wildbouw slopen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ronron
Berichten:3
Lid geworden op:zo 13 apr 2014, 21:26
Contacteer:
wildbouw slopen?

Bericht door ronron » zo 13 apr 2014, 21:32

Goedenavond, leuk hier weer te zijn, nieuwe naam (denk ik), nieuw emailadres, want de oude gegevens ben ik kwijt ;)

Ik wilde vandaag een tweede broedkamer plaatsen, maar zag dat de bijen naar beneden uitgebouwd hebben. Ik had onder de bezette broedkast een lege kast geplaatst voor de winter en ik merk nu dat ik te laat ben met het vullen van de raten. Bovenin zit weinig broed, terwijl dit 2 weken geleden nog wel zo was. onderaan hangen 2 bijna volledige ramen die ze zelf gebouwd hebben en nog 4 kwart ramen. Mag ik vragen wat jullie aanraden?

- Afbreken?
maar zal er geen broed inzitten? er zit boven volgens mij weinig broed. Dat wat er zit is ook niet mooi verdeeld. De meeste ramen hebben hier en daar wat honing, stuifmeel en sommige wat broed. diverse ook vrij veel darrendoppen.

- Laten zitten en de natuur zijn werk laten doen?
maar hoe dan verder te handelen en te behandelen? Ik merkte vanmiddag dat het bijna onmogelijk is de ramen eruit te halen zonder dat de wildbouw onderaan beschadigd. en als daar nu het broed zit...

Graag tot horens en succes met alles wat je doet. :D

hartelijk groet,

Ron

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: wildbouw slopen?

Bericht door Matts Vos » zo 13 apr 2014, 22:57

Oei, das vervelend. Eraf snijden en in raampjes hangen lijkt mij de beste oplossing, maar ik doe pas 1 jaar mee :p

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: wildbouw slopen?

Bericht door alfa vulgaris » zo 13 apr 2014, 23:45

Misschien nog niet zo'n gek idee..

Het eventuele (werkster) broed overhangen met de elastiekjes methode in lege ramen en op dezelfde plaats terughangen?
Darrenbroed kan je best wel weghalen..

Ik zou er in elk geval niet te lang mee wachten want zodra ze weer wat kunnen halen bouwen ze weer verder natuurlijk en wordt de ramp steeds groter. Ik heb het ook al eens gehad met een lege positie in de onderbak...ze gaan echt door tot de bodem. :(

ronron
Berichten:3
Lid geworden op:zo 13 apr 2014, 21:26
Contacteer:

Re: wildbouw slopen?

Bericht door ronron » ma 14 apr 2014, 14:50

Dank voor de reacties.

Het idee is nu inderdaad wegsnijden, controleren op inhoud en dan eventueel in ene leegraam monteren. Haha, ik vind het wel spannend, maar we doen ons best :p

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: wildbouw slopen?

Bericht door bee-tree » ma 14 apr 2014, 15:27

Ronron pasdege-op, datge de kween niet door midden snijdt ! Heb je ze gemerkt ?
Behouden vaart gewenst.
P.S. Zorg dat ze niet flauw valt bij de huidige koele lucht en sterke windvlagen uit het Noord-Westen met hagelbuien
tussen het zonnetje door. Houd haar in het kluisje zo dicht mogelijk tegen het volk aan gedurende de hele operatie.
Stop het kluisje niet in je werkbroek met misschien kleine spijkers in de zakken. :be3: :be3: :be3:

ronron
Berichten:3
Lid geworden op:zo 13 apr 2014, 21:26
Contacteer:

Re: wildbouw slopen?

Bericht door ronron » ma 14 apr 2014, 16:59

Geweldig antwoord en dank voor de tip! :be9:

schomaker
Berichten:16
Lid geworden op:ma 07 apr 2014, 08:55
Contacteer:

Re: wildbouw slopen?

Bericht door schomaker » di 15 apr 2014, 08:17

Volgend jaar toch iets eerder uit de winterslaap komen Ronron! Misschien wat klimramen in de herfst in hangen.
Succes volgend jaar.
Gr Carl Heinz Schomaker

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten