daarop een broedbak + hk dekplank en dak. Op die wijze was het aardig geisoleert. Drie winters uitgeprobeerd 2009,2010, 201. De varroalade was in de bodem geschoven.
Beste Hans,

zo heb ik het nog niet eerder bekeken, maar lijkt mij wat isolatie betreft een uitstekend idee.
Maar wat je van het feit dat geen broed was? te weinig ruimte? Toch maar werken met een of twee ophoogsels??

dank voor het delen van jullie meningen
ERKAN KARA

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 160 gasten