Doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
sdewit
Berichten:29
Lid geworden op:vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:
Doppen

Bericht door sdewit » vr 02 mei 2014, 22:47

In een volk op 1 bk en 1hk zag ik vandaag een tiental gesloten doppen. Hieruit heb ik 2 kleine vraagjes. 1) hebben ze dan al gezwermd? 2) wat is nu de beste handeling? Opspliten, doppen breken, niets,..?

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Doppen

Bericht door woutDR » vr 02 mei 2014, 22:49

als ze gesloten zijn , hebben ze gezwermd

to do, alle doppen breken behalve 2-3

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Doppen

Bericht door beethere » vr 02 mei 2014, 23:11

misschien zit de moer er nog in; het is de laatste paar dagen niet zulk mooi weer geweest, en een voorzwerm heeft nog weleens de neiging te wachten tot het mooi weer is. Heb ik helaas ook weleens gehad; voorzwerm 1 dag voordat ik tuters/kwakers had. :-( Ga je doppen breken, heb je 12 dagen later weer tuters/kwakers omdat ze doppen trekken op eitjes die net gelegd zijn.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Doppen

Bericht door A.A. Staals » za 03 mei 2014, 07:50

sdewit schreef:In een volk op 1 bk en 1hk zag ik vandaag een tiental gesloten doppen. Hieruit heb ik 2 kleine vraagjes. 1) hebben ze dan al gezwermd? 2) wat is nu de beste handeling? Opspliten, doppen breken, niets,..?
Altijd eerst kijken of er nog eitjes en kleine larfjes zijn. Zijn er nog eitjes is de koningin mogelijk nog aanwezig. Geen eitjes meer maar wel kleine larfjes is de koningin weg.
In beide gevallen alle doppen breken om :
-Als er nog eitjes zijn na vierdagen te kijken of er dan ook nog eitjes zijn, zo ja is de koningin nog aanwezig.
-Geen eitjes meer maar wel larfjes, na 12 dagen kijken of er een dop is uitgelopen en dan de rest breken.
Als de koningin nog aanwezig is zou ik een broedbak bij geven.

ad staals

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Doppen

Bericht door Alex Mönch » za 03 mei 2014, 09:08

Ik zou zo wie zo 1 raam met doppen in 1 of meer drieramers hangen zodat je meteen reserve koningin(nen) hebt mocht er wat fout gaan.
Reserve koninginnen zijn altijd handig.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Doppen

Bericht door Erik Konijn » za 03 mei 2014, 09:21

Ik had een kwaker ben gaan kijken en vond ook eitjes en larven en nog 7 doppen. Was na 19.00 uur heb gewoon de nieuwe moer laten inlopen andere waren nog niet rijp. Als de oude moer er nog inzat dan vechten ze het maar uit . Heb geen tuuters gehoord. Ook een broedaflegger gemaakt met ramen waarop een koninginnendop zat. reserve

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Doppen

Bericht door beethere » za 03 mei 2014, 10:50

Hallo Erik....
hou je het wel in de gaten??
Als de zwermstemming er goed in zit, loop je het risico dat ze op die eitjes weer moerdoppen gaan optrekken, en dan heb je over 6 dagen toch nog een leuke zwerm, en over 12 dagen weer tuters/kwakers.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Doppen

Bericht door semar » za 03 mei 2014, 13:27

wat ik zeg is afhankelijk van het bijenras (of mix waaruit je volk bestaat).

als ik lees dat het volk 1 br bak en 1 hkbak heeft zitten ze nu waarschijnlijk erg krap.
als big mama nog aanwezig is, doppen breken en meteen ruimte bv broedbak bijgeven met kunst raat.
als je de opgekomen zwermdrift naar haal of bouwdrift om kan zetten is het voorlopig weer ok.

de oude matrone vertrekt meestal op mooi weer in de middag en als de eerste doppen zijn gesloten.
heb zelfs moeren die al gestopt waren met leggen weer gewoon aan het werk gekregen op deze manier.
maar dit werkt waarschijnlijk alleen met zwermtrage volken.

Met buckfast kom je er dan vaak mee weg,
met straatbijen afhankelijk van de mix, hoe carnica's reageren heb ik geen
praktische ervaring.

het kan ook dat ze er alsnog vandoor gaan, da's iets wat je moet beslissen aan de hand van je ervaring met 'jouw' bijen
de aanwezige (overvloedige)voorraad en bewegings ruimte van de individuele bij
(vergeet niet dat er 's avond nog eens zoveel bijen zijn als de haalsters thuis zijn.
Overbezetting leid tot zwermen, zelfs de beste moer kan haar feromoon
dan niet meer laten rondgaan door gebrek aan bewegings ruimte van de individuele bij

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps, in dit geval loonend een gesloten dop met opzitende bijen met een raam voer in een 3ramertje te doen als verzekering.
ene geen garanties :wink:

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: Doppen

Bericht door sailor1957 » ma 05 mei 2014, 21:34

Heb vandaag ook een volk met gesloten moerdoppen en de oude dame (geknipt) is nog aanwezig.
Ze heeft genoeg ruimte want de onderste BK is nog maar heel licht uitgebouwd.
Heb de doppen gebroken en zal morgen een veger maken want ik denk dat het volk niet zo tevreden is met haar prestaties.
Heb in een ander draadje ook aangegeven dat dit volk vergeleken met mijn andere volk achterblijft en wat onrustig is.
Gesloten doppen betekend dus niet per definitie dat er gezwermd is!

Jos

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Doppen

Bericht door Luuk » ma 05 mei 2014, 23:24

Hoeveel volken wil je hebben? Je kan er nu veel volken van maken als je wilt. Of het één groot volk laten zijn door meer ruimte te geven en doppen breken.

Hoeveel last heeft de omgeving van een zwerm? Als je zwermen koste wat kost wilt voorkomen moet je misschien maar één dop overlaten, of helemaal geen een als er nog eitjes in het volk zitten. En veel ruimte geven. Twee broedbakken minstens.

Vuistregel die ik heb gehoord: de dop laten zitten waar bijen op zitten. Die ruiken wel of er een levende koningin in zit. Sommigen zeggen ook: de lichtste dop overlaten. Maar ik weet niet of dat waar is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 164 gasten