broedraam overzetten naar een aflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

broedraam overzetten naar een aflegger

Bericht door Bmans » di 01 jul 2014, 18:11

Hallo,
ik heb twee carnica volken.
1 volk bezet ca 17 broedramen. Het andere volk is een aflegger met een nieuwe F1 moer. Het aflegger volk heeft 1 voerraam en verder zijn ze nu zelf aan het bouwen in een 10 raams kast. Als het goed is legt de nieuwe moer inmiddels (zitten er bijna 2 weken in).
Is het verstandig om uit het grote volk enkele ramen gesloten broed over te zetten in de aflegger, zodat die sneller groeit? Of verstoor je dan in beide kasten het een en ander en levert het eigenlijk niets op dan onrust?

Tilanus
Berichten: 33
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:49
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: broedraam overzetten naar een aflegger

Bericht door Tilanus » di 01 jul 2014, 20:28

Ik zat met dezelfde vraag. Ben eerlijk gezegd een beetje bang om met het broed ook wat varroa in te brengen.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: broedraam overzetten naar een aflegger

Bericht door Bmans » di 01 jul 2014, 22:00

Da's inderdaad ook een extra punt. In het grotere volk zit zeker varroa.
Hopelijk heeft iemand een goed advies....

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: broedraam overzetten naar een aflegger

Bericht door Freek » di 01 jul 2014, 22:25

Bmans,

Citaat:
Het aflegger volk heeft 1 voerraam en verder zijn ze nu zelf aan het bouwen in een 10 raams kast. Als het goed is legt de nieuwe moer inmiddels (zitten er bijna 2 weken in).

Als je vertelt hoeveel ramen de aflegger bevat en hoe de aflegger gemaakt is (gewoon een onbehandelde broedaflegger waar verhoudingsgewijs evenveel varroa's in rondlopen als in het hoofdvolk, of een met oxaalzuur besproeide schudzwerm) kunnen we iets meer zeggen denk ik. Ik snap dat je die F1 aflegger goed wilt hebben want zo'n F1 aflegger is geen rommel maar zo is het wat lastig helpen.

Afgaand van dat ie in een 10 raams kast zit, dan ga ik er vanuit dat ie minimaal 6 ramen bezet met bijen anders zou ie in een zesraams kast moeten zitten vanwege de warmtehuishouding. Als dat zo is, kan ie nog makkelijk van 6 naar 10 ramen groeien dit jaar als je 'm een beetje voert, en een 10 raams volk kan prima overwinteren is mijn ervaring. Dus als deze twee aannames kloppen, dan is er geen noodzaak om broed om te zetten.

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 55 gasten