Moer van de leg door mierenzuur?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Moer van de leg door mierenzuur?

Bericht door Santtu Pikkarainen » za 06 sep 2014, 19:33

Bij een van mijn volken, die ik deze week een mierenzuurbehandeling heb gegeven, heb ik geen eitjes meer kunnen vinden. Wel larven en gesloten broed en ik heb de moer ook rond zien stappen. Kan het dat de moer van de leg gaat door een mierenzuurbehandeling?

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Moer van de leg door mierenzuur?

Bericht door woutDR » za 06 sep 2014, 20:41

dat gebeurt inderdaad wel meer

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Moer van de leg door mierenzuur?

Bericht door Santtu Pikkarainen » za 06 sep 2014, 20:54

Het mierenzuur is er nu af (was verdampt), dus hopelijk gaat ze weer snel aan de leg. Ze deed het heel goed

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Moer van de leg door mierenzuur?

Bericht door JackC » zo 07 sep 2014, 10:54

Zelf heb ik een volk dat ik nog niet behandeld heb, het was een broedaflegger die zich super ontwikkelde, heel goed het voer opnam en zelf nog volop bijhaalde. Gisteren heb ik het weer open gehad en vond helemaal geen broed, niets. Voer genoeg om de winter door te komen, niet heel erg veel maar toch wel voldoende bijen en geen spoor van varroa. Op het laatste raam, ze zitten op twee bakken, vond ik uiteindelijk de koningin die heel rustig over de raten liep. Wat te doen? Niets en wachten tot de winterbehandeling met oxaalzuur? Of kan ik iets doen om de k. Toch weer tot leggen aan te zetten?

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: Moer van de leg door mierenzuur?

Bericht door Embraced » zo 07 sep 2014, 16:18

JackC schreef:Zelf heb ik een volk dat ik nog niet behandeld heb, het was een broedaflegger die zich super ontwikkelde, heel goed het voer opnam en zelf nog volop bijhaalde. Gisteren heb ik het weer open gehad en vond helemaal geen broed, niets. Voer genoeg om de winter door te komen, niet heel erg veel maar toch wel voldoende bijen en geen spoor van varroa. Op het laatste raam, ze zitten op twee bakken, vond ik uiteindelijk de koningin die heel rustig over de raten liep. Wat te doen? Niets en wachten tot de winterbehandeling met oxaalzuur? Of kan ik iets doen om de k. Toch weer tot leggen aan te zetten?
Zelf ben ik net begonnen met bijenhouden, de beginnerscursus inmiddels in de afrondende fase. Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden van de meer ervaren imkers hier. Toch gooi ik even mijn eigen steentje op.
Volgens mij hoef je je niet druk te maken, afhankelijk van de voedselvoorziening in de omgeving en de aard van je volk zal de ene eerder een broedstop hebben dan een ander. Inmiddels zouden de volken toch bezig moeten zijn met het laten uitkomen van de winterbijen. Afhankelijk van het weer zouden de bijen (koningin dus) in december of januari weer kunnen beginnen met het leggen van eitjes. Dus volgens mij is een broedstop nu in deze tijd niet zo vreemd.
:music-rockout:
Embraced

floppie
Berichten:51
Lid geworden op:zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken:15
Locatie:Antwerpen
Contacteer:

Re: Moer van de leg door mierenzuur?

Bericht door floppie » zo 07 sep 2014, 21:59

Beste,

Ik behandel mijn volken bijna jaarlijks met mierenzuur. Vorig jaar had ik 4 kasten waarvan de moer niet meer aan de leg ging (voornamelijk oudere moeren), bovendien had ik gedurende langere tijd mierenzuur toegepast.

Van deze 4 kasten was de jongste moer het snelst terug aan de leg, de andere 3 zijn pas terug beginnen broeden vanaf het voorjaar. Aangezien deze volken al vanaf half augustus geen broed meer hadden, was ik bang voor mijn winterbijen. Deze angst bleek achteraf ongegrond want aan het eind van de winter hadden ze nog allemaal 10 straatjes bijen.

Deze moer moet normaal gewoon terug aan de leg gaan.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Moer van de leg door mierenzuur?

Bericht door Freek » wo 10 sep 2014, 09:05

Santtu,

Om dit soort dingen te voorkomen gebruik ik laat in het seizoen geen mierenzuur, ik hoor nogal eens dat er wat mis gaat dan en veel broed schijnt te beschadigen. Is een mooie behandeling voor in de zomer als je nog alles kunt doen met je bijen om een fout te repareren.
Vind iets als hiveclean een wat veiliger alternatief laat in het seizoen (lees na half augustus). Als die moer er nog is zal ze ook wel weer aan de leg komen. Maar bij mij hebben de bijen gewoon doorgebroed ondanks de hiveclean behandeling. Heb ik misschien iets meer mijten dan met mierenzuur maar wel veel meer winterbijen.
Ik zou trouwens ook hiveclean niet meer dan een keer de drie behandelingen toepassen, tussen twee hiveclean behandelingen van 3 x druppelen moet ook minstens 2 maanden zitten zodat je niet 1 generatie bijen 2 X een behandeling geeft. Het is ook een zuur en dus, etst waarschijnlijk ook de bijen wel.

Freek

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Moer van de leg door mierenzuur?

Bericht door Alex Mönch » wo 10 sep 2014, 09:35

Freek,er zijn er die bij elke inspectie het hele seizoen door hiveclean gebruiken...weliswaar met een kleine hoeveelheid gegeven,maar geen enkele schade hierdoor.
Het is een veel zachter middel dan verdampte mierenzuur of een oxaalzuur behandeling.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Moer van de leg door mierenzuur?

Bericht door Freek » wo 10 sep 2014, 10:39

Hoi Alex,

Yep die gedachte had ik al, het is een mooi middel, maar daar ben ik dan weer wat minder een voorstander van omdat het toch de bijen wat kan "etsen" en ik het zeker niet in het honing seizoen zou gebruiken. Mogelijk geeft het kleine beetje dan zelfs geen scha maar ik probeer maar als ik behandel een beetje "behandel blokken" van 3 x om de 6 dagen aan te houden en dit op een generatie en buiten het honing seizoen. Met een behandel blok van 3 x om de 6 dagen pak je ook mijten op uitlopend broed, met lukraak gebruiken misschien niet, is in elk geval minder systematisch. Ik denk er over om in het vroege voorjaar ook een keer zo'n blok van 3 x om de 6 dagen te doen, ik doe dit liever dan darren wegsnijden, vind het wel prettig als ik darren in de lucht heb om moeren te bevruchten, in plaats van larven in het kippenhok.
Zo weet ik wat er gebeurt. Mocht blijken dat het helemaal geen scha aan honing toe brengt kan ik het uiteraard tijdens de dracht toepassen maar dat zal ik niet doen eer ik helemaal zeker weet dat zoiets kan.

Freek

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Moer van de leg door mierenzuur?

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 15 sep 2014, 08:30

De moer is inmiddels weer volop aan de leg :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten