Hoeveel varroa mag er zijn?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Hoeveel varroa mag er zijn?

Bericht door Bmans » vr 18 jul 2014, 10:50

Hallo,
bij een simplex kast met ca 20 BK ramen bezet, hoeveel varroa mag er dan vallen (in bijvoorbeeld een week)? Of is er geen richtlijn, maatstaf voor?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoeveel varroa mag er zijn?

Bericht door Hans van der Post. » vr 18 jul 2014, 11:25

1 per dag dan moet je bestrijden wil je de zekerheid hebben dat het volk niet aan de prooi van "bijensterfte" gaat vallen.

Zou het toch doen dat bestrijden ongeacht of er nu wel of niet varroa's vallen.
Honing afhalen en bestrijden is het devies en wel zo spoedig mogelijk!!
!Hans.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Hoeveel varroa mag er zijn?

Bericht door Bmans » vr 18 jul 2014, 11:58

aha ok, bedankt voor de maatstaf.
Dus als het volk op 10 ramen zit, zullen er per week 3 of 4 mijten kunnen/mogen vallen.
Als het dubbel zoveel is bijv 15 per week per 20 ramen. Wat wil dat zeggen? (ik heb nog niet goed geteld, maar zag na een tijdje best wel wat mijten liggen vandaar.)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoeveel varroa mag er zijn?

Bericht door Hans van der Post. » vr 18 jul 2014, 12:45

Ongeacht hoeveel mijten er uit het volk vallen ga deze -of zeker volgende week beginnen met bestrijding.
Hou je aan de gebruiksaanwijzing in verband met de buitentemperatuur.
De werkwijze is anders bij + 30 dan bij +20 !
!Hans.

woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Hoeveel varroa mag er zijn?

Bericht door woutDR » vr 18 jul 2014, 13:35

inderdaad mijten tellen is leuk maar vrij irrelevant

onafhankelijk van wat valt !! BEHANDELEN!!

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Hoeveel varroa mag er zijn?

Bericht door Bmans » vr 18 jul 2014, 19:39

aha ok, bedankt voor de info.
Wordt aan gewerkt!

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoeveel varroa mag er zijn?

Bericht door Ewout » vr 18 jul 2014, 20:17

Waarom bestrijden als een volk niet of nauwelijks varroa heeft? Waarom is mijten tellen een irrelevante bezigheid?
Ik ben het met Hans en Wout en eens dat als je gaat bestrijden, dat je daar niet mee moet wachten. De dracht is voorbij en nu is het moment om je volken van de varroalast te ontdoen zodat ze schoon en ongeschonden de winter in gaan. Maar als je de tijd hebt om te tellen en de besmettingsgraad van je volk daarmee wilt bepalen, denk ik dat het prima mogelijk is dat je bepaalde volken het mierenzuur (of thymovar) bespaart...

In Bijenhouden nummer 2 en 3 van dit jaar heeft Mari van Iersel een inkijkje gegeven in zijn methode om te bepalen wanneer bestrijden nodig is. In Duitsland schijnt dat gebruikelijker te zijn, en ook in de voorlichting mee te worden genomen.

Gerhardt Liebig hanteert in zijn boek Einfach Imkern een grens van 10 mijten per dag.
AG Bienenforschung e.V zegt behandelen boven 5-10 mijten (Brochure Varroa unter kontrolle)
Pia Aumeier zegt 5 mijten per dag bij kleine volken (afleggers), 10 bij grote volken. (Monatsbetrachtung für Juli)
Celle zegt hetzelfde als Pia Aumeier: 5 bij afleggers, 10 bij productievolken
Het Schweizerisches Zentrum für Bienenforschung zegt dat bij minder dan 10 mijten per dag in juli nog niet behandelt hoeft te worden, maar dat gewacht kan worden tot augustus (ook dan kun je weer tellen).

Alle bovenstaande waarden gelden voor de maand juli. In andere maanden worden andere waarden gehanteerd.

Iets betrouwbaarder dan de natuurlijke mijtval (die beïnvloed kan worden door bijvoorbeeld mieren die mijten wegdragen, exacte grootte van je volk, hoeveelheid broed in het volk), is het nemen van een monster van je bijen. Dat kan door ze in te vriezen en met zeep te wassen, maar je kunt de bijen ook in leven laten en met behulp van poedersuiker de mijten eraf schudden (demo filmpje). In juli zou je dan bij een besmetting van minder dan 1% niet te hoeven behandelen (augustus 2%, september 3%). Het nemen van deze monsters is niet echt vriendelijk voor je bijen, maar dat is een varroabehandeling ook niet...

100% zekerheid krijg je alleen als je altijd behandelt, maar er valt best wat voor te zeggen om alleen te behandelen als het echt nodig is.
Helaas heb ik zelf niet de tijd om de mijtval te tellen en bestrijd dus alle volken op gelijke manier.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel varroa mag er zijn?

Bericht door petro » vr 18 jul 2014, 22:49

Ik kan je wel vertellen waarom ik mijten tellen totaal overbodig vindt.
Twee jaar terug (toen ik nog telde)had ik mijtenval van nog geen één per week.Aannemend dat mijn volken een heel lichte besmetting hadden heb ik toen niet behandeld.In het najaar gingen mijn volken zienderogen achteruit en op de lades lagen heel veel mijten!!Ze hebben het toen niet overleefd!Ik zeg dus behandelen ongeacht de mijtenval.
Petro
Ewout schreef:Waarom bestrijden als een volk niet of nauwelijks varroa heeft? Waarom is mijten tellen een irrelevante bezigheid?
Ik ben het met Hans en Wout en eens dat als je gaat bestrijden, dat je daar niet mee moet wachten. De dracht is voorbij en nu is het moment om je volken van de varroalast te ontdoen zodat ze schoon en ongeschonden de winter in gaan. Maar als je de tijd hebt om te tellen en de besmettingsgraad van je volk daarmee wilt bepalen, denk ik dat het prima mogelijk is dat je bepaalde volken het mierenzuur (of thymovar) bespaart...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 53 gasten