kasten een paar meter verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Tilanus
Berichten: 33
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:49
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

kasten een paar meter verplaatsen

Bericht door Tilanus » vr 22 aug 2014, 11:15

Mijn eerste bijenkasten mochten indertijd tussen die van een andere imker worden gepropt. Dat was even leuk maar nu moet er gereorganiseerd worden; de stellage buigt helemaal door en het is praktischer dat ieder zijn eigen kasten bij elkaar heeft staan en dan kan de stellage gelijk een paar meter verlengd worden. Vraag is hoe pakken we dit aan; het staat zo hutje mutje, dat iedere dag een paar centimeter schuiven niet lukt. Meest praktisch is mijn kasten er tussenuit halen en een paar meter verplaatsen naar hun eigen nieuwe plek. Maar daar gaan de bijen waarschijnlijk niet mee akkoord ??
Grtn
Tilanus

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: kasten een paar meter verplaatsen

Bericht door johan » vr 22 aug 2014, 11:49

Wachten tot de bijen niet meer vliegen (koud weer 7°C of wanneer het een aantal dagen heel regenachtig en mistig weer is) en héél voorzichtig en zonder schokken de kast verplaatsen. wacht niet tot ze in tros zitten bij -5°C want dan richt je misschien wel een ravage aan, maar doe het ook nu niet. De helft gaat z'n huis niet meer vinden op dit moment.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: kasten een paar meter verplaatsen

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 22 aug 2014, 13:09

In het donker de kasten dicht maken en verplaatsen, daarbij mag je gerust wat schokken (schijnt zelfs beter te zijn). De ingang openmaken en er coniferentakken voor zetten op zo'n manier dat iedere bij die de kast verlaat er doorheen moet kruipen. De bijen hebben dan door dat er het een en ander veranderd is aan de kast en gaan zich opnieuw invliegen. Ik heb zo mijn kasten in het voorjaar al eens succesvol over een afstand van een meter of 50 verplaatst.
Dit schijnt juist bij korte afstanden te werken en niet bij grotere afstanden.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: kasten een paar meter verplaatsen

Bericht door Freek » vr 22 aug 2014, 17:07

Meest veilig is de kasten van een van jullie even twee weken op een andere plek, minimaal 3 km verderop laten logeren. Als op die andere plek ook nog dracht is, is dat mooi meegenomen. Dan ophalen en op de gewenste plek plaatsen. De ander kan in die twee weken elke dag een stukje schuiven tot ze goed staan wanneer de bijen van de ene worden opgehaald.
Freek

Tilanus
Berichten: 33
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:49
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: kasten een paar meter verplaatsen

Bericht door Tilanus » vr 22 aug 2014, 23:25

dank voor jullie adviezen

@ Johan: zoiets dacht ik eerst ook, de kasten met bijen stiekum verplaatsen en hopen dat ze dan na de winterrust niet raar opkijken als de omgeving een beetje is veranderd. Maar het geschikte moment plannen is wel erg precair en dan ook nog zonder schokken en schudden dat gaat niet lukken.

@ Santu : coniferen : kunnen dat ook andere takken/obstakels zijn of bedoel je specifiek coniferen (omdat die een bepaald effect hebben ofzo ?)

@ Freek : zo ga ik het doen. 4 kilometer verderop heb ik nog zo’n plekje waar ik tussen gekropen ben; daar kunnen mijn bijtjes wel even logeren :be9: . Is twee weken voldoende om de plek uit hun geheugen te wissen of moet je 4 tot 6 weken wachten tot de huidige generatie bijen is overleden ?

grtn
Tilanus

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: kasten een paar meter verplaatsen

Bericht door ndj » vr 22 aug 2014, 23:47

Het overzetten van de zesramer was bij mij al een shock voor de bijen. Sommigen vliegen nu nog te hoog en of maken een rondje om de kast.
Ik denk, dat er veel bijen zullen vervliegen en dat is niet een voordeel in deze tijd van het jaar. Er is nog tijd om ze 5 km te verplaatsen en dan hun winterrust te geven.

Ajpol
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 18:49
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: kasten een paar meter verplaatsen

Bericht door Ajpol » za 11 okt 2014, 11:19

Wat is een goed moment om een volk 70 meter te verplaatsen? Ik wil graag een bastaard volk uit de stal verder naar achteren verplaatsen. Niet het meest aangename volk. Niet te vergelijken met de carnica's die ik ernaast heb staan. Maar toch lijkt het me leuk om ermee door te gaan. Als experiment. Maar dan wel op een plek waar we er geen last van hebben met het tuinieren.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: kasten een paar meter verplaatsen

Bericht door Jaap v.Popering » za 11 okt 2014, 11:25

Na de winter herken je soms een volk wat dat betreft niet meer terug , maar verplaatsen wanneer er meerdere volken blijven staan dan is het probleem niet zo groot dan zullen deze de bijen welke terugvliegen wel opvangen . Om te verplaatsen heb je dan tot aan de lente de tijd , ik zou zeggen denk er nog een tijdje over na .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: kasten een paar meter verplaatsen

Bericht door Hans van der Post. » za 11 okt 2014, 12:44

Tilanus schreef: [.......................]@ Freek : zo ga ik het doen. 4 kilometer verderop heb ik nog zo’n plekje waar ik tussen gekropen ben; daar kunnen mijn bijtjes wel even logeren :be9: . Is twee weken voldoende om de plek uit hun geheugen te wissen of moet je 4 tot 6 weken wachten tot de huidige generatie bijen is overleden ?
grtn
Tilanus
ehe De meeste bijen die nu in het volk zitten zijn ook de bijen die je in het voorjaar ziet.
Verplaatst de volken en laat ze tot het vroege voorjaar = tot na de reinigingsvlucht staan.
Of je kunt de volken op de tijdelijk plek laten staan en verplaatsen als de bijen minstens drie weken niet buiten zijn geweest.
= de DAG temperatuur drie weken lang beneden de +5 graden geweest is.
!Hans.

Ajpol
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 18:49
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: kasten een paar meter verplaatsen

Bericht door Ajpol » za 11 okt 2014, 15:06

Dank voor de reacties. Ik neem je advies ter harte Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten