dagelijks bezoek van een bij

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
sel1a
Berichten:7
Lid geworden op:ma 07 apr 2014, 17:20
Contacteer:
dagelijks bezoek van een bij

Bericht door sel1a » ma 07 apr 2014, 17:42

Ik ben zelf geen bijenhouder maar wel interesse in het gedrag. Ik heb geen verstand van bijen.

Ik heb een tuin met vanaf medio maart aardig wat hommels en sinds een paar weken ook veel bijen. Het zijn vrij grote bijen. Ik heb een boom in de tuin staan en als de zon schijnt dan vliegen er allemaal bijen rond die boom. Ik vraag me af wat ze aan het doen zijn. Zit daar dan een nest of halen zij voedsel uit die boom? (boom staat niet in bloei)
dan heb ik sinds een week elke namiddag één bij die wat verder van die boom (meer richting mijn huis) een paar uur rond hangt daar. Als ik de deur open zet dan wil hij/zij steeds naar binnen komen (schrik ik me rot als hij/zij zich meld voor de deur middels luid gezoem) en als ik deur sluit dan hangt hij wat stil in de lucht, schiet opeens een kant uit en keert dan weer terug naar het gebied voor mijn huis en hangt daar dan weer een tijdje rond.
Verder geen andere bijen te zien in de buurt van deze ene bij en na een paar uur is hij weer verdwenen en kan ik de deur weer open doen. Heeft iemand een idee wat deze bij elke dag bij mij voor het huis aan het doen is, waarom wil hij naar binnen en kan hij agressief zijn bijvoorbeeld?

Alvast bedankt!

raymond coenraats
Berichten:17
Lid geworden op:wo 13 jul 2011, 17:34
Imker sinds:2011
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica en Buckfast
Locatie:sliedrecht
Contacteer:

Re: dagelijks bezoek van een bij

Bericht door raymond coenraats » ma 07 apr 2014, 18:56

volgens mij is het een zweefvlieg.Hij kan stil blijven hangen op 1 plek. Dat hij uitschiet is geen agressie. Denk dat hij op jacht is naar kleine vliegen. Ga nog even in mijn boeken kijken voor de juiste naam. Het is in ieder geval geen bij en hij kan niet steken.

raymond coenraats
Berichten:17