Bijen hangen onder het gaas

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
akkerhommel
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 25 jul 2010, 19:49
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bijen hangen onder het gaas

Bericht door akkerhommel » di 22 apr 2014, 19:27

Dag, Ik heb 3 kasten naast mekaar staan, nu heeft mijn middelste volk Buckfast, ik denk een paar honderd bijen onder het gaas hangen, op mekaar etc. De kast staat op een balkjes om lucht onder de kast te laten waaien, ik denk dat de kasten 8 a 10 cm van de planken staan. Dus hier hangen de bijen, onder het gaas. Zou de opening te klein zijn? Of is er iets anders aan de hand?

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Bijen hangen onder het gaas

Bericht door dree » wo 23 apr 2014, 15:43

dag akkerhommel,

Wat jij beschrijft heb ik vorig jaar gehad bij een volk. Dat was net als nu in de zwermtijd. Ik heb er geen verklaring voor. In mijn geval ging het waarschijnlijk om een teruggevlogen zwerm.
Blijven ze er `s nachts ook onder hangen? Het zou eventueel met ruimtegebrek door nectar te maken kunnen hebben.

groet,

Andreas

akkerhommel
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 25 jul 2010, 19:49
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Bijen hangen onder het gaas

Bericht door akkerhommel » wo 23 apr 2014, 17:37

Ik heb gisteren gekeken, toen bleek er wel wat bijen onder te hangen maar niet zo veel. Die heb ik vanochtend met een latje er af gehaald. En op de grond gelegd.
Zij vlogen weer naar de ingang van de kast en gingen naar binnen. Vandaag echter weer hetzelfde verhaal weer hangen er bijen onder, deze keer niet zo veel als gisteren. Ik heb een kast exact hetzelfde ernaast staan maar daar is er niets van te zien. Dus jij denk dat ze geen ruimte hebben? Het zou kunnen dat ze geen genoeg ruimte hebben, er staan nu 2 broedkamers op mekaar. Ik wilde er een honingkamer er op zetten. Dat zou dus het probleem verhelpen? Ga ik dat er maar opzetten en dan zien we hel wel....

dicki
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 3
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen hangen onder het gaas

Bericht door dicki » do 24 apr 2014, 09:02

Hoi akkerbouwer,

Ik ben benieuwd wat er gebeurd is nadat je meer ruimte hebt gegeven.
Hopelijk horen we het :-)

Groetjes

akkerhommel
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 25 jul 2010, 19:49
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Bijen hangen onder het gaas

Bericht door akkerhommel » vr 25 apr 2014, 12:28

Dag, ik heb er nu een honingkamer erop gezet, maar toch zitten er nog steeds bijen onder het rooster wel niet zo veel meer maar toch?
Nu is mijn volgende gedachte, zou het kunnen dat het rooster niet zo veel lucht meer doorlaat door allerlei afval op het rooster, dat ze het aanzuigen? Ik ga een andere bodem met rooster er onder zetten en dan kijken wat er dan gaat gebeuren....

akkerhommel
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 25 jul 2010, 19:49
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Bijen hangen onder het gaas

Bericht door akkerhommel » wo 30 apr 2014, 19:18

Dag, ik heb vandaag een nieuwe rooster geplaatst, maar mijn vrouw zei dat het zwart zag van de bijen dat kon kloppen ze hingen allemaal onder het rooster. Maar het rooster zag er gewoon normaal uit, geen vuil. Dus ik denk dat ze toch ruimte gebrek hadden, wat al gezegd werd. Ik heb 3 bakken op mekaar 2 broedkamers en 1 honing kamer, maar het was totaal niet te tillen....ik heb de 3 bakken moeten splitsen, en toen weer op mekaar gestapeld. Het was lood zwaar z'on bak.
Ik denk dat ze vandaag of morgen gaan zwermen, er maar bij blijven....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten