zwermen zonder doppen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

zwermen zonder doppen?

Bericht door belrgerbal » do 15 mei 2014, 21:24

Ik heb een volkje dat ik net heb nagekeken. Er zit geen broed meer in en ook geen doppen. Het volkje is al een tijdje geleden gezwermd. Geen enkele reden dus om te zwermen, er zit ook geen koningin opgesloten. Nu leek aan het eind van de middag toch een zwerm te vertrekken die ook weer terug in de kast sloeg. Een zwerm kan het dan toch niet zijn??? Zou het een bruidsvlucht kunnen zijn?? Ik dacht altijd dat er niet zoveel bijen met een bruidsvlucht meegingen, maar de halve kast vloof ongeveer 50 meter weg en daarna weer terug naar de kast. Wie kan opheldering geven?? Het is dezelfde kast die een tijd eerder al een paar keer een teruggeslagen zwerm heeft gehad. Maar nu, geen broed, geen doppen, niets van dit alles. Wel een week terug een tuter gehoord, waarna ik de hele kast heb nagezien vor doppen die er dus absoluut niet inzaten.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: zwermen zonder doppen?

Bericht door petro » vr 16 mei 2014, 10:17

Een volk wat"zwermlustig" is en om wat voor reden dan ook, dat niet heeft kwijt kunnen raken.Zal zeker met de jonge moer mee trekken als ze op bruidsvlucht gaat.Dus dat zal hetgeen zijn wat je hebt waargenomen.
Petro

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: zwermen zonder doppen?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 16 mei 2014, 11:47


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten