Jenter systeem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Both
Berichten:43
Lid geworden op:ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ouddorp
Contacteer:
Jenter systeem

Bericht door Both » ma 12 mei 2014, 20:42

Zijn er hier nog imkers die ervaring hebben met het Jenter systeem?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Jenter systeem

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 12 mei 2014, 23:28

Die zijn niet al te best. Mijn KI moer (waar ik zeer enthousiast over was) heb ik opgesloten op het Jenter raam. Weer losgelaten is ze afgestoken. Twee dagen later vond ik haar voor de kast. Dood! :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Jenter systeem

Bericht door Hans van der Post. » ma 12 mei 2014, 23:58

Ja het gaat wel goed als je de moer weer aan het volk terug geeft in een moerhuisje met suikerdeeg.

Het zelfde verschijnsel - inballen - deed zich ook voor bij het werken met het arrest raam een varroa methode.
!Hans.

Both
Berichten:43
Lid geworden op:ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ouddorp
Contacteer:

Re: Jenter systeem

Bericht door Both » di 13 mei 2014, 17:29

Vorig jaar het systeem aangeschaft, ik had het gezien bij de gebr van Beek die een 500 volken hebben en zelf alles telen.
Ik dacht dat ga ik ook proberen.
Vorig jaar was het mislukt, had van het najaar alles in de wassmelter gedaan, met als resultaat heel het spulletje naar de mallemoer gesmolten.
Ik geef nooit zo gauw op, dus weer een nieuw setje gekocht. In maart al tussen het broed gehangen en alles was mooi gepoetst en de raat aan de zijkanten mooi belegt.
Vorige week dinsdagavond moer er in en woensdagmorgen er weer uit, alles mooi belegt met eitjes.
Zaterdagmorgen starter klaar gemaakt en het teeltraam uit de kast.
Maaaaar, de eitjes waren geen larfjes van 1 dag, maar gewoon nog eitjes alsof ze net waren gelegd???
Ik heb ze toch over gestoken, maar niet een aangenomen.
Vermoedelijke fout???
Een week of 3 geleden een veger gemaakt van mijn P moer, en toen ook gelijk het teeltraam bij de P moer gehangen.
Dus toen ik die moer vorige week opsloot was het volkje nog maar een raampje of 5 met bijen.
Misschien het volkje te zwak om de eitjes te verzorgen achter het roostertje en pakken ze alleen maar de eitjes in het open raam??
Ik weet het echt niet, en je zult het waarschijnlijk ook nooit begrijpen?
Zijn er meer met deze ervaring :evil: ??

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Jenter systeem

Bericht door FerryB » di 13 mei 2014, 18:26

Vorig jaar gewerkt met Nicotraam is hetzelfde principe werkte perfect Nicot raam 1 week van te voren in de kast en toen moer er 1 nacht in allemaal eitjes en op de 4e dag netjes larfjes ik had er dus meer dan 100 perfect.
Dit jaar precies hetzelfde gedaan en na 4 dagen alle eitjes weg.
Nog een keer nu in een ander volk moer wilde niet leggen dus laten zitten uiteindelijk wel eitjes maar ook die werden nooit een keer larfjes, dus ik snap er helemaal niets van.
Ik had nog een tweede Nicotraam gekocht omdat het zo goed ging en je de larfjes dus helemaal niet hoeft aan te raken.
Nu weer beide ramen in een volk gehangen 2 volken dus. En dan begin volgende week nog maar eens proberen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Jenter systeem

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 14 mei 2014, 10:22

Ja het gaat wel goed als je de moer weer aan het volk terug geeft in een moerhuisje met suikerdeeg.

Het zelfde verschijnsel - inballen - deed zich ook voor bij het werken met het arrest raam een varroa methode.

!Hans.
Ik ben er nog altijd niet goed van mijn de dood van mijn KI moer. Jullie zullen de pijn begrijpen.
Ik ben altijd zeer voorzichtig met mijn K. bij nakijken. Ik wacht bijv. altijd als de K. op een veilig stukje raam loopt en dan zet ik haar pas terug.

Dat inballen komt vooral veel voor bij doorgefokte lijnen mijn inziens. Ik heb het al eerder meegemaakt bij (doorgefokte) Buckfast. Ik had twee weken terug bij een F2? hetzelfde voorval: een koningin die met het reizen boven tegen aan het deksel was komen gevangen te zitten. Deze pas na een drie dagen zoweer in het volk laten inlopen en niet afgestoken.
Het zelfde verschijnsel - inballen - deed zich ook voor bij het werken met het arrest raam een varroa methode.
Houdt dit in dat je de moeren bij arrest 1 voor 1 moet invoeren in een kooitje na het arrest zetten?
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Jenter systeem

Bericht door Hans van der Post. » wo 14 mei 2014, 10:56

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ja het gaat wel goed als je de moer weer aan het volk terug geeft in een moerhuisje met suikerdeeg.

Het zelfde verschijnsel - inballen - deed zich ook voor bij het werken met het arrest raam een varroa methode.

!Hans.
Ik ben er nog altijd niet goed van mijn de dood van mijn KI moer. Jullie zullen de pijn begrijpen.
Ik ben altijd zeer voorzichtig met mijn K. bij nakijken. Ik wacht bijv. altijd als de K. op een veilig stukje raam loopt en dan zet ik haar pas terug.

Dat inballen komt vooral veel voor bij doorgefokte lijnen mijn inziens. Ik heb het al eerder meegemaakt bij (doorgefokte) Buckfast. Ik had twee weken terug bij een F2? hetzelfde voorval: een koningin die met het reizen boven tegen aan het deksel was komen gevangen te zitten. Deze pas na een drie dagen zoweer in het volk laten inlopen en niet afgestoken.
Het zelfde verschijnsel - inballen - deed zich ook voor bij het werken met het arrest raam een varroa methode.
Houdt dit in dat je de moeren bij arrest 1 voor 1 moet invoeren in een kooitje na het arrest zetten?
Inderdaad. Na dat de moer het arrestraam heeft vol gelegd haar invoeren - in haar eigen volk - met een kooitje.
!Hans.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Jenter systeem

Bericht door Alex Mönch » wo 14 mei 2014, 19:26

Het opsluiten van de moer ,zodat ze maar heel beperkt kan leggen,geeft haar stress....haar nerveuze gedrag zorgt er voor dat ze wordt afgestoken na vrijlaten in het volk.
Somige moeren zijn nerveuzer dan andere(net als bij mensen er nerveuze en relaxte types zijn)en die lopen eerder het risico om afgestoken/ingebald te worden.
Ook hier geldt weer dat het inballen en afsteken van een moer komt door de imker en niet door de bijen of de moer.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Jenter systeem

Bericht door Hans van der Post. » wo 14 mei 2014, 21:22

Alex Mönch schreef: [..............]
Ook hier geldt weer dat het inballen en afsteken van een moer komt door de imker en niet door de bijen of de moer.
Verklaar je nader? Eigen ervaring? :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Jenter systeem

Bericht door Alex Mönch » wo 14 mei 2014, 21:35

Wat ik heb geschreven lijkt me meer dan duidelijk Hans :D
Na meer dan 33 jaar bijeenhouden heb ik wel enige ervaring lol

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten