Wanneer de honingkamer erop?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door woutDR » di 25 mar 2014, 17:25

ok ik heb namelijk de standaard BB 21.8mm hoogte

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door frank27 » di 25 mar 2014, 17:56

Hans van der Post. schreef:Ik overwinter op één bak de zogenaamde DU HO KA de hoogte van twee simplex honingkamers (29 cm) Hier imker ik het hele jaar mee. Je hoeft maar een bak na te kijken en je hebt een mooi natuurlijk broednest. Als dit nodig is met meerdere spaarkast honingkamers.
Hans, dus jouw volken staan nu nog op alleen 1 BK? En hebben ook de hele winter zo gestaan?

Op advies van een andere ervaren imker heb ik overwinterd op een HK en daarop 2 BK-ers. De onderste HK-ers heb ik er een paar weken geleden onderuit gehaald. Toen ik een week of twee terug de onderste BK-ers er onderuit wilde halen in verband met het kleiner worden van de volken in feb en mrt, bleek er al flink wat voer en stuifmeel te zijn opgeslagen in de onderste BK-ers en heb ik er vanaf gezien om ze weg te halen. Mijn dilemma blijft nog: wanneer kan ik er het best de HK-ers opzetten om een kans te hebben op een voorjaarshoningoogst. De kasten zitten goed vol met bijen en zijn zwaar. Er wordt goed gevlogen en flink stuifmeel binnengebracht. De komende week gaan de temperaturen weer omhoog. Dit weekeinde een goede keuze?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door Hans van der Post. » di 25 mar 2014, 21:09

Frank mijn volken(12) hebben zomer en winter één hoge broedbak die in hoogte praktisch gelijk is van een dadant broedbak.
Uiteraard met een goede honingdracht wordt er een of meer honing kamers opgezet. Gebruik wel een moerrooster.
Het is moeilijk om vanuit een afstand zonder te weten waar je imkert te schrijven: "zet de honingkamers maar op".

Even een paar foto's:
1 Drie ramen de grootste het DUHOKA;
de middelste het standaard simplex broedraam;
de kleinste het standaard simplex honingkamerraam
2 van een overzichtje vanuit huis kijkend van drie volken op het schuurdak
Bijlagen
DSC_8560-1.jpg
DSC_8557-1.jpg
!Hans.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door Gerard Boswinkel » di 25 mar 2014, 21:40

Hallo imkers,

Ik wil ook nog graag een duit in het zakje doen. Een aantal jaren geleden had ik ook veel moeite met het bepalen wanneer ik de honingkamers moest plaatsen. Vaak had ik dan dezelfde situatie als die nu door WoutDR beschreven is en inderdaad kun je dan op de doppen in die volken wachten.

De laatste jaren plaats ik de honingkamers op mijn productievolken, die ik op twee spaarkastbroedkamers overwinter, bij het begin van de kersenbloei. Bij mij is dat dus nu. A.s zaterdag gaan de moerroosters en de honingkamers op de volken. Geen lastige keuzes meer en ik hoef ook niet meer te kijken of mijn volken wel op minimaal 7 ramen zitten en x ramen met broed hebben :wink: . Heel eenvoudig: Kersen bloei ---> honingkamers erop

En dan zijn er natuurlijk altijd imkers die zeggen: met de kersenbloei de honingkamers geven, dat is toch veel te vroeg!!! Volgens mij bestaat er geen te vroeg, er bestaat alleen maar te laat.

Deze tips komen overigens niet van mijzelf. Ik lees ook mee op een aantal Duitse sites. Daar worden deze praktische tips gegeven. Eén van deze interessante sites is deze:

http://www.immelieb.de/?p=1120

Overigens op deze site vind je ook info wanneer de bijenvolken broedvrij zijn en je dus met oxaalzuur kunt behandelen. De weerssituatie zoals die geldt voor het gebied waar deze imker zijn volken heeft komt goed overeen met mijn situatie heb ik afgelopen winter gemerkt. Doe er uw voordeel mee.

Groeten...................

Gerard

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door frank27 » di 25 mar 2014, 21:53

Hans van der Post. schreef:Frank mijn volken(12) hebben zomer en winter één hoge broedbak die in hoogte praktisch gelijk is van een dadant broedbak.
Uiteraard met een goede honingdracht wordt er een of meer honing kamers opgezet. Gebruik wel een moerrooster.
Het is moeilijk om vanuit een afstand zonder te weten waar je imkert te schrijven: "zet de honingkamers maar op".

Even een paar foto's:
1 Drie ramen de grootste het DUHOKA;
de middelste het standaard simplex broedraam;
de kleinste het standaard simplex honingkamerraam
2 van een overzichtje vanuit huis kijkend van drie volken op het schuurdak
Hans, dank voor de uitleg en de foto's. Lijkt me schitterend als je vanuit je kamer de dames kunt zien vliegen. Ik ga het er dit weekeinde op wagen. De vraag van Dar-Bert in deze rubriek is overigens nog niet beantwoord: wat is het risico van te vroeg plaatsen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten