Bijen blijven buiten...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LucVG
Berichten:23
Lid geworden op:za 23 mar 2013, 02:09
Imker sinds:2014
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Bijen blijven buiten...

Bericht door LucVG » zo 08 jun 2014, 00:57

Van miniplus naar beeplus.... Dit met een tussenstap. 12 raampjes werden inonderste romp gehangen. Andere romp erop met normale ramen. Eens koningin in bovenste romp zat, koninginnerooster eronder.
Vandaag was het zover. Onderaan was al het broed uitgelopen. Dus de miniplus-raampjes eronder uit, en de romp met koningin en gesloten broed op grote ramen naar onder. Nieuwe romp erboven, en alle bijen mooi afgeveegd.

Volgens mij alles vrij vlot verlopen. In de loop van deze namiddag was het mij opgevallen dat er nogal wat bijen langs een kant van de vliegplank bleven zitten en samen troepten. Zelfs nu na een regenbui, in het donker, zie ik dat er nog steeds bijen op de vliegplank zitten, en dus niet zoals gewoonlijk, allemaal binnen zitten.

Wat is er mis?

Luc

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Bijen blijven buiten...

Bericht door Dar-Bert » zo 08 jun 2014, 01:43

Niks.
Dat is gewoon een vorm van temperatuursregulatie.

LucVG
Berichten:23
Lid geworden op:za 23 mar 2013, 02:09
Imker sinds:2014
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Bijen blijven buiten...

Bericht door LucVG » ma 09 jun 2014, 01:07

Ik hoop het.... vanavond hing er een serieuze baard aan de vliegplank. En ze hebben voldoende ruimte.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen blijven buiten...

Bericht door bee-tree » ma 09 jun 2014, 10:05

Hallo luitjes, het loom aan de vliegplank hangen of er op zitten als mensen op 'n terras bij de huidige
zomerse temperatuur, kan verschillende oorzaken hebben.
1. Zoals jullie al gezegd hebben: in een vol bezette woning die op de zon staat, zonder beschutting van bomen,
kan het koortsachtig warm worden bij schaarse bodemventilatie. Ik zet dan de deksel op een kier en
zorg voor ademende bekleding.

2. Hebben jullie ook gluisterd of er ook gewaaierd werd door bijen die meehelpen de nectar in te dampen ?
Je zou het ook kunnen ruiken op die fantastisch mooie lange schemeravond van de eerste Pinksterdag.
Hier bij mij is de Linde nog niet los gebarsten. Het is 's avonds nog vrij stil bij de vliegopeningen.
Dus er is nog relatief weinig te halen. Daar worden óók bijen vadsig van.

3. Baardvorming bij de vliegplank kan ook te maken hebben met zwermstemming.
Na met de familie een galerieroute bezocht te hebben en in een natuurgebied bij Sellingen
de zweefvlucht van 'n Boomleeuwerik in ogenschouw genomen te hebben, ben ik na afloop
voor de zekerheid nog naar m'n stand in het buitengebied gegaan. Daar trof ik zo'n baardvolk aan.
Ja hoor, bijna gesloten doppen. Gelukkig trof ik de koningin op de eerste de beste raat aan.
Ze was gemerkt en geknipt. Ik heb geen veger gemaakt, maar de vruchtbare eerstejaars
koningin geschonken aan een volkje met een stokoude moeder. De laatste staat momenteel in een kluisje op
'n warm plekje. Straks kijk ik of er 'n bevruchtingskastje is, waarin het koninginnetje ten slachtoffer is gevallen
aan misschien 'n Hoornaarkoningin. Die heeft achter m'n volken in 'n lege bijenkast 'n fraai gekleurd urnvormig nestje
gebouwd ter grootte van 'n vuist. Het is vragen om problemen, maar ik kan het niet laten. Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 77 gasten