Ervaring met "i bee kast"

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:
Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door ErikS » di 28 jul 2015, 11:14

G.B. schreef:Inmiddels gebruiken wij deze kasten al 4 jaar zonder problemen :) Onze ervaringen zijn dan ook super positief :be8:
Zoals Buckfastliefhebber al schrijft: Het nieuwste model pakt wat kleine verbeterpuntjes aan, zodat de kast nog prettiger geworden is om mee te werken.

Overigens, wij hebben afgelopen winter tenminste 100 volken in I-Bee's uitgewinterd, probleemloos. Wij zien geen verschillen met spaarkasten qua volkensterfte, raambeschimmeling en zo meer. Van groot belang is of het volk goed is en met niet teveel ruimte wordt ingewinterd.

Schimmels willen een hoge relatieve luchtvochtigheid en temperatuur. Condens is vocht wat uit de luchtgehaald is, dus zal de luchtvochtigheid eerder verlagen dan verhogen

Check het nieuwe model op de website!
http://www.bijenbestuiving.nl
Hallo GB,

Toch weer een poging gedaan ondanks mijn eerdere slechte ervaringen met de I-bee kast en vocht dat leidde tot schimmelvorming op de ramen. Ik had enkele weken geleden de I-bee nu in gebruik genomen als verzamelbroedaflegger. Kast zit goed gevuld en volk is gezond. Zelfs nu condens tegen de dekplaat. Een houten kast die naast de Ibee staat (met een plastic op de kast) heeft geen probleem met vocht in de kast. Zodra de koningin goed aan het leggen is ga ik het volk omzetten op een houten spaarkast.
De volken staan beschut achter een heg en uit de wind, dat lijkt deels oorzaak is van het probleem. De afgelopen dagen (de stormen periode) is de kast merkbaar droger maar het vochtprobleem blijft.
Je redenering over de luchtvochtigheid volgen meer mensen en geld als er geen aanvoer van waterdamp zou zijn. In een gezond bijenvolk heb je de normale uitademing van de bijen en de verdamping van het vocht in de nectar. Er is continu aanvoer van waterdamp en de condens is hetgeen lokaal neerslaat op de koude plaatsen, op de relatieve luchtvochtigheid heeft dit geen invloed vanwege de continue aanvoer. Een blijvend nadeel is de afkoeling van de bijen door het vocht gedurende de koelte van de nacht want dit is de periode dat het meeste vocht zal neerslaan.

mvg

Erik.

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door G.B. » di 28 jul 2015, 16:55

Wat iedereen gebruikt is mij om het even. Ik wil alleen aangeven dat bij ons de bijen het uitstekend doen in I-bee kasten. Volken op 1 bak uitgewinterd staan nu op 5 bakken, waarvan 3 gevuld met zomerhoning. En dat ondanks de condens die wij regelmatig zien. :oops:
Als I-Bee kasten niet voldeden, zou toch niet echt aannemelijk zijn dat wij er momenteel ca. 250 volken in huisvesten!?

Bij een houten kast is het vocht evenveel aanwezig, alleen dan niet in condensvorm maar opgenomen in het hout. Daarnaast, voor broedverzorging hebben bijen vocht nodig. Bij minder goed weer kunnen bijen condensvocht hiervoor gebruiken.

Tenslotte, iedereen moet kasten gebruiken waar men zich goed bij voelt. Vandaag zijn er weer 7 kasten weggegaan naar mensen die vorig jaar met I-Bee kasten gestart zijn :be8:
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door ErikS » di 28 jul 2015, 17:08

Hallo G.B.

Bedankt voor je snelle reactie. Inhoudelijk is die veelzeggend en ik neem aan dat potentiele gebruikers van de I-bee zelf wel hun conclusies zullen trekken.

mvg,

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten