dagelijks bezoek van een bij

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
sel1a
Berichten:7
Lid geworden op:ma 07 apr 2014, 17:20
Contacteer:
dagelijks bezoek van een bij

Bericht door sel1a » ma 07 apr 2014, 17:42

Ik ben zelf geen bijenhouder maar wel interesse in het gedrag. Ik heb geen verstand van bijen.

Ik heb een tuin met vanaf medio maart aardig wat hommels en sinds een paar weken ook veel bijen. Het zijn vrij grote bijen. Ik heb een boom in de tuin staan en als de zon schijnt dan vliegen er allemaal bijen rond die boom. Ik vraag me af wat ze aan het doen zijn. Zit daar dan een nest of halen zij voedsel uit die boom? (boom staat niet in bloei)
dan heb ik sinds een week elke namiddag één bij die wat verder van die boom (meer richting mijn huis) een paar uur rond hangt daar. Als ik de deur open zet dan wil hij/zij steeds naar binnen komen (schrik ik me rot als hij/zij zich meld voor de deur middels luid gezoem) en als ik deur sluit dan hangt hij wat stil in de lucht, schiet opeens een kant uit en keert dan weer terug naar het gebied voor mijn huis en hangt daar dan weer een tijdje rond.
Verder geen andere bijen te zien in de buurt van deze ene bij en na een paar uur is hij weer verdwenen en kan ik de deur weer open doen. Heeft iemand een idee wat deze bij elke dag bij mij voor het huis aan het doen is, waarom wil hij naar binnen en kan hij agressief zijn bijvoorbeeld?

Alvast bedankt!

raymond coenraats
Berichten:17
Lid geworden op:wo 13 jul 2011, 17:34
Imker sinds:2011
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica en Buckfast
Locatie:sliedrecht
Contacteer:

Re: dagelijks bezoek van een bij

Bericht door raymond coenraats » ma 07 apr 2014, 18:56

volgens mij is het een zweefvlieg.Hij kan stil blijven hangen op 1 plek. Dat hij uitschiet is geen agressie. Denk dat hij op jacht is naar kleine vliegen. Ga nog even in mijn boeken kijken voor de juiste naam. Het is in ieder geval geen bij en hij kan niet steken.

raymond coenraats
Berichten:17
Lid geworden op:wo 13 jul 2011, 17:34
Imker sinds:2011
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica en Buckfast
Locatie:sliedrecht
Contacteer:

Re: dagelijks bezoek van een bij

Bericht door raymond coenraats » ma 07 apr 2014, 19:06

weet hem een blinde bij (is geen bij maar wel een zweefvlieg) hij eet nectar dus niet zoals ik eerst zij insecten

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: dagelijks bezoek van een bij

Bericht door dineke » ma 07 apr 2014, 19:41

Ja, dat klopt, het zullen zweefvliegen zijn. De blinde bij is een zweefvlieg die maar met veel moeite te onderscheiden valt van de honingbij. Je kunt deze 'bij' ook op planten vinden waar ze nectar drinken.
Een 'bij' die stil hangt in de lucht en dan telkens opzij schiet, is zeker een zweefvlieg. Er zijn daar meerdere soorten van.
En inderdaad, steken doen ze allemaal niet.
Veel plezier, Sel1a, met je insecten!

Groetjes, Dineke.

Gebruikersavatar
sel1a
Berichten:7
Lid geworden op:ma 07 apr 2014, 17:20
Contacteer:

Re: dagelijks bezoek van een bij

Bericht door sel1a » ma 07 apr 2014, 21:23

wat aardig dat je dat helemaal hebt opgezocht voor me!

Een zweefvlieg? Oke! Ik dacht dat het veel kleinere beestjes waren dan bijen. het beest dat bij mij rondzweeft en af en toe weg schiet is groter dan een gemiddelde bij en zoemt keihard. klopt dat dan wel?

Ja veel plezier haha heb een fobie dus... Ik woon aan de kust trouwens, in een stad en veel wespen, bijen en hommels hier. Heeft misschien met het duingebied te maken?

Gebruikersavatar
sel1a
Berichten:7
Lid geworden op:ma 07 apr 2014, 17:20
Contacteer:

Re: dagelijks bezoek van een bij

Bericht door sel1a » ma 07 apr 2014, 21:27

ik heb het opgezocht inderdaad en t lijkt net een honingbij maar als je goed kijkt is het eigenlijk een vlieg. Ik heb hier zoveel verschillende insecten in mijn tuin, ik ben dat echt niet gewend. Ik heb bijvoorbeeld ook hele grijzige bijen of hommels (of is dat stuifmeel)

Dank jullie wel iig!

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: dagelijks bezoek van een bij

Bericht door bee-tree » ma 07 apr 2014, 23:30

Hallo Sella, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is die grote bruine 'bij' die iets groter is dan de honingbij
en ook iets dikker, maar kortere antennes heeft, de befaamde Eristalis tenax, die door Nederlanders 'Blinde bij' wordt
genoemd, ondanks dat deze zweefvlieg een perfect gezichtsvermogen heeft. Let maar eens op de grote facetogen als
ze even stil zit. Dat 'blind' slaat op verbergen. Deze zweefvlieg is 'verkleed' als een angeldragende bij om belagers van
haar lijf te houden. 'n Onervaren Roodborstje, dat door een onhandige hap naar een bij 'n steek heeft opgelopen,
zal voortaan elk insect dat op een bij lijkt, links laten liggen. Vandaar dat ook mensen, die ooit door een bij gestoken zijn,MG
bang zijn voor alles wat vliegt en op 'n bij lijkt. Vandaar dat veel insecten op wespen en bijen lijken. Biologen noemen
dat mimicry. Nog even ter verduidelijking dat blind met verbergen te maken heeft; we kennen de woorden : blinderen
en de blinden sluiten ofwel de vensterluiken sluiten. We verbergen de ramen en onszelf achter rolluiken of rolgordijnen.
Onze ramen kunnen we tijdelijk 'blinde ramen 'noemen.
Sella, dat die Blinde bij vóór je raam zweeft en bliksemsnelle uitvallen doet naar links of rechts kan twee oorzaken hebben.
1. Ze ziet in haar spiegelbeeld een soortgenoot. Dat wekt de balts op.
2. Er hangt op jouw terras een paardenluchtje. Staan er toevallig rijlaarzen ? Doe je aan paardensport ?
Deze zweefvlieg tref je de laatste decennia steeds vaker aan door toename van het aantal manéges en paardenpistes bij huis.
Ze legt haar eitjes in gierputjes. De larven maken er hun ontwikkeling in door . Zo dansen er binnenkort weer wolken
steekmugjes op zoele avonden op de terrasjes. Die ontstaan in tuinvijvers en grachten, regentonnen enz. Het zijn recyclers.
De tuinvogels op hun beurt zijn hun predatoren; die zorgen voor evenwicht. Dus zorg voor nestkastjes en Klimop. Zjef

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: dagelijks bezoek van een bij

Bericht door semar » di 08 apr 2014, 09:32

de zweefvlieg lijkt wat op een bij,
maar heeft maar 2 vleugels inplaats van vier,
kan `helicopteren´ een bij niet!
als larve eet ze bladluis en als volwassen dier nectar.

het gedrag van stilhangen op een plak en korte uitvallen doen is
teritorium gedrag, het heet een 3 dementionaal teritorium en doet korte uitvallen naar indringers
(vliegjes etc maar ook een steentje dat je langst hem gooit)in zijn gebiedje.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: dagelijks bezoek van een bij

Bericht door bee-tree » di 08 apr 2014, 10:13

Goede morgen Dominique, wat vullen en voelen wij elkaar toch prachtig aan. Dat was een jaar geleden
wel even anders. Je hebt nog wat ontbrekende lichaamskenmerken genoemd waaraan men zweefvliegen kan herkennen.
We mogen hopen dat Sella wat minder huiverig gaat staan tegenover deze luchtacrobaat met z'n flitsende capriolen
en roerloos 'bidden' in de lucht.
Dus jij bent het met me eens dat de Blinde bij van Sella in haar spiegelruit 'n rivaal ziet of 'n partner.
Territoriumgedrag heeft kenmerken van baltsgedrag ofwel flirtgedrag; dus achter elkaar aan zitten , mekaar effe zacht rammen,
beetpakken, wegvliegen,uitdagend naderen, enz. enz. Vul jij dit even aan Semar? Of kan Sella dat beter doen ?

P.S. Nu we allemaal het 'voorjaar in de kop' behoren te hebben volgens Jelte, moeten we 'het serieuze met het ernstige
kunnen verenigen', zoals ons ook geleerd is 'het nuttige met het aangename te verenigen'! :be7: :be7: :be7:

Gebruikersavatar
sel1a
Berichten:7
Lid geworden op:ma 07 apr 2014, 17:20
Contacteer:

Re: dagelijks bezoek van een bij

Bericht door sel1a » vr 16 mei 2014, 14:26

dank voor alle berichten, ik vond het zeer interessant om te lezen! Leuk ook dat jullie er met zoveel liefde over kunnen schrijven, alleen daarvan word ik al minder bang. Het heeft inderdaad geholpen wbt de blinde bij. Overigens komt hij nu al een tijdje niet meer bij me langs..

Ik heb veel respect en interesse in de natuur en vind die fobie erg vervelend. Het is zo erg dat ik niet naar buiten durf nu het lekker weer is. Ik heb insectenhorren gemaakt en dat is echt een uitkomst voor frisse lucht binnen, maar ik zou zo graag van mijn tuin willen genieten en minder zenuwachtig zijn als ik wat zie bewegen. Er zijn nu bijna geen bijen meer in mijn tuin en ook minder hommels. Hier vliegen van die enorme hommels en vliegen dan vaak tegen het raam aan, lijken soms gedesorienteerd en ik schrik me rot elke keer. Nu heb ik altijd begrepen dat een hommel niet kan steken maar dat kan hij (of liever gezegd zij) dus wel degelijk. Waarom zeggen mensen van niet dan?

Overigens geen paard in mijn tuin maar wel genoeg maneges in de buurt dus zou goed een verdwaalde kunnen zijn. Ik heb ook twee katten die af en toe in mijn tuin ontlasten dus daar kunnen ze misschien ook op af komen>?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten