oude was smelten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ronalddewaal
Berichten:9
Lid geworden op:zo 18 mei 2014, 12:16
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):onbekend
Contacteer:
oude was smelten

Bericht door ronalddewaal » ma 09 jun 2014, 12:35

Hallo,

Eerder heb ik raten au bain-marie prima kunnen smelten.

Maar nu heb ik oude donkere raten en die smelten absoluut niet op die manier. Weet iemand een manier om die oude donkere raten te smelten?

Dank,

Ronald

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: oude was smelten

Bericht door Imkerij Witharen » do 12 jun 2014, 14:53

Ik heb vorig jaar een 40 raten (zwarte) in heeft water gedompeld. Dat ging prima.
Grote ketel op een gaspit (op gasfles) en in de schuur...
Ketel 3/4 vol water en bijna aan de kook. Raten met ramen en al onder water. na enkele overblikken zijn ze leeg. Met een plamuurmes steek/schraap je de aanhangende was van het hout en dit gaat ook in de ketel.
Ik had een zeef gemaakt van een stuk multiplex. Rond gezaagt zodat het niet paste in de ketel.
Daar dus een rond gat in met horregaas.
Middels 2 houten stokken deze zeef door de prut naar onder duwen als je klaar bent met smelten. Dan duw je alle coconnetjes naar beneden en de was blijft aan de oppervlakte.
Dan de boel laten stollen (volgende dag klaar)
De plak was die er op drijft is bij lange na schoon, maar je kunt dit nu weer omsmelten in een hoog pannetje in een bakje water (aubainmarie) op je gaspit thuis.
Stinkt wel, maar veel minder dan de eerste actie met de vuile raat in de grote ketel.

Zo doe ik het al een poosje, is veel werk, daarom spaar ik er ook eerst een hele hoop alvorens ik ze smelt..

Mijn volgende project moet met een toren van broedkamers en een stoom-apparaat gaan lukken. Boven de onderste 2 een soort vierkante trechter en een emmer met een laag koud water. De ramen gewoon in de boven de trechter met filter-zeef hangen ene hete stoom in blazen...
De stoomsmelter heb ik op de boeldag in Ruinen reeds gekocht dit voorjaar!

Alleen jammer dat de verkopende partijen bijna niets meer geven voor je oude was.....

Jannes

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: oude was smelten

Bericht door Ruinerweg » do 12 jun 2014, 16:26

Jannes,

Onze vereniging heeft een stoomwas smelter die de leden en gastleden mogen gebruiken.
De was komt hier redelijk schoon uit, de kunst is om de was heel langzaam te laten afkoelen, ik gebruik een geisoleerde emmer die op een stuk tempex staat. Als de was uit de smelter begint te stromen doe ik laag kokend regenwater in de emmer. Zodra de smelter klaar is dek ik de emmer af met tempex en een stuk steenwol. Hier duurt dan wel een dag voordat de was gestold is. Het resultaat is een mooi vlakke wasplaat waar aan de onderkant de troep goed af te halen is.

Ik heb dit voorjaar een hele goede prijs voor de was gekregen: heb meen ik 35 euro bijbetaald voor 10 kg kunstraat , Vreemd dat was goedkoop is en kunstraat ongeveer 12 euro per Kilo!

Groeten,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: oude was smelten

Bericht door Primus » do 12 jun 2014, 16:41

Was kun je best in kleine plasticemmers laten lopen, daarna zet ik die ook op een stuk tempex en plaats er een (lege) bijenkorf over. Het duurt dan zeer lang eer de was gestold is en krimpt perfect los van de rand van de emmertje en vooral door de lange afkoelingstijd gaat het vuil dat nog in de was aanwezig is goed onder de was zitten. Daarna goed afschrapen en smelt ik de was nog is op in regenwater en laat die hetzelfde koelen, bijna perfecte was heb je dan.
MVG CP

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: oude was smelten

Bericht door LWPisa » do 12 jun 2014, 20:52

In het midden van de pagina staat een methode voor kleine hoeveelheden maar die is wel op te schalen.

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 7&start=90

Je zou ook kunnen overwegen om je raten weg te gooien, oude raten zijn niet voor niets zwart en was hoopt allerlei stoffen op.

Lennard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten