verenigen zonder de oude moer te zoeken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ewijnland
Berichten:4
Lid geworden op:di 12 aug 2014, 11:02
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:
verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door ewijnland » di 12 aug 2014, 11:20

Dag imkers,

Ik ben nieuw op dit forum. Het is dus nog even wennen.
Ik zit met het volgende probleem:
Ik wil nieuwe F1-moertjes met hun bevruchtingsvolkjes verenigen met twee hoofdvolken.
De bevruchtingsvolkjes zitten nu in zesramers. Overal lees ik: "zoek en verwijder de oude moer". En dat is nu juist het probleem.
De hoofdvolken zijn hele lastige, stekerige volken. Het opzoeken van de moeren is een schier onmogelijke zaak.
Als ik de volken verenig en beide moeren er in laat zitten heb ik kans dat mijn nieuwe moertjes het afleggen tegen de oude dames. Dat wil ik dus niet.

Hier zijn dringend adviezen nodig.

Ellen

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door semar » di 12 aug 2014, 11:38

helaas ellen,
als je zeker wilt weten dat de f1 overblijft zul je toch echt de oude dame moeten verwijderen.

als het bevruchtingsvolkje groot genoeg is kun je dat natuurlijk ook overwinteren
en de omwissel in maart doen,
dan zijn de bijen kalmer, er er zijn er minder waardoor je een moer makkelijker vind.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door Tieme » di 12 aug 2014, 11:39

Beste Ellen,

Een zeker methode zou zijn de volken af te kloppen en via een moerrooster weer naar binnen te laten lopen. Maar aangezien ze steken wil je dat waarschijnlijk niet. Dan is het handig even in stappen te werken. Als het volk op twee bakken zit kun je deze scheiden met een moerrooster. Dan kun je na 4 dagen al zien in welke bak de koningin zit (daar zijn dan eitjes). Dan is het zoeken al een stuk gemakkelijker.
Als je weet in welke bak de moer zit, dan haal je deze van het vol en zet deze dan een paar meter verder op. Laat dit een dag afvliegen. Daarna is het makkelijker hierin de koningin te zoeken.

Als je haar gevonden hebt kun je de boel weer opstapelen en de F1 er bovenop zetten met een krant er tussen.

Groeten,

Tieme

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door Freek » di 12 aug 2014, 11:50

Ellen,

Je schijnt ook beter te kunnen wachten tot in eind september toch? Omdat er dan minder risico is dat de nieuwe moer wordt afgestoken in het grote volk.
Denk dat ze tegen die tijd ook al minder steken ook al omdat de wintervoeding er dan in zit.
Misschien worden ze ook wat aardiger als ze een paar kilo suiker krijgen, dik zijn ze in elk geval minder snel :lol:.
De opzoek truuk met het rooster zoals Tieme beschrijft is slim, ik doe dit zelf ook wel eens in het voorjaar een rooster leggen om het maken van de veger makkelijker te maken.
Ik wil zelf ook nog een paar brakke moeren wisselen als de uitkomst van mijn kielers met doppen (Buckfast, F2) en Carnica, F1 Ad Staals) in de achtertuin goed is en deze over een week of twee a drie leggende moeren bevatten.

Freek

ewijnland
Berichten:4
Lid geworden op:di 12 aug 2014, 11:02
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door ewijnland » di 12 aug 2014, 13:47

Bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties. Ik zal inderdaad wachten tot eind september.
Dan zijn de hoofdvolken ingewinterd en kunnen de nieuwe moertjes nog even ongestoord door leggen.
Ik verheug me nu al op zachtaardige volken in het voorjaar. Ik ben niet bang om een paar bijensteken op te lopen maar imkeren met "F16" is niet altijd even gezellig.

Ellen

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door Freek » di 12 aug 2014, 14:32

Hoi Ewijnland,

Hou wel even in gedachte dat ik deze wijsheid over eind september invoeren van moeren heb van een Buckfast imker, ik heb er zelf nog geen ervaring mee en weet ook niet of het geld voor Carnica's. Daarom had ik er ook een vraagteken in gezet. Mogelijk kan iemand ons dat vertellen.

Freek

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door Tieme » di 12 aug 2014, 15:07

Later in het haar verenigen gaat makkelijker dat is een regel die min of meer als universeel kan worden aangeduid. Zelf doe ik het liever eerder omdat je dan volgend jaar de aardigere bijen hebt. Als je in september verenigd zit je volgend jaar nog met de stekers.

Verenigen gaat zo vaak goed dat ik het nu wel aan zou durven. Maar als je echt bang bent dat het misgaat kun je nog even wachten.

Tieme

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door A.A. Staals » di 12 aug 2014, 18:04

ewijnland schreef:Bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties. Ik zal inderdaad wachten tot eind september.
Dan zijn de hoofdvolken ingewinterd en kunnen de nieuwe moertjes nog even ongestoord door leggen.
Ik verheug me nu al op zachtaardige volken in het voorjaar. Ik ben niet bang om een paar bijensteken op te lopen maar imkeren met "F16" is niet altijd even gezellig.

Ellen
Ellen
Wachten tot eind september zou ik niet doen. Dan gaan rommelen in een ingewinterd volk is niet verstandig: Als er iets mis gaat kun je het niet herstellen. Werken in een kast vol voer is ook niet erg makkelijk.
Dan een zes ramer er boven opzetten geeft ook geen goede opbouw van het volk. Je kunt misschien de hulp inroepen van een ervaren iemand om de koningin, die vervangen moet worden op te zoeken, om dan middels een krant de volken te verenigen.
Als de volkjes met de nieuwe koningin groot genoeg zijn om in te winteren is verenigen in het voorjaar een mogelijkheid (zoeken van koningin stuk makkelijker).

ad staals

ewijnland
Berichten:4
Lid geworden op:di 12 aug 2014, 11:02
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door ewijnland » di 12 aug 2014, 18:56

Ad,

Er zijn al twee ervaren imkers op zoek geweest naar de oude moeren. Maar helaas....
Jouw argument om niet te rommelen in een ingewinterd volk lijkt me wel logisch.

Ik ga er nog even over nadenken. Het is wel fijn dat iedereen meteen meedenkt.

Fijne avond allemaal.
Ellen

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: verenigen zonder de oude moer te zoeken

Bericht door Freek » wo 13 aug 2014, 11:54

Ellen,
Dik kans dat je haar vind als je even heel rustig kijkt, en heel rustig het volk door bladert. Een raam eruit zodat er ruimte is de ramen rustig eruit te pakken. Hoe rustiger je werkt des te rustiger de bijen zijn. Doe desnoods extra beschermende kleding (laarzen, dikke spijkerbroek, spijkerjack, goede kap en handschoenen) aan, laarzen want dan steken ze je niet in de enkels.
Zo ingepakt kun je lekker rustig werken en straal je daardoor rust uit en blijven die bijen ook rustiger en steken ze minder, best kans dat je de moeren dan vind.
Die moeren gaan zich verstoppen als je op hen gaat jagen en dan vind je ze soms nooit.
Anders roosters leggen en af laten vliegen zoals Tieme aangeeft het aantal bijen vermindert dan en het zoeken wordt veel makkelijker.

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten