Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:
Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » di 30 sep 2014, 21:25

Hoi,

Ik merk dat de voeropname nu bij alle volken, zowel de buckygirls als de carnica's terugloopt nu ze elk 10 kg gehad hebben.
Ik wil eigenlijk doorvoeren tot er 15 kg in zit, maar weet niet of dat lukt. Blijf in elk geval wel proberen er voer in te krijgen, anders om de dag.
De opname verloopt nu ineens langzamer er staat in bijna elke voerbak nog wel een "bodempje" van een paar centimeter.
Ze nemen niet meer een kilo op een dag op.
Kan dit komen door de lagere nacht temperatuur?

Freek

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door frank27 » wo 01 okt 2014, 00:13

Freek, als ze minder gaan opnemen, hebben ze vaak genoeg. Heb je de kasten al gewogen? Komen ze voer te kort? Mijn kasten zijn loodzwaar.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door semar » wo 01 okt 2014, 06:08

10kg is ook voldoende.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door beethere » wo 01 okt 2014, 06:25

Als ze niet meer opnemen, maar die eerste 10 kilo wel lot wegslurpten, kun je evenuit gaan dat ze genoeg hebben. Hebben e uberhaupt nog wel ruimte om op te slaan??

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door bee-tree » wo 01 okt 2014, 08:56

Gelukkig dat Freek dit verschijnsel aan de orde stelt. Ik heb het gisteravond óók geconstateerd.
en ben onmiddelijk gestopt bij enkele volken.
Onder twee kasten heb ik personenweegschalen staan; bij elk volk één rechts en één links.
Afgelopen jaren is mijn verzameling weegschalen gestegen tot 10, dus 3 volken komen nog aan de beurt.
Misschien laat ik ze van de winter er onder staan om het voedselverbruik in de gaten te houden.
Wel hebben de wegschalen mss te lijden van de buitenlucht. Mag je ze met een roestwerende spray behandelen
om de vering te beschermen ?
Bij de twee gewogen volken heeft éen volk 20 kilo(exclusief kastmateriaal), het ander 10 kilo. Het eerste is 'n hoofdvolk, het tweede 'n broedaflegger.

'n Andere vraag is : houdt 'n volk óok op met opslaan als de buitenste 2 ramen van een 10 ramer( Simplexformaat) nog niet gevuld zijn ?
Heeft dat te maken met het vermoeden dat een volk het liefste een 8 + 8 raamsomvang wil hebben ?

Bestaat er ook gevaar dat bij te veel voeren er geen lege plek overblijft als warme winterzitplaats voor de tros ? Zj. :be7:

P.S. De afgelopen dagen is er nog behoorlijk wat nectar en stuifmeel binnengekomen, in ieder geval van Klimop,
waar ik ze vooral van 11 tot 15 uur op hoorde en zag. Door hun gekrabbel in de bloemen regent 't confetti oude meeldraden.
De auto en de grond zijn er mee bedekt. Als vanmiddag de dikke mist is opgetrokken, gaat het feest weer door.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » wo 01 okt 2014, 10:42

Hoi allemaal,

2 betreffen 6 ramers, ik weet niet precies hoeveel suiker er maximaal in 6 simplex broedkamer ramen te stoppen valt, :D maar opmerkelijk genoeg nemen die nog steeds heel aardig voer op alhoewel er gisteren voor het eerst nog een laagje in stond, dit was toen kilo 10 in de bakken ging.
De rest zijn 4 10 ramers en 4 dubbelbakkers.
Echter bij een van die dubbelbakkers, dit is die carnica waar ik een f1 buckfast moer in heb ingevoerd, weet ik dat de bovenste broedkamer niet te tillen is en bomvol zit.

Freek

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Jaap v.Popering » wo 01 okt 2014, 12:14

Freek schreef:Hoi allemaal,

2 betreffen 6 ramers, ik weet niet precies hoeveel suiker er maximaal in 6 simplex broedkamer ramen te stoppen valt, :D maar opmerkelijk genoeg nemen die nog steeds heel aardig voer op

Freek
In een simplex broedraam gaat ongeveer 2 kg Honing . Dan zal er in jou geval geen plaats meer zijn voor opslag van stuifmeel en het hebben van een broednest . :think:

Jaap v P

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » wo 01 okt 2014, 13:25

Ik had een 6 ramer 5 kg gevoerd. Door t mooie weer hebben en ze zelf ook nog gehaald. Resultaat: raten zitten voor 99,9% vol met voer-zoals Jaap al aangaf. Slechts enkele cellen zijn gevuld met stuifmeel. Geen broed meer. Ik heb er 1 raam uitgehaald en vervangen door een raam dat 80% leeg is. Hopelijk wordt in ieder geval de schade tgv geen broed=geen winterbijen een beetje goedgemaakt:cry:
Te veel lijkt me zoals alles met "te" ervoor, dus niet goed.
Using Tapatalk

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » wo 01 okt 2014, 14:49

Hansjochem, Jaap,

Stuifmeel kan inderdaad misschien een probleem zijn, ik denk de winterbijen minder, omdat het volk die al goeddeels klaar heeft nu.
Ik denk trouwens ook dat ze een deel van het voer trouwens niet eens opgeslagen hebben die zesramers maar dat ze het in broed hebben omgezet, die buckfast moeren blijven maar doorleggen.
M.a.w. er kunnen nog wel 2 kg bij in die zesramers denk ik, maar nodig is dat denk ik niet.
Aan de andere kant ik was twee jaar geleden een keer een zesramer aan het invoeren met een jampot, ik had er met veel geduld 5 kg in gekregen, omdat je veel vaker moet voeren omdat je minder grote hoeveelheden per keer voert, doe ik nooit weer, het werd ontzettend koud en in januari gingen die bijen dood alle ramen gort droog veel dode bijen en geen voer meer in het kastje (m.a.w. was een gezond volk geen verdwijn ziekte. Beter een zesramer die je bijkans een zere rug bezorgt omdat ie 18 kilo weegt (10 kg voer en 8 kilo voor de kast en de bijen) dan een zesramer die omwaait van de honger. Hennie Kroese adviseert trouwens ook gewoon 10 kg suiker voor een zesramer en volgens mij is dat van toepassing op zo'n simplex geval.

Freek

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Jaap v.Popering » wo 01 okt 2014, 21:20

Freek schreef:Hansjochem, Jaap,

Stuifmeel kan inderdaad misschien een probleem zijn, ik denk de winterbijen minder, omdat het volk die al goeddeels klaar heeft nu.
Ik denk trouwens ook dat ze een deel van het voer trouwens niet eens opgeslagen hebben die zesramers maar dat ze het in broed hebben omgezet, die buckfast moeren blijven maar doorleggen.
M.a.w. er kunnen nog wel 2 kg bij in die zesramers denk ik, maar nodig is dat denk ik niet.

Freek
Zouden de Buckfast dan om deze tijd meer broed aanzetten dan andere koninginnen ??

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten