Wanneer de honingkamer erop?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door frank27 » ma 17 mar 2014, 20:54

We hebben uitzonderlijk mooi weer gehad de afgelopen weken. Ik zie op het forum al verschillende imkers die aangeven al honingkamers te plaatsen, terwijl eigenlijk de volken de komende weken op hun kleinst zijn. ( volgens de theorie sterven er nu nog meer winterbijen dan dat er zomerbijen geboren worden). Rijst de vraag wanneer dit jaar de honingkamers erop kunnen om voorjaarshoning te kunnen oogsten. En wat is bepalend? De kalender, de grootte van het volk of het begin van een bepaalde dracht?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door Hans van der Post. » ma 17 mar 2014, 21:15

frank27 schreef: [..................] En wat is bepalend? De kalender, de grootte van het volk of het begin van een bepaalde dracht?
Dit is bepalend: de kalender de grote van een volk en het begin van de voorjaarsdracht. Als je dit nog maar een keer of helemaal niet hebt meegemaakt krijg je de kriebels van al die imkers die op het forum met veel bravoure schrijven dat ZE de honingkamer hebben opgezet.

Ik kan jou situatie niet inschatten. Imker je in een dorp of stad dan kun je nog wel even wachten ... tenminste als je in midden -of noord Nederland imkert. Ga je naar de wilgen dan zet je de honingkamer op. Je zult zelf moeten inschatten - en gebruik dan de hulp van imkers die al langer bijen houden zij weten uit ervaring wanneer in jou micro gebied de honingkamers kunnen worden geplaatst.
!Hans.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 18 mar 2014, 08:48

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een beetje de kriebels krijg van de imkers die al honingkamers geplaatst hebben. Ben ik niet te laat, ga ik de honing niet missen... Maar dan bedenk ik dat het pas 18 maart is, de "echte" lente is nog niet eens begonnen. Ik heb wel een paar wilgen bij mijn kasten staan, maar veel meer blauwe bessen en fruitbomen. Die bloeien nu nog niet, dus kan het nog wel even wachten. Al blijft het kriebelen, zeker omdat ik door de weeks niet even in de buurt rond kan fietsen om te kiijken wat er bloeit.

vdiesveld

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door vdiesveld » di 18 mar 2014, 09:20

Ik sta in een kersen / pruimenboomgaard. Ik was daar gisteren en de knoppen van de kers staan echt op knappen. Bij sommigen komt al wat wit naar buiten. Ik verwacht dat die deze week openbarsten. Bovendien zie ik steeds meer paardenbloemen om me heen. Eind van de week gaan de honingkamers er bij mij op :be8:

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door JackC » di 18 mar 2014, 12:43

Dat was ook mijn bedoeling vdiesveld; begin van de kersenbloesem = honingkamers plaatsen. Toch ben ik weer onzeker: één volk groeit hard en droeg alles vol met nectar (wilg), dus daar staat de hk al op, 2 volken gaan "normaal" : daar gaan eind van de week de honingkamers op, de pruimen beginnen hier al en de kersen volgen snel. maar mijn twee kleine volkjes? verenigen? afwachten? honingkamers plaatsen lijkt in ieder geval zinloos, maar de dracht gaat versneld door; al heel snel zullen de appels bloeien en dat is de hoofddracht hier.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door Erik Konijn » di 18 mar 2014, 17:00

Over welke regio hebben we het?

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door JackC » di 18 mar 2014, 17:07

Oostelijk Zuid-Limburg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door Hans van der Post. » di 18 mar 2014, 17:20

Ja kijk Jack dat is andere koek. Je kunt het niet vergelijken. :?
Wij hebben( zie profiel) vanaf zaterdag harde wind kracht 4 a 5 met een temperatuur van rond 10 C.
De kust en het verre binnenland (300 km) kun je niet het zelfde doen.
Het is jammer dat niet meer imkers in hun profiel hun woonplaats zetten dat voorkomt veel misverstand. :be2:
!Hans.

sdewit
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door sdewit » di 18 mar 2014, 21:13

alvast weer een beginnersvraag maar gelinkt aan de bovenstaande discussie, in een aantal verschillende bedrijfsmethoden spreekt men over de bloei van de kerselaars als startpunt voor allerhande activiteiten. Aangezien er verschillende varieteiten "prunus" zijn die op verschillende momenten bloeien vraag ik me nu af over welke men het heeft. Gaat het over de echte eetbare kersen of tellen bijvoorbeeld Japanse kerselaars, die bij ons op dit moment de bloesem laten vallen, ook mee daarin. Wat doe je anderzijds met de HK als de bloei bijna over is maar het volk nog klein en nog geen volledige BK bezet?

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door Dar-Bert » di 18 mar 2014, 22:01

Hamvraag lijkt me trouwens: kan het kwaad om een honingkamer ietwat te vroeg te plaatsen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten