Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Bericht door J.R. » zo 11 jan 2015, 21:48

Zelf gebruik ik een digitale eierweegschaal weegt op 0,1gr .

Jan

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Bericht door FerryB » zo 11 jan 2015, 23:08

Eddy Geurtsen schreef:Ik vind het niet zo'n vreemde vraag. Als je niet over een huishoudweegschaal beschikt, zou het handig zijn als een bepaalde volume-eenheid zou kunnen gebruiken. Aan de omschrijving "theelepel" of "eetlepel" heb je niets, want die zijn in verschillende afmetingen. Maar wellicht dat iemand 'n algemeen gebruiksvoorwerp of (wegwerp)verpakking weet, waarmee je 35 gram kunt afmeten (zonder te wegen)?
Ik wel 35 gr = 35 gr. en als je dat wil af wegen dan heb je een weegschaaltje nodig en als je die niet hebt dan leen je er een of je koopt er een alleen dan kun je 100% zeker 35 gr afwegen. En als je dat niet doet kom je er nooit achter hoeveel 35 gram is :think:
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Bericht door Stephan » zo 11 jan 2015, 23:53

jjmvaningen schreef:Mee eens met pragmatische oplossing, ware het niet dat er verschillende waxine-bakjes in omloop zijn (aldi 4uur, AH 6 uur, ...) en deze zijn helaas niet hetzelfde van (leeg)gewicht.groet,jacques
Het gewicht van het waxine bakje maakt dus niets uit.
Als de inhoud maar gelijk is.
10,6 gram is puur het oxaalpoeder gerekend.
En de branduren hebben volgens mij alleen met het was/kaarsvet en de toevoegingen/kwaliteit te maken.


Voor zover ik weet zijn die kuipjes allemaal hetzelfde. Zodat ze juist allemaal passen in van die decoratie kaarsenstandaars of theekan warmhouders. Degene die ik gebruikt heb zijn van de aldi..en hebben van onderen 4 ronde afdrukjes.
wat als soort pootjes functioneerd.

En ik vond de vraag dus niet zo dom!
Als beginend Imker, zijn er kosten genoeg, en zo een weegschaaltje (ook al kost het niet heel veel) is niet het eerste waar je aan denkt om aan te schaffen.
Wil je met oxaal werken, heb jet zeker nodig in de toekomst.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Bericht door Tieme » ma 12 jan 2015, 08:20

Hallo allemaal,

Ik zit nog een beetje na te denken over het advies van Ruinerweg om 600 milliliter water en 600 gram suiker op te lossen met 35 gram oxaalzuur. Er werd aangegeven dat de resulterende oplossing exact 1 liter is. Dat geloof ik graag, maar welke concentratie hebben we dan?

600 ml water = 600 gram. Totaal gewicht is dan 1235 gram. Volgens de calculator geeft dit een 2,8% oplossing van oxaalzuur. Ik denk dat het belangrijk is om de sommetjes even te maken voordat er gemixt wordt.

Bij deze hoeveelheid water en suiker zou ik dus 43,5 gram oxaalzuur doen om precies op 3,5 % te komen.

Groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8255
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Bericht door Hans van der Post. » ma 12 jan 2015, 10:13

Het gaat niet om het gewicht waarin de oxaal in opgelost is maar in volume en dat is één liter.
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Bericht door Ewout » wo 14 jan 2015, 21:51

Tieme, die 2,8% klopt prima met de geadviseerde 35 gram per liter. De 3,5% waar sommige mensen het over hebben staat nergens in de literatuur en zou ik ook zeker afraden. Dat is veel te veel en schadelijk voor je bijen. Zie ook wat ik hier schreef:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 37#p182037

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Bericht door johanwichink » do 15 jan 2015, 10:12

Tieme, volgens de chemicus Roel v.d. W je kent hem vast wel moet in de zomer 30 gram oxaal poeder in 1 liter water en in de winter 35 gram oxaal poeder in 600 ml water/600 gram suiker, in beide gevallen komt dan de oplossing uit op 2% pure oxaal. Het oxaal poeder wat wij afwegen is oxaalzuurdihydraat, hierin zit ook water.

Groeten,Johan

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Bericht door Samuel Murray » zo 01 feb 2015, 22:22

Ewout schreef:De 3,5% waar sommige mensen het over hebben staat nergens in de literatuur...
Welles, bijvoorbeeld hier, en ik heb het ook elders al gezien.

Het is wel belangrijk om op het verschil te letten tussen w:v (gewicht:volume) en w:w (gewicht:gewicht). Als je 3,5 g oxaalzuur oplos in 1 litre suikerwater, krijg je een oplossing van 3.5% w:v. Het gebruik van "w:v" bij het vermenging van stoffen waarvan de volume moeizamer te bepalen is dan gewicht, is niet zeldsaam in wetenschappelijke studies. Kijk bijvoorbeeld hier.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Bericht door Samuel Murray » zo 01 feb 2015, 22:30

Stinger schreef:Is dat een theelepel of een halve, hoe doseren jullie dat?
Ongeveer 4-5 theelepels. Maar:

Digitale keukenschaal bij Action, EUR 5.00.

Je kunt mischien maatlepels gebruiken, maar je moet "diep" lepels gebruiken (lijken op een meloenschep) omdat de oxaalpoeder vocht opnemen en dus niet gemakkelijk te meten is met vlakke (ondiepe) lepels (die er uitzien als theelepels). De diepe lepels kost rond de 10-15 euro per setje.

Oh, en: 50 ml doseerspuit bij de apotheek, EUR 2.00.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Bericht door Tieme » ma 02 feb 2015, 12:49

HI Ewout,

Dat klopt niet hoor. Het gaat echt om een 3,5% oplossing. Wellicht heeft WUR een fout gemaakt.

In verschillende Duitse handboeken (Pohl over Varroa bijvoorbeeld) en op sites wordt ook echt 3,5% genoemd. Kijk bijvoorbeeld eens hier: http://www.varroa-bekaempfung.de/varroa ... aeure.html en de PowerPoint van het product Oxuvar: http://www.biovet.ch/en/Imkerei/oxuvar.html

Wat het aandeel pure oxaal hierin is, is niet relevant aangezien we een oplossing moeten maken van oxaalzuurdihidraat van 3,5%

Ik wilde alleen maar aangeven dat de menginstructie van WUR niet een oplossing van 3,5% oplevert.

Zelf meng ik dus tot ik een 3,5% oplossing heb, en ik moet eerlijk zeggen dat ik na behandeling geen gekke dingen heb gezien (de laatste jaren). Ik weeg hierbij het oxaalzuur, de suiker en het water. Ik kan me goed voorstellen dat de 2,8% niet hetzelfde behandelingseffect heeft.

Groeten,

Tieme

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten