Ontsnapte koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Brrt
Berichten:23
Lid geworden op:za 05 okt 2013, 09:57
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hilversum
Contacteer:
Ontsnapte koningin

Bericht door Brrt » vr 27 jun 2014, 22:06

Ik heb een F2 broedaflegger met een onbevruchte moer (uitgelopen op 22/6) waarin ik een nieuwe F1 moer wil introduceren. De inmiddels leggende F1 moer staat al klaar in een apidea bevruchtingskastje. Vandaag is het mij na vele pogingen eindelijk gelukt de moer in de broedaflegger te vinden en te vangen in een clip. Omdat ik de nieuwe F1 moer nog wilde merken moest ik de oude broedaflegger moer uit de clip halen. Heel voorzichting maakte ik deze open.. Echter heeft de broedaflegger koningin toch kunnen ontsnappen en er ging er vliegensvlug vandoor.. Balen!
Het vervelende is dat ik niet weet of de oude moer snel is terug gevlogen naar de kast. Ik heb de apidea met de nieuwe F1 moer nog maar laten staan en nog niet verenigd met de de broedaflegger. Ik kan morgen opnieuw op zoek gaan naar de moer in de broedaflegger.. Als ik haar opnieuw kan vinden en vangen is dat prima.. Maar omdat ik als beginneling de moer vaker niet zie dan wel vind ik het lastig om in de situatie wanneer ik haar niet aantref te concluderen dat de broedaflegger inderdaad nog steeds moerloos is. Wie heeft een suggestie voor mij? Het volk heeft alleen nog gesloten broed en zal geen redcellen aanmaken.
Verder, wie weet hoe de koningin handig uit de clip kan worden gehaald zonder risico op ontsnappen.

Bart
Bijlagen
image.jpg
De oude moer voordat ze ontsnapte

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Ontsnapte koningin

Bericht door woutDR » vr 27 jun 2014, 22:19

ik vermoed dat de F2 moer verwijderd moet worden?...
dan kan je ze onmiddellijk het hoekje om helpen, je toch nog wel even tijd erna om rustig je F1 moer te merken...

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Ontsnapte koningin

Bericht door willem » vr 27 jun 2014, 22:21

Brrt schreef: Wie heeft een suggestie voor mij? Het volk heeft alleen nog gesloten broed en zal geen redcellen aanmaken.
Raampje brias inhangen
Brrt schreef:Verder, wie weet hoe de koningin handig uit de clip kan worden gehaald zonder risico op ontsnappen.
In een ruime plastik zak.
Groeten, Willem :violin:

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Ontsnapte koningin

Bericht door Freek » vr 27 jun 2014, 22:22

Brrt

Zit maar een ding op.
Morgen even rustig kijken en zoeken in de broedaflegger.
Want tien tegen een volgens mij, dat die moer terug de broedaflegger is ingevlogen.
Mocht de moer niet zijn teruggevlogen in de broedaflegger, maar zijn verongelukt, dan zal die broedaflegger tekenen van moerloosheid (doppen trekken) vertonen, er zijn dan kleine schulpjes zichtbaar welke later in redcellen veranderen.

Groet,

Freek

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Ontsnapte koningin

Bericht door Primus » vr 27 jun 2014, 22:51

Verder, wie weet hoe de koningin handig uit de clip kan worden gehaald zonder risico op ontsnappen.


Antwoord.

Steek het kooitje samen met je hand in een plasticzak als ze dan wil ontsnappen zit ze nog in de zak.

MVG CP

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Ontsnapte koningin

Bericht door Tieme » za 28 jun 2014, 02:52

Halllo Bart,

Goed dat je de F1 koningin nog even hebt laten ziiten. Je bevruchte moer weet de weg en is dus zeer waarschijnlijk weer terug gevlogen in haar oude kast.
Merken van moeren is het handigst binnen te doen. Voor mij is dit in de auto. Mocht de moer ontsnappen dan is ze in ieder geval binnen. Koop een merkbuisje. Daarin blijft ze overzichtelijk gevangen tot je haar los laat, en met een merkbuisje kun je haat veilig tussen de raten weer laten inlopen.

Vooral als je een paar minuten wacht. De moer heeft dan honger en zal vrijwel altijd naar open honingcellen lopen in plaats van weg te vliegen.

Groeten, Tieme

Brrt
Berichten:23
Lid geworden op:za 05 okt 2013, 09:57
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Ontsnapte koningin - update

Bericht door Brrt » za 28 jun 2014, 10:39

De oude moer was inderdaad terug gevlogen. Ik heb haar opnieuw gevangen, met clip in een zakje gedaan ( bedankt voor de tip) en toen naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. De apidea met groen gemerkte F1 staat nu met een krantje op de raten van de kast. Dit zal verder wel goed gaan.
Bedankt voor de suggesties,
Bart

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Ontsnapte koningin

Bericht door Stephan » za 28 jun 2014, 12:04

Verder, wie weet hoe de koningin handig uit de clip kan worden gehaald zonder risico op ontsnappen.

Ik zag laatst een imker zijn moer merken en knippen door middel van een zelf gemaakt roostertje van een koninginnenrooster.
Dit roostertje plaatste hij direct over het moertje en bijen wanneer hij haar zag op zijn raam.
Met ligt aandrukken bleef het moertje dan ook op een plek, en zo knipte en merkte hij haar door het rooster heen.

Ik vond dit aanzienlijk makkelijker als wanneer de moer met het klemmetje gepakt word en deze eruit genomen moet worden voor merken en knippen.
Met de kans dat ze ontsnapt,beschadigd enz.

Vriendelijke groet Stephan

dirk02
Berichten:33
Lid geworden op:do 24 jun 2010, 10:34
Imker sinds:5 jaar
Aantal volken:0
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Merksplas (B)
Contacteer:

Re: Ontsnapte koningin

Bericht door dirk02 » za 28 jun 2014, 16:41

Hoi Bart,

Eerst véél oefenen met darren...


:wink: Gr Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten