Poetsende bijen op de vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

oldtimerfrans
Berichten: 5
Lid geworden op: di 22 jul 2014, 08:35
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Poetsende bijen op de vliegplank

Bericht door oldtimerfrans » za 26 jul 2014, 13:30

Hallo Bee-tree,

De verkleining van het vlieggat had te maken met het feit dat het volk ongeveer zeven weken geleden nog een veger was en op zes ramen stond. We hebben deze in eerste instantie uitgebreid naar acht ramen en daarna naar tien ramen. Aangezien ze tegen de klippen op groeiden (zeer actieve F1 koningin) heb ik er een honing-broedbakbak met een moerrooster bovenop gezet en deze staat op zes ramen (vier kantramen). Ik heb enkele ramen met honing (waar ook een klein beetje broed in zat) in de honingbak geplaatst. Het aanwezige broed in deze honingbak is allemaal uitgekomen en er zit inmiddels alleen maar honing in deze bak waarvan ongeveer 1/3 deel verzegeld.
Het lijkt mij dat ze op zich voldoende ruimte hebben.
Ik zal vanavond het vlieggat wat vergroten. Kijken wat er gebeurt.

Frans

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Poetsende bijen op de vliegplank

Bericht door bee-tree » zo 27 jul 2014, 09:34

Hans van der Post. schreef:Je ziet dat schrobberen alleen in een drachtloze periode en dan vooral na de zomerdracht.
In het verre verleden werd er in "het groentje"= oude imkerblad al over geschreven het werd boenderen genoemd.
Hans, wat goed dat jij de oude 'Groentjes' uit het grijze verleden hebt doorgespit. Hoe hebt je boenderen zo snel gevonden ?
Wat goed dat de imkers het vroeger boenderen of boenen noemen. Bij schrobben denken we aan schoonbezemen met water.
Bij boenen aan glad en glanzend wrijven met was op 'n doek.
Zou het kunnen zijn dat de bijen wat was tussen de kaken hebben , los geknaagd van de raten of rechtstreeks
afkomstig van wasplaatjes ?
Dun uitgewreven was en propolis zijn voor ons oog nauwelijks zichtbaar. Alfa denkt aan het boenen met propolis.
Dat werkt meteen bederfwerend en ontsmettend en waterafstotend, dus met meer effect dan was.

Dat het lang duurt vóór ze 'n vliegplank schoon hebben, valt te begrijpen; ander werk gaat vóór. Ze kunnen zich
alleen met het boenderen bezig houden als er geen dracht is. Vandaar dat we het meestal waarnemen in de nazomer, zoals
Hans al gezegd heeft.

Dat de vliegplank als laatste aan de beurt komt of niet aan de beurt komt, noopt imkers het zelf maar te doen
wanneer groene algen de vliegplank begroeien. Overigens worden die algen graag opgegeten door slakjes. Ze laten
mooie getande lijnen achter. Wij vinden dat slordig staan en schrobben het weg volgens het boekje "Werkzaamheden
van de zindelijke imker'. We kunnen dan schrobberimkers genoemd worden. Wordt vervolgd. :) :D :mrgreen:

P:.S Er blijven nog andere functies van het 'wasbordgedrag' mogelijk. Bestudeer het bij je eigen bijen.

oldtimerfrans
Berichten: 5
Lid geworden op: di 22 jul 2014, 08:35
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Poetsende bijen op de vliegplank

Bericht door oldtimerfrans » zo 27 jul 2014, 16:32

Hallo Allemaal,
Ik heb de vliegplan geschuurd zodat deze veel gladder is. Er is echter geen verschil te zien in het poetsgedrag. Om de ventilatie wat te verbeteren heb ik de vliegopening verdubbeld en is nu 2/3 van de totale breedte. Er zijn nog steeds poetsende bijen. Het is voor de vliegbijen wel eenvoudiger geworden te vertrekken en terug te keren. De thuisbijen moeten wel een grotere ingang verdedigen.
Onderstaande foto toont het resultaat.
Bijlagen
P1100557.JPG

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Poetsende bijen op de vliegplank

Bericht door petro » zo 27 jul 2014, 23:59

Schuren maakt het voor hun niet gladder maar juist ruwer.
Het "poetsgedrag"is er overigens altijd geweest.
Petro
oldtimerfrans schreef:Hallo Allemaal,
Ik heb de vliegplan geschuurd zodat deze veel gladder is. Er is echter geen verschil te zien in het poetsgedrag. Om de ventilatie wat te verbeteren heb ik de vliegopening verdubbeld en is nu 2/3 van de totale breedte. Er zijn nog steeds poetsende bijen. Het is voor de vliegbijen wel eenvoudiger geworden te vertrekken en terug te keren. De thuisbijen moeten wel een grotere ingang verdedigen.
Onderstaande foto toont het resultaat.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Poetsende bijen op de vliegplank

Bericht door bee-tree » ma 28 jul 2014, 10:29

Petro je hebt gelijk; schuren maakt ruwer. Boenen maakt gladder.
Petro he hebt gelijk: poetsgedrag is dieren en mensen eigen, vermoedelijk al sinds er leven op aarde is .
Maar .... we weten nog niet of dat fascinerende gedrag alleen de functie van schoonmaken heeft, maar misschien ook van
glad maken of in de propolis zetten,of de vliegopening vergroten, enz.
Wij althans weten nog niet of ze binnen in de kast ook aan het zogenaamde washboarden, schrobben, boenen of zelfs......
scrollen zijn, zoals jij misschien op je smartphone. ( Lakoniek bedacht ?)

Frans, goed dat jij de mooie verflaag van de vliegplank gemold hebt voor 'n gedragsexperiment. Ik noem je voorlopig
geen oldtimer maar JONGE ONDERZOEKER. Ooit bestond 'n vereniging die zich DE JONGE ONDERZOEKER noemde.

Misschien kun je de volgende proef doen: Maak de vliegplank weer glad en zelfs gladder dan tevoren, door die met
bijenwas te bedekken. Smelt een vel kunstraat en giet het vanavond na het sluiten van het vlieggat over de linkerhelft van de
vliegplank.De rechterhelft zonder was dient als vergelijkingsmateriaal. Beschrijf de komende dagen het gedrag op beide helften
van de vliegplank.
Na afloop van de proef kun je met een plamuurmesje de reep was verwijderen. Tot zo ver. De zon is doorgebroken. :idea: :idea: :idea:

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Poetsende bijen op de vliegplank

Bericht door Dirk Blanken » do 07 jan 2016, 18:23

Ik heb begrepen dat de jonge haalbijen dit doen als er weinig dracht meer is.

Ik heb m'n dochter dit laten zien:

Zij zei: het lijkt op linedancing maar misschien brengen ze een geur aan op de kast als functie "wij met elkaar" en om indringers af te schrikken??.

Dirk.
dertiende

FGriekspoor
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 04 jun 2023, 12:57
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast
Locatie: Lisse / Sassenheim
Contacteer:

Re: Poetsende bijen op de vliegplank

Bericht door FGriekspoor » do 13 jul 2023, 18:33

Leuk dat ik dit tegen kom deze post, ik zie dit ook op mijn vliegplank gebeuren vandaag rond 18:30
Ze poetsen de vliegplank, zag dit een paar dagen geleden ook al gedurende de dag dacht even aan zwerm neigingen, maar ze hebben nog voldoende ruimte dus vond dat maar raar.
Daarom ben ik maar even gaan lezen en zoeken hier op het forum ik ga mijn groentjes ook maar even van zolder halen :)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Poetsende bijen op de vliegplank

Bericht door Jaap v.Popering » do 13 jul 2023, 20:40


FGriekspoor
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 04 jun 2023, 12:57
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast
Locatie: Lisse / Sassenheim
Contacteer:

Re: Poetsende bijen op de vliegplank

Bericht door FGriekspoor » vr 14 jul 2023, 08:43

Bedankt voor de link :be8:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Poetsende bijen op de vliegplank

Bericht door bee-tree » di 18 jul 2023, 10:51

[het schrobgedrag werd verleden week op de extreem hete benauwende zomeravonden
van donderdag en vrijdag 14 en 15 juli 2023 bij twee volken vertoond. Het doet doet denken
aan mensen die bezig blijven met het lepeltje ofwel de tongprothese/ om de laatste restjes
chocoladepudding van het het bordje te likken. Hoewel de mousse op is, zit de geur nog aan
het bordje, dus nog wat chocolamoleculen . Zo kan de geur vanrestanten nectar en stuifmeel
op de vliegplank het zelfde gedrag opwekken. zj

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten