Bijenvolk uit een schoorsteen halen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
dicki
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 3
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijenvolk uit een schoorsteen halen

Bericht door dicki » za 26 apr 2014, 21:59

Geachte forum bezoekers,

Wie heeft er ervaring met bijen uit een schoorsteen verwijderen/verplaatsen.
Ik kreeg de vraag van iemand of ik uit hun schoorsteen een bijen nest wil verwijderen.Deze zitten er al vanaf vorig jaar in dus ze hebben blijkbaar daar overwinterd.
Op de foto zie je wat voor schoorsteen het is, maar wellicht heeft iemand dit al eerder gedaan?
De bijen vliegen via een stootvoeg de schoorsteen in dus ik moet er nog naar toe klimmen maar iedere suggestie is welkom.
Afbeelding
Hij zou boven in die schoorsteen moeten zitten.
Zijn er bijvoorbeeld lokmiddelen om ze uit het nest te krijgen?
Hartelijk dank voor jullie mee denken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenvolk uit een schoorsteen halen

Bericht door Jaap v.Popering » za 26 apr 2014, 22:25

dicki schreef:
De bijen vliegen via een stootvoeg de schoorsteen in
.
Dan zit hij niet in de schoorsteen maar in de spouw en is er niet uit te krijgen . Wachten totdat er een zwerm afkomt zij kunnen leuke zwemen leveren .

Jaap v P

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bijenvolk uit een schoorsteen halen

Bericht door cefas » za 26 apr 2014, 22:44

Ik herinner me een topic van Bart de Coo.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijenvolk uit een schoorsteen halen

Bericht door Bart de Coo » zo 27 apr 2014, 07:15

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =9&t=26212

Daar istie. Met de opmerking dat ik makkelijk naast de schoorsteen kon staan en dat ik de raten vernield heb.

Wachten tot die leeggezwermd is en dan zien we wel weer verder. Eerlijk gezegd vermoed ik dat je er niet bij kunt. Je kunt misschien nog beter een mooi verhaal houden bij de bewoners over nuttige en mooie dieren en zo. Misschien kun je ze ook wel geruststellen door erop te wijzen dat een wild volk het in Nederlands gemiddeld 2,5 jaar uithoudt.

Doodspuiten lijkt mij in dit geval onzin, omdat ze zo hoog zitten; daar kan niemand last van hebben.

Groet,

Bart

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijenvolk uit een schoorsteen halen

Bericht door jossmits » zo 27 apr 2014, 09:01

Bij mij in de regio (noordelijk deel van de dordogne) komen veel "wilde" zwermen voor in o.a. schoorstenen. Ik weet er in schoorstenen tenminste een stuk of tien. Door de imkervereniging hier wordt afgeraden om te proberen ze eruit te halen. Als er ongelukken mee gebeuren is er geen enkele verzekering die dit dekt.
Ik heb het zelf dan ook nog nooit geprobeerd. Ik heb wel een paar keer van boven kunnen zien hoe het volk zit. Dan zie je ook meteen het belangrijkste probleem waar je mee te maken krijgt. Ze zitten niet keurig bovenin, maar vaak op minstens een meter van de top. Je kunt er dus niet eens bij!
Het tweede probleem is dat de raten minstens een meter lang zijn. Dat is makkelijk te veklaren. De schoorsteen heeft een beperkte doorsnee, om toch voldoende oppervlak te krijgen moeten de bijen dus hoog bouwen.
Ik heb een jaar of acht geleden een zwerm uit een schoorsteen gekregen, maar dat was een heel andere situatie. De bewoner van het huis belde dat een zwerm de schoorsteen inkwam. Ik ben er toen onmiddellijk naartoe gegaan en heb met heeeel veel rook vanonder de zwerm weer de schoorsteen uitgejaagd. Een uur later hing de zwerm weer aan een tak in de buurt. Dus echt heel anders dan een al geinstalleerd volk.

Jos

dicki
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 3
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenvolk uit een schoorsteen halen

Bericht door dicki » zo 27 apr 2014, 10:15

Hartelijk dank voor de reactie,

Zelf heb ik ook het idee dat het een spouwnest is. Daarom ben ik ook een beetje bezorgt dat weghalen moeilijk is. Wel een mooi verslag van bart & Co :-)
Ik heb er van genoten. Maar kan goed dat ik er wel effu een ladder tegen aan wil zetten om eens te kijken.
Dat zou mijn eerste volkje zijn om weer opnieuw met mijn hobby te beginnen.
Als iemand anders me opgang wil helpen met een eerste volkje is dat natuurlijk ook welkom :-)
Maar bedankt voor jullie reacties.

Vriendelijke groetjes.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Bijenvolk uit een schoorsteen halen

Bericht door Matts Vos » zo 27 apr 2014, 10:25

De enige mogelijkheid die ik zie is een soort van val opzetten aan de buitenkant waar de bijen wel in kunnen maar niet uit, en deze met een slang/buis voor de vliegopening te plaatsen. Edit: zoiets http://youtu.be/YXVySTj2w3U

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijenvolk uit een schoorsteen halen

Bericht door m.kolsters. » zo 27 apr 2014, 13:37

Als je ze echt weg wil halen kan dat heel mooi, je haalt er de twee bovenste rijen stenen af en dan heb je een vrijen ruimte om de raat er uit te halen
deze kunnen wel een meter lang zijn, als je de moer ziet dan in een klosje doen.
Doe deze in een bak en haal er thuis op de plek waar ze moeten staan een broedbak bij met beraden ramen , snij er het broed uit en druk deze in de ramen.
Als je de moer ziet doe die in een kooitje en laat deze zitten tot je de kast hebt ingericht en je hebt weer een volk.
Zeg wel tegen de huis bezitter dat hij de bijen anders niet weg krijgt en dat de kosten voor hem zijn.
En dood spuiten gaat ook niet omdat je er niet goed bij kan en het aantal te groot is, heb alles al geprobeerd.
Tinus Kolsters

hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenvolk uit een schoorsteen halen

Bericht door hofstede » zo 27 apr 2014, 13:42

leuk filmpje,zo kan het dus ook.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten