Sneuvelende bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Sneuvelende bijen

Bericht door bee-tree » di 15 apr 2014, 10:19

Hallo Pieter, zijn die twee broedkamers helemaal bezet met bijen ? Daar ga ik van uit ook al
heb je tot nu toe niets gezegd over de bezetting van de 30 ramen vóór het tussenvoegen van de extra honingkamer
met kunstraten. Je hebt dat waarschijnlijk gedaan omdat de bovenste honingkamer bijna vol(?) is . Heb je in
de tussengeplaatste (voorlopig lege) honingkamer geen uitgebouwd raampje met wat bijen er op en honing er in
in het midden van de tussengeplaatste lege honingkamer gehangen om contactverlies tegen te gaan ?
Heb je een koninginnerooster liggen op de bovenste broedkamer ? En daarop de lege , nog uit te bouwen honingkamer,
en daarop de bijna volle honingzolder ? Dan loop je het gevaar dat de 'zolderbijen' zich moerloos gaan voelen en gedragen bij de huidige koelere dagen dat de dracht stil staat, Dat wil je toch niet, net zo min als jonge bijen die de kluts kwijt raken ?

Ik ga er van uit dat je in een bui van overmoedigheid, niet van gulzigheid, het weerbericht voor de lopende week in de wind
hebt geslagen. Je volk dat supersterk is in jouw ogen- en dat moet haast wel met bijen in zo'n mediterrane stad als Maastricht,
heeft honingruimte nodig, maar helaas heb je de afmetingen van je bijenstalletje onderschat, waardoor
je geen buitenrand hebt kunnen plaatsen. Is het te veel van je gevraagd om een totaalfoto te plaatsen, dus de kasten van
top tot teen. En 't liefst ook een foto van de bovenste honingkamer, hoe die bezet is. Dan kunnen we misschien zeggen
of je een volk hebt dat onder de Varroa's zit, wat Schomaker vermoedt. Ik zie overigens geen misvormde vleugeltjes bij
jouw 'dode' bijen, maar dat zegt nog niet, of ze toch niet geparasiteerd zijn en door jouw 'stadsras' herkend zijn en afgevoerd. Zj.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Sneuvelende bijen

Bericht door Hans van der Post. » di 15 apr 2014, 14:03

Pieter schreef:Voor een van mijn kasten liggen vele tientallen dode bijen. Ik heb er een kwartier naastgezeten en om de paar minuten komt er een bij naar buiten die zich laat vallen om te sterven, soms begeleid door een andere bij die hem helpt.
Zaterdag hebben we bij die ene kast een honingkamer geplaatst. Bij de kast ernaast niet, en daar zie ik niets bijzonders. Spuitschade zal het dus niet zijn, dacht ik.
Misschien tocht? Er was een kier ontstaan tussen broed- en honingkamer. Die heb ik nu enigszins gedicht met folie.
Weet iemand wat er loos kan zijn?
Pieter
Het grote sterven is pas ontstaan nadat je de honingkamer geplaatst hebt.
Is de honingkamer met ramen bewaart met azijnzuur?
Dat bijen dood uit de kast rollen kan geen varroa zijn, ook geen tocht.
Zou wel de kier met ducktape goed afdichten het kost veel warmte.
Overigens bij bestrijden van plaaginscekten kan het zomaar zijn dat het ene volk wel op de bespoten bloemen vliegen en het andere volk niet.
!Hans.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Sneuvelende bijen

Bericht door FrancA » di 15 apr 2014, 15:11

Heb je wellicht te veel lege ruimte, ramen - met of zonder kunstraat - geplaatst waardoor het bijenvolk onvoldoende opwarmcapaciteit heeft om de totale kastruimte voldoende te kunnen verwarmen met de afgelopen koelere dagen en de aankomende vorstnacht?
Er sneuvelen sowieso veel winterbijen in deze periode..

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten:36
Lid geworden op:zo 22 sep 2013, 14:03
Imker sinds:2013
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica /bastaard
Contacteer:

Re: Sneuvelende bijen

Bericht door Pieter » di 15 apr 2014, 18:07

Vanmiddag ziet het er gelukkig weer vrolijk uit, bij beide kasten.
Dank-jullie-wel voor het meedenken. Ik voeg nu een plaatje bij van de gehele kasten, dat verduidelijkt de zaak. De kier heb ik afgeplakt. Het ziet er wat slordig uit zo, maar de plek is gunstig, qua wind (nauwelijks), regen (geen) en zon ('s-ochtends).
De broedkamers zaten vrijwel vol met bijen en zagen er ook verder goed uit. De bovenste honingkamer, dus boven die lege kleine honingkamer, was zaterdag halfvol met honingramen, nog niet verzegeld, en hebben we verder gevuld met vorig seizoen leeggeslingerde raampjes. De kleine honingkamer was nooit eerder gebruikt, de grote heeft de hele winter op de kast gestaan (leeg, met een plank op de bodem).
Er zitten geen roosters in de kasten.
Als ik jullie reacties lees ben ik bang dat het toch gif was. Als het inderdaad zo is dat het ene volk massaal kan vliegen op bespoten gewas (de bijen staan op enkele tientallen meters van een akker), en het volk uit de kast ernaast niet, zou het kunnen zijn dat er een of ander -cide in het spel was. Maar de mogelijke andere oorzaken hou ik ook in de gaten. Mijten troffen we eerder niet aan, bij vluchtige controle, maar ik zal iets bedenken. Een witte snijplank erin schuiven?
Pieter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 103 gasten