moerwissel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bartje26
Berichten: 33
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 21:55
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zwolle
Contacteer:

moerwissel

Bericht door Bartje26 »

Vandaag met dit mooie weer de kasten geopend. Nog lekker veel voer en ze halen veel stuifmeel.
Broed gezien en zelfs wat darrenbroed en tot mijn schrik een gesloten redcel. De bijen willen schijnbaar van moer wisselen.
Nu lijkt me dat nu nog niet zo' n goed idee, als deze moer uitloopt wordt ze vast niet bevrucht en komt dit volk in de problemen.
Deze dop dus maar wegbreken?
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: moerwissel

Bericht door petro »

Dat lijkt me in dit geval zeer verstandig!
Petro
KaraBela
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: moerwissel

Bericht door KaraBela »

lijkt mij wel, wel vroeg trouwens, er zijn nog geen darren om de nieuwe koningin te bevruchten
ERKAN KARA
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: moerwissel

Bericht door imker Marinus »

KaraBela schreef:lijkt mij wel, wel vroeg trouwens, er zijn nog geen darren om de nieuwe koningin te bevruchten
Nou, ik heb twee weken geleden (misschien wel drie), de eerste darren al gezien.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: moerwissel

Bericht door Jaap v.Popering »

Bartje26 schreef:t darrenbroed en tot mijn schrik een gesloten redcel.
?
Wanneer je volk van moer wil wisselen zetten zij geen redcel maar een moercel , en dat lijkt mij wat vroeg in het jaar .
Wanneer dit een redcel blijkt te zijn zal er geen koningin meer in zitten , misschien beschadigd bij het openen bij een vorige keer .
Kijk even of deze cel in het midden van een raat zit , of aan een van de kanten . kijk gelijk ook even of je nog eitjes kunt vinden .

Jaap v P
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: moerwissel

Bericht door A.A. Staals »

Jaap v.Popering schreef:
Wanneer je volk van moer wil wisselen zetten zij geen redcel maar een moercel , en dat lijkt mij wat vroeg in het jaar .
Jaap v P
Vroeg in het jaar? Hier ligt alles voor, pruimen bloeien al een week en ook al bloeiende peren en kersen gezien.
Gister vond ik twee volken met larf in een cel. oude moeren van 2010. Hier lopen al behoorlijk wat darren rond, komt wel goed.

ad staals
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: moerwissel

Bericht door Bart de Coo »

Misschien komt het goed inderdaad, maar ik ben in deze tijd altijd geneigd om eieren voor mijn geld te kiezen. Als een volk in maart/april kuren vertoont, hup, verenigen.

Bart
Bartje26
Berichten: 33
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 21:55
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: moerwissel

Bericht door Bartje26 »

Bart de Coo schreef:Misschien komt het goed inderdaad, maar ik ben in deze tijd altijd geneigd om eieren voor mijn geld te kiezen. Als een volk in maart/april kuren vertoont, hup, verenigen.

Bart
Verenigen is voor mij lastig heb maar twee volken. Allebei behoorlijk groot waarvan 1 zuiver carnica en de ander is vanalles ras en wil deze ombouwen naar Carnica) d.m.v. doppen
Ik heb er even verder over nagedacht. Eigenlijk geen eitjes gezien dus als ik deze moerdop (midden op het raam, Jaap) verwijder zal het volk geen nieuw redcel kunnen optrekken en wordt het hopeloos moerloos.
Als ik het maar laat gaan kan ik hiermee tijd rekken zodat er zeker darren zijn.
is deze zienswijze valide?
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: moerwissel

Bericht door Jaap v.Popering »

Het is dan altijd nog mogelijk om een raam met eitjes uit een ander volk in te hangen , maar een en ander gaat om deze tijd wel ten koste van je volk .

Jaap v p
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: moerwissel

Bericht door petro »

Zeker goed bedacht,zou als je het zo doet wel een raam eitjes inhangen om eierleggende werksters te voorkomen.
Het volk moet wel flink zijn anders is het beter te verenigen en van het dan ontstane volk ,schudzwerm of aflegger te maken als het de tijd er voor is.Dit laatste is ome deze tijd van het jaar sowiezo de beste oplossing.
Petro
Bart[/quote]
Verenigen is voor mij lastig heb maar twee volken. Allebei behoorlijk groot waarvan 1 zuiver carnica en de ander is vanalles ras en wil deze ombouwen naar Carnica) d.m.v. doppen
Ik heb er even verder over nagedacht. Eigenlijk geen eitjes gezien dus als ik deze moerdop (midden op het raam, Jaap) verwijder zal het volk geen nieuw redcel kunnen optrekken en wordt het hopeloos moerloos.
Als ik het maar laat gaan kan ik hiermee tijd rekken zodat er zeker darren zijn.
is deze zienswijze valide?[/quote]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 146 gasten