volk op 10 ramen, honingkamer erop?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:
volk op 10 ramen, honingkamer erop?

Bericht door imker Marinus » do 29 mei 2014, 19:02

Beste imkers,

Twee van mijn volken zijn nog niet zo groot, 10 ramen, 1 broedkamer dus. Ze staan wel vlakbij een lange laan van lindes die zeer binnenkort in bloei zullen komen. Ik verwacht binnen nu en een week (gezien de berichten van JP over de linde in België, zie Dracht op dit forum). Kan ik op deze volken toch een honingkamer zetten? Of zouden jullie juist eerst een tweede broedkamer erop zetten? Of allebei? Ik heb eventueel nog 10 uitgebouwde honingramen zodat niet alle honingramen ook nog gebouwd moeten worden.

Ben benieuwd naar jullie inzichten.

Vriendelijke groet,
MP

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: volk op 10 ramen, honingkamer erop?

Bericht door petro » do 29 mei 2014, 20:18

Ik zou er een hk op plaatsen.
Petro

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: volk op 10 ramen, honingkamer erop?

Bericht door sailor1957 » do 29 mei 2014, 21:48

imker Marinus schreef:Beste imkers,

Twee van mijn volken zijn nog niet zo groot, 10 ramen, 1 broedkamer dus. Ze staan wel vlakbij een lange laan van lindes die zeer binnenkort in bloei zullen komen. Ik verwacht binnen nu en een week (gezien de berichten van JP over de linde in België, zie Dracht op dit forum). Kan ik op deze volken toch een honingkamer zetten? Of zouden jullie juist eerst een tweede broedkamer erop zetten? Of allebei? Ik heb eventueel nog 10 uitgebouwde honingramen zodat niet alle honingramen ook nog gebouwd moeten worden.

Ben benieuwd naar jullie inzichten.

Vriendelijke groet,
MP
In dit geval is niet alleen de vraag hoeveel bezette ramen je hebt, maar ook hoeveel ruimte de moer heeft om nog te leggen.
Als de BK ruim is belegd en je wilt niet dat de HK gebruikt wordt door de moer, moet je haar ruimte geven met een BK.
Als je dit niet doet loop je de kans dat ze gaat zwermen zodra het een beetje knap weer wordt.

Jos

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: volk op 10 ramen, honingkamer erop?

Bericht door Imkerij Witharen » vr 30 mei 2014, 15:57

Tja, ik zou er een HK op zetten, mét rooster. Evt. het rooster pas na 2 dagen er tussen om de trek naar boven te stimuleren als je alleen kunstraat hebt.
Daarna rooster er tussen! Mochten er een paar eitjes in liggen, komen die met 3 weken wel uit..

Dan, een extra BK er onder, en evt. je broednest verdelen op 2 BK's. Dus de bol niet ovaal horizontaal maar verticaal.
Links en rechts naast het broednest 2 vellen kunstraat.

Zo doe ik 't meestal, maar wél in een periode van veel dracht. Anders maken ze een rommeltje van je kunstraat... :(

Jannes

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: volk op 10 ramen, honingkamer erop?

Bericht door imker Marinus » vr 30 mei 2014, 23:24

Mannen, hartelijk dank voor de tips. Uiteraard moet ik goed kijken of ze in die ene bak niet te krap zitten. Maar ben een beetje bang dat wanneer ik een tweede broedkamer geef terwijl er veel dracht is, ze de broedkamer volstoppen met honing. Dan wordt het een beetje een zooitje denk ik. Maar goed, zwermen wil ik al helemaal niet, het zijn bijzondere koninginnen (ik heb de koninginnen gekregen van een imker die ze heeft geïmporteerd uit Nieuw-Zeeland).

Vriendelijke groet,

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: volk op 10 ramen, honingkamer erop?

Bericht door petro » za 31 mei 2014, 07:56

Als je minder risico wil lopen dat je een moer kwijtraakt; knippen en zorgen dat er een goede verbinding is van grond naar kast.Als er onverhoopt toch gezwermd word en de moer gaat uit de kast,valt ze op de grond.Maar heeft dan nog wel de mogelijkheid er in terug te keren.Er is geen zekerheid dat het gebeurt,maar vergroot wel je kansen er op.
Petro
imker Marinus schreef:Mannen, hartelijk dank voor de tips. Uiteraard moet ik goed kijken of ze in die ene bak niet te krap zitten. Maar ben een beetje bang dat wanneer ik een tweede broedkamer geef terwijl er veel dracht is, ze de broedkamer volstoppen met honing. Dan wordt het een beetje een zooitje denk ik. Maar goed, zwermen wil ik al helemaal niet, het zijn bijzondere koninginnen (ik heb de koninginnen gekregen van een imker die ze heeft geïmporteerd uit Nieuw-Zeeland).

Vriendelijke groet,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten