voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door belrgerbal » ma 21 apr 2014, 14:10

Vandaag vloog de eerste zwerm uit. Ik had de spullen klaargezet om te scheppen, (moer is niet geknipt) maar de zwerm sloeg toch terug. Oke kan gebeuren dacht ik. Een uurtje later zwermde dezelfdxe kast weer, nu vloog de zwerm een flink stuk weg , alleen na een 10-15 minuten zie ik dat de zwerm ineens rechtsomkeert maakt ( op zon 100 meter van de kast) en toch weer teruggaat richting kast. Vervolgens gingen alle bijen weer terug de kast in. Wie weet wat hir aan de hand is? Ik dacht eerst een gemankeerde moer, (de eerste keer kwam de zwerm niet v=echt los van de kast) de tweede keer was de zwerk toch een eind weg, dus je zou zeggen dat de moer hierbij moet zijn geweest. Hoe kan het dan dat de zwerm weer naar de kast gaat??? Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt.!

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door bee-tree » ma 21 apr 2014, 15:44

Hallo Bergerbal, vorig jaar verbaasde je ons met je volken dat ze je al heel vroeg in de gelegenheid
stelden te slingeren. Vandaag laat je ons weer 'van de stoel vallen'.
Ik acht jou heel deskundig; wat kan ik jou nog leren ? Maar....... mijn oude gerespecteerde , inmiddels al vele jaren
uit de tijd zijnde , leermeester, zei altijd, dat geen jaar in al de 60 jaren dat hij bijen hield, hetzelfde was.
Elk jaar was er wel iets nieuws met de bijen aan de hand, dus....... zo vergaat het jou wellicht ook en zit je
met een welgemeend raadsel.
Ik bijt het spits maar af, al zou ik dat liever afgebeten willen zien door bijvoorbeeld Frank27, die Matts onterecht op zijn
nummer heeft gezet. :)
Weet je wel zeker dat je met een niet geknipte koningin te doen hebt ? Misschien heeft ze 'n versleten vleugeltje
en heeft ze zich al een paar keer bedacht om de sprong te wagen. Dat de bijen snel terugkeerden kan te maken hebben
met de snelle afwisseling van donkere lucht met 'n bui en even 'n hitsig zonnetje. Gister zag ik massaal naar de kasten
vluchtende bijen, toen een dikke donkere wolkenpartij met vliegende vaart uit het Noord_Oosten naderde.
Na een half uur schuilen, stormden ze weer bij 22 graden naar de Paardenbloemen.
Ik heb dat meerdere malen terugvliegen van 'n zwerm wel eens meegemaakt bij 'n nazwerm totdat ik ging luisteren
en 'n tuter ontdekte. Er zat nog 'n gesloten dop op 'n verborgen plekje. Ik had de bijen niet goed afgeschud en te snel gewerkt.
Wat jij met je uitstekende bijen 'n vóórzwerm noemt, kan 'n nazwerm zijn. Ga op de knieën en luister geduldig.
Ik heb dit inderhaast geschreven. Vergeef me 'n manco. Ik moet naar buiten. De zon is er weer en het zwermuur is er. Zj.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 apr 2014, 20:03

Even een reactie Bergenbal. Neem aan dat je de moer een week geleden in de honingkamer bij het nakijken niet boven het moerrooster per abuis opgesloten hebt.
Zou even kijken of er in de broedkamers nog eitjes en jonge larven aanwezig zijn.
Het is een raar verschijnsel dat terugslaan van een zwerm.
Je kunt morgen wel dat zwermen zelf in de hand nemen: maak een kunstzwerm. :be6:
!Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door marc » ma 21 apr 2014, 20:07

Is jouw moer niet 'per ongeluk' boven het moerrooster terecht gekomen zodat ze niet weg kan.
Een terugslaande zwerm is een verschijnsel bij moeren op broedbeperking.
Gr. Marc

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door marc » ma 21 apr 2014, 20:10

:D hans, mijn bericht was dus overbodig

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door belrgerbal » ma 21 apr 2014, 21:27

Ik zal dit morgen meteen controleren, al kan ik het me haast niet voorstellen! Iets anders dat ik me bedacht is dat ik stuifmeelvallen heb staan. Zou dat het kunnen zijn? Ik heb wel de luikjes open staan. De val is dus niet gesloten en de bijen kunnen vrijelijk uit, maar ze moeten even omhoog om door het luik te lopen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door Hans van der Post. » di 22 apr 2014, 00:08

Meet die gaatjes eens op?
Als deze gelijk zijn als een moerrooster.............. dan weet je het.
Denk namelijk dat dit zo is.
Bijen moeten zich door een gaatje "wurmen" dat betekend dat een moer er helemaal niet door kan.
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door bee-tree » di 22 apr 2014, 00:10

Hallo Belgerbal, Zie je wel, je wist het wel. Zou je ons voor de moeiten van het advies uitbrengen, uitvoerig kunnen vertellen
hoe jij stuifmeel bewaart opdat het niet bederft.
Hoe ga je het gebruiken ?.
Wat voor soorten stuifmeel hebben jouw bijen ge-oogst ?
Weet jij misschien van welke plantensoort dat stuifmeel komt dat de kleur van ouderwetse stopverf heeft en de bijen in de vorm van discusschijfjes aan de pootjes hebben ?
Weet jij hoe de bijen met stuifmeel getekend zijn als ze Paardenbloemennectar verzamelen ?

Alvast hartelijk bedankt . Zj. :hive:

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door belrgerbal » di 22 apr 2014, 06:32

het luik staat open , dus er is geen belemmering voor het zwermen, ik kan me alleen voorstellen dat ze moer is geschrokken van het pollenfilter en daarom terug is gegaan!!! :-) Dank bee-bee voor je commentaar, ik ga er vanuit dat het een beetje schertsend bedoeld is, want ik ben maar een beginnende hobbyist!!! :hive: :hive: :hive:

schomaker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 08:55
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door schomaker » di 22 apr 2014, 07:40

Beste collega Imker, probeer zo weinig mogelijk zwermen te veroorzaken!! Dit geeft onze groep een slechte naam als iedereen maar alles laat zwermen!!
Begin maar met de Renson methode en kijk om de negen dagen de middelste bak na en kweek zwerm trage koninginnen of koop een goede KI kon.
gr. Carl Heinz Schomaker

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten