bijenwas filteren voor gieten waswafels

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bjorn
Berichten:124
Lid geworden op:vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie:Belgie
Contacteer:
bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door Bjorn » zo 09 nov 2014, 14:23

Ik wil graag eens even horen hoe jullie bijenwas zuiveren.

Ik heb een stoomwassmelter , de was die daaruit komt is verre van zuiver.
Ik weet dat de was niet snel mag afkoelen , zodat het vuil de tijd krijgt om te bezinken zodat je het onderaan van de wasblok kunt schrapen.
Het toevoegen van oxaalzuur zou het vuil sneller doen neerslaan en de was bleeken.
Mijn beste resultaat heb ik al gehaald met de was terug te smelten en door een metalen inox fijnfilter te gieten.
De filter kan je maar een maal gebruiken omdat de was stolt en de filter bijna niet meer zuiver/wasdoorlaatbaar te krijgen is.
Op het internet vind ik pp filters van 5 micron maar deze zijn ook nogal prijzig (wel al beter dan de inox zeven) , zeker omdat je ze na gebruik moet weggooien.
Misschien is een nylon kous een goede oplossing , maar dat moet ik nog proberen.

De bedoeling is om dit jaar zelf mijn waswafels te gieten . Hoe zuiver moet de was dan eigenlijk zijn ?

Hoe pakken jullie dit aan ?

Alvast bedankt. Bjorn

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 nov 2014, 15:49

Ik filter mijn vloeibare was door "huishouddoekjes". Doe zo'n doekje in een oude honingzeef en giet de was daardoor heen.
Nadat de was gestold is het niet meer te zien wat de boven en of onderkant van de "waskaas" is zo schoon is deze.
Na afloop doekje in de vuilbak. 10 Doekjes voor €1,50
!Hans.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door FerryB » zo 09 nov 2014, 18:42

Hans van der Post. schreef:Ik filter mijn vloeibare was door "huishouddoekjes". Doe zo'n doekje in een oude honingzeef en giet de was daardoor heen.
Nadat de was gestold is het niet meer te zien wat de boven en of onderkant van de "waskaas" is zo schoon is deze.
Na afloop doekje in de vuilbak. 10 Doekjes voor €1,50
Hans bedoel je van die gele huishouddoekjes ?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 nov 2014, 19:46

FerryB schreef:
Hans van der Post. schreef:Ik filter mijn vloeibare was door "huishouddoekjes". Doe zo'n doekje in een oude honingzeef en giet de was daardoor heen.
Nadat de was gestold is het niet meer te zien wat de boven en of onderkant van de "waskaas" is zo schoon is deze.
Na afloop doekje in de vuilbak. 10 Doekjes voor €1,50
Hans bedoel je van die gele huishouddoekjes ?
Inderdaad!
!Hans.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door roelof1945 » zo 09 nov 2014, 20:40

Hans van der Post. schreef:Hans bedoel je van die gele huishouddoekjes ?
Deze doekjes gebruik ik al jaren lang voor het mierenzuur verdampen in de varroa lade, werkt ook uitstekend.

Groet, Roel

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door bee-tree » zo 09 nov 2014, 20:51

Zou je die gele huishouddoekjes ook kunnen gebruiken in de wassmelters waar momenteel
veel over gesproken wordt in het onderwerp "Wat dded jij vandaag" ? Zou zo'n doekje tegen het
gaas aan kunnen functioneren als filter vlak vóór de was de broodbakslee of iets dergelijks in loopt ?
Zou het doekje gauw dichtslibben of blijven de poriën er van open bij temperaturen van 60 a 70 graden ?
Hoe heet is jouw was op het moment dat je hem met het doekje in de oude honingzeef filtert, Hans "?

Zijn de doekjes ook in een blauwe uitvoering ? Dan slingeren er hier genoeg van rond.
Worden dat soort doekjes ook gebruikt als Schwamtuch bij de mierenzuurbehandeling in Duitsland. Ze nemen
makkelijk vocht op en hebben dus eigenschappen van sponsen (Schwamm is toch spons ?)(Heb even geen zin om dat
op te zoeken).

Ik heb 'n jaar geleden in een van de vele you tube films van een populaire Amerikaanse "dikke" imker- ik ben z'n naam kwijt-
van hem geleerd, de bruine laag die soms aan de onderkant van het wasbrood vastzit. er af te schrapen, want het is
volgens hem propolis die meegesmolten is. Als dat waar is dan blijft de propolis waarschijnlijk in het
huishouddoekje achter. Zou je zo'n doekje dan in alcohol kunnen doen waardoor de propolis oplost maar niet
de resten van de raat die uit chitinevelletjes bestaan van larven en poppen die in de cellen vervellen tijdesn de ontwikkeling.
Die alcoholische oplossing kun je dan filtreren door keukenrolpapier. Zj. :obscene-drinkingcheers:

P.S. Zodra ik de naam weet van die Amerikaanse imker, meld ik het. Ik meen dat hij BEN heet. Hij laat allerlei handige
werkzaamheden zien.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 nov 2014, 23:20

bee-tree schreef:Zou je die gele huishouddoekjes ook kunnen gebruiken in de wassmelters waar momenteel
veel over gesproken wordt in het onderwerp "Wat dded jij vandaag" ? Zou zo'n doekje tegen het
gaas aan kunnen functioneren als filter vlak vóór de was de broodbakslee of iets dergelijks in loopt ?
Zou het doekje gauw dichtslibben of blijven de poriën er van open bij temperaturen van 60 a 70 graden ?
Hoe heet is jouw was op het moment dat je hem met het doekje in de oude honingzeef filtert, Hans "?
[.................]
Ik heb geen ervaring met andere doekjes zou ze ook niet gebruiken. Om een merk te noemen die ik gebruik: -Sorbo
De gele doekjes zijn van plantaardig materiaal branden net zoals de vroegere veters (noemde wij stinkertje :be9:)
Als je de doekjes in een zonnewassmelter gaat niet werken door het onregelmatige smelten van de was loopt het doekje door het stollen van de was dicht.

Mijn was is 80 C. zo tegen de kook van water. Onderin de grote pan zit een laagje water.
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door bee-tree » ma 10 nov 2014, 08:04

Bedankt Hans voor je tips. Ik ga ze komende winter toepassen. Heb momenteel een grote voorraad
halve en hele wasbroden omdat de afnemers hogere eisen stellen (Bijenhuis, het Ielgat,enz.)
en ik zelf tegen het opschonen opzag. De wintertijd is anders een goed moment voor dit karwei.
Eigenlijk heeft de imker het hele jaar door werk aan het bijenhouden.

Zelf raten maken van eigen was wordt steeds uitgesteld. Onze bijenvereniging ziet de gemeenschappelijke
aanschaf van apparatuur niet zitten. Het zou 'n gezellige verenigingsactiviteit kunnen zijn ; de ene keer bij
mij thuis, de andere keer bij 'n ander lid. De afdeling besteedt thans inkomsten van de honing- en honingwafelmarkt
aan 'n gratis kilo kunstraat aan elk lid dat de jaarvergadering bezoekt, en aan een jaarlijkse BBQ en aan
toezegging van financiële steun aan het Bijenhuis, enz.

Nu terzake: Heeft was ook een HOUDBAARHEIDSDATUM ? Mijn voorraad is in de loop van 10 jaar gegroeid omdat
een belangrijk dépot van het Bijenhuis in Schildwolde is opgeheven. Dus: kun je van oude was nog raten maken
of heeft de leeftijd nadelige invloed op de structuur van de raten ? Zjef :bow-yellow:

P.S. Van het één komt het ander. Zo gaat dat ook bij het rijzen van vragen. "Houdbaarheidsdata van bijentoebehoren"
zou 'n topic kunnen zijn. Bijvoorbeeld: Kan suiker chemisch veranderen als 'n overjarig voorraadje lichtelijk
vochtig is geworden ? Dus suiker in papieren zakken (oftewel puutn op z'n Gronings en tuute op z'n Limburgs).

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door hansjochem » ma 10 nov 2014, 08:17

Bee-tree. Je bedoelt waarschijnlijk "fat bee man". Als je dat intikt krijg je zn kanaal. Zet er wax achter en je krijgt 5 filmpjes over was en was zuiveren.
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door Bart de Coo » ma 10 nov 2014, 10:03

Als ik van die mooie waskazen wil krijgen, dan gebruik ik daarvoor een emmer en daarop bevestig ik met veel (!) wasknijpers een stuk kaasdoek, voor een habbekrats verkrijgbaar bij stoffenzaken of op de stoffenmarkt. De blokken was die ik eerst gesmolten heb met de zonne- of de stoomwassmelter kook ik in een laagje water in een enorme pan die ik op de kop getikt heb bij de kringloopwinkel, zo'n geëmailleerde. De gesmolten massa giet ik in de emmer waar ik het kaasdoek op bevestigd heb. Binnen heb ik ergens een slaapzak in gereedheid gebracht, met wat ouwe kranten erin tegen de eventuele vlekken. Na twee dagen is de emmer nog warm. De rommel op de bodem verwijderen met een verfkrabber.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten