speeldopjes in broedloze aflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:
speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Hans » vr 11 jul 2014, 15:26

Hallo,

Op 25 juni maakte ik een broedloze aflegger op 6 ramen met een raam met 2 doppen uit een hoofdvolk. Op 1 juli waren de doppen uitgelopen. Vanwege ziekte heb ik nu pas een oxaalzuurbehandeling gedaan en tot mijn verbazing zag ik 4 speeldopjes (onbelegd) op een raam. Ik heb geen eitjes gezien, maar ik kan me vergissen want ik had niet echt goed licht en de uitgelopen koningin zou nu ongeveer wel de eerste eitjes kunnen leggen. Mijn vraag is waarom ze dan nu speeldopjes hebben aangezet. Zou er iets niet goed gegaan zijn?

Ik heb besloten nog even 2 weken te wachten en begin augustus nog eens te kijken. Als er dan geen broed is dan is er iets misgegaan.

Dank voor reacties.

Gr.
Hans

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door A.A. Staals » vr 11 jul 2014, 16:00

Moerloos,bijna zeker.

ad staals

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Hans » za 12 jul 2014, 15:15

Ik laat het over twee weken nog even weten.

het volkje maakte trouwens geen moerloze indruk, rustig en ze vlogen goed en bijna 6 ramen uitgebouwd.

Groeten,
Hans

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Freek » za 12 jul 2014, 19:37

Hans,

Was die ingehangen dop misschien van een ander ras, of zo?
Kan me voorstellen dat de bijen dan een "stille moer wissel" proberen te doen en daarom die doppen aan hebben getrokken.
Als dit zo is zijn er ook nog eitjes en is de moer ook nog aanwezig. Even met een bril op (was nou toch maar naar Specsavers gegaan :D controleren)
Dan is er niks aan de hand maar moet je wel ongeveer 6 weken die doppen blijven controlleren en breken, daarna zit die moer tussen haar eigen bijtjes uit haar eigen broed.

Freek

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Jaap v.Popering » za 12 jul 2014, 20:44

Hans schreef: . Op 1 juli waren de doppen uitgelopen. Vanwege ziekte heb ik nu pas een oxaalzuurbehandeling gedaan
Om welke reden doe je een oxaalzuurbehandeling ( heel grote verstoring )in een volk waarvan de moer nog niet aan de leg is ?? Een groot risico dat de moer ingebald zal worden .

Jaap v P

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Hans » za 12 jul 2014, 20:56

@Freek:
Nee van hetzelfde ras, het is een aflegger van een hoofdvolk wat 17 doppen had en daar heb ik er twee van gebruikt met bijen van 1 en hetzelfde volk.

@ Jaap:
Je hebt helemaal gelijk. Beter was geweest op het moment dat de koninginnen nog in de dop zaten, maar door ziekte kwam ik er niet aan toe. Waarom dan wel nu? Omdat ik het wilde doen voordat er gesloten broed aanwezig is en aangezien de uitgelopen koningin 11 dagen oud is kan ze in principe al aan de leg zijn.
Gevaar van inballen is er maar ik heb geen rook gebruikt en ik vermoed (maar weet dat niet zeker) dat ze in de chaos meer druk zullen zijn met het oxaalzuur op te ruimen waar ze allemaal last van hebben dan de koningin in te ballen. Maar het blijft een risico.

Vraagje aan jou Jaap, wanneer zou jij dan in dit geval met oxaalzuur behandelen? Bij gesloten broed heeft het geen zin toch? Ik leer graag bij.

Vandaag in Uddel geweest, was erg leuk. Ik woon in Veenendaal dus dinsdag ben ik weer van de partij.

Goed weekend,
Hans

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Jaap v.Popering » za 12 jul 2014, 22:08

Ik ben dinsdag hopelijk ook van de partij .
Ik behandel altijd pas wanneer de koningin net aan de leg is maar nog geen gesloten broed aanwezig is .

Jaap v P

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Hans » za 12 jul 2014, 22:41

Is het gevaar van inballing dan minder? Dat is een verschil van enkele dagen en het kan evenwel toch goed zijn dat met 11 dagen mijn koningin ook al aan de leg was?

Even wat anders, Jaap, heb jij dat wel eens meegemaakt dat een al dan niet broedloze aflegger een raam met speeldoppen had? Dat was mijn oorspronkelijke vraag en ben benieuwd of dat normaal is of op iets anders kan duiden dan wel of jij het in al je jaren ervaring wel eens hebt gezien...

Groeten,
Hans

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 jul 2014, 14:18

Wanneer de koningin nog niet aan de leg is kan zij gaan hollen over de raten waardoor zij niet meer herkent wordt en afgestoken of dusdanig beschermd wordt door haar onderdanen en ingebald wordt . Veiliger is gewoon even voorzichtig te controleren of er eitjes of nog liever larfjes gezien worden voordat men met zo'n ingrijpende behandeling begint .

Speeldopjes vind je in vele volken , Ik weet natuurlijk niet wanneer maar het is ook mogelijk dat deze al gelijk aangezet zijn na het maken van je broedaflegger , ook kan het zijn dat er een groep vind dat het te lang duurt voordat zij aan de leg gaat , maar het is ook zeer goed mogelijk zoals Ad schrijft moerloos . Zelf vind ik 11 dagen niet eens zo lang , maar wanneer je twijfelt is het altijd zonder gevaar mogelijk om een raam met open broed in te hangen ,dan zie je het resultaat al na enkele dagen .

Jaap v P

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Hans » ma 14 jul 2014, 08:56

Dank aan allen voor de bijdragen. Ik laat ze even met rust en laat over een paar weken even weten of er broed is of niet.

Gr.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 45 gasten