Volken verplaatst na reinigingsvlucht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Thyas
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast & Runfast
Contacteer:

Volken verplaatst na reinigingsvlucht

Bericht door Thyas » ma 23 feb 2015, 21:40

Beste mensen,

Afgelopen week voor het eerst een aardige dag gehad waarbij aardig wat activiteit bij mijn volken was. Ik weet niet of ik het als een volwaardige reinigingsvlucht kan betitelen, maar het betrof toch zeker een paar honderd bijen uit vijf kasten.
Verder is het afgelopen week koud en guur geweest met weinig tot geen activiteit buiten en heb de volken 50 meter verplaatst. Vandaag was er een voorzichtig zonnetje en zag ik een tiental bijen op de oude standplaats zoeken. Omdat ik ervoor wil waken dat als het zometeen wèl echt mooi weer is, er een paar honderd bijen op de oude standplaats rondzwerven met alle verlies van dien wil ik hierover graag advies.
Moet ik een van de vijf kasten (zwakste/kleinste) terugzetten?Loopt het allemaal niet zo'n vaart en als er op de oude standplaats niets lijkt (alle kasten weg) op de oude situatie vliegen ze wel terug naar de nieuwe standplaats?Kan ik (het is toch koud) de kast een tijd afsluiten teneinde daarna opnieuw invliegen te forceren en hoe lang dan?
Gewoon wat ideeën waar ik nogmaals graag advies over krijg. Alvast bedankt.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Volken verplaatst na reinigingsvlucht

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 23 feb 2015, 22:57

Bij verplaatsingen over een korte afstand zou ik altijd een volk achterlaten, zodat eventuele terugvliegers zich in ieder geval kunnen inbedelen bij een ander volk. Als er geen kast is achtergebleven, zijn terugvliegers ten dode opgeschreven, dat wil je als imker niet.

Thyas
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Volken verplaatst na reinigingsvlucht

Bericht door Thyas » di 24 feb 2015, 08:54

Dank u heer Geurtsen voor uw advies.

Ik zit er inderdaad aan te denken om één kast terug te zetten en dan wel een van de drie kasten die sinds de verhuizing nog niet buiten zijn geweest.

Zijn er andere imkers die advies hebben? Ik las ook onderstaand artikeltje hetgeen een van mijn genoemde opties bevestigt dat het allemaal wel mee zou vallen dat ze ten dode opgeschreven zouden zijn. Wat is hierover uw idee?

http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /9362/8865


Wederom bedankt voor advies/tips.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volken verplaatst na reinigingsvlucht

Bericht door Hans van der Post. » di 24 feb 2015, 09:24

Het ligt er maar aan welke afstand je een bijenvolk wil verplaatsen en in welke tijd van het jaar.
Nu zo vroeg in het jaar als de temperatuur nauwelijks boven de +10 gaden is geweest vliegen bijen niet verder dan 100 - 200 meter.
Dit kunnen ze niet omdat ze dan verkleumen.
Dus als je een volk(en) NU verder verplaatst dan de aangegeven afstand, vliegt er geen bij naar de oude plek terug.
Is het maar hooguit tien meter dan is te overwegen om dit met kleine stukjes te doen, zijwaarts 60 cm naar achteren of naar voren 100 cm.
Deze laatste optie is alleen te doen bij goed vliegweer waar bijenvolken elke dag vliegen.
Als laatste: bijenvolk tijdelijk ( drieweken) verplaatsen om deze tijd van het jaar is 1 km voldoende
Bij een hogere temperatuur 15+ en meer is 3 km nodig.
!Hans.

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Volken verplaatst na reinigingsvlucht

Bericht door Bok » di 24 feb 2015, 09:36

Op dit moment met de volken rommelen heeft niet mijn voorkeur. Maar als het dan echt noodzakelijk is zou ik in twee stappen verplaatsen.
Eerst een eind weg zodat je zeker geen terugvliegers hebt. en dan, weer terug, naar de plaats waar je ze wilt hebben.
groet,

Peter

Thyas
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Volken verplaatst na reinigingsvlucht

Bericht door Thyas » di 24 feb 2015, 11:34

Beste Hans,

Bedankt voor je reactie, maar is niet echt antwoord op mijn vraag. De bijen ZIJN al verplaatst....geen 100-200 meter en ook weer geen 10 meter, maar 50 meter. Te grote afstand dus om elke dag 60 cm te verplaatsen, zeker met dit weer wanneer er overdag geen bij buiten te bekennen is.
Mijn concrete vraag is dus niet hoe ik ze moet verplaatsen maar wat te doen na de verplaatsing die reeds heeft plaatsgevonden.
1.Kast terugzetten om vervliegende bijen op te vangen 2. Niet druk maken na twee weken slecht weer en binnenzitten en nu nog een week slecht weer in de planning zullen ze wel opnieuw invliegen. 3. Die paar bijen die inderdaad naar oude standplaats gaan zullen terugvliegen naar nieuwe als ze op oude niets aantreffen.

Groet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volken verplaatst na reinigingsvlucht

Bericht door Hans van der Post. » di 24 feb 2015, 12:17

Goed als dit niet het antwoord is wat je verwacht geeft het wel antwoord wat er verkeert is gegaan.
Als er verder totaal maar een paarhonderd bijen uit de kasten zijn geweest is jammer dat er daarvan tientallen naar de oude plek terug vlogen.
Je moet maar denken dat in deze tijd van het jaar ook honderden bijen verkleumen als ze bij een temperatuur van 6 a 7 graden met een zonnetje toch naar buiten komen.
Een totale reinigingsvlucht vliegen duizenden bijen tegelijk uit.
Voor zover ik het uit je tekst lees is dit niet het geval. Dus de overgrote meerderheid 99 % bleef in de kast.
!Hans.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Volken verplaatst na reinigingsvlucht

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 24 feb 2015, 16:07

Als je ze over zo'n korte afstand verplaatst kun je een paar conifeertakken voor het vlieggat doen zodat elke bij er doorheen moet. De weten dan dat er iets venaderd is en vliegen opnieuw in. Dit schijnt alleen bij verplaatsing over korte afstand te werken. Ik heb zelfs weleens gelezen dat men de kast op een kruiwagen had gezet en gezorgd dat het hobbelt. De bijen schijnen dan te denken dat er b.v. een boom op het nest is gevallen.

Thyas
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Volken verplaatst na reinigingsvlucht

Bericht door Thyas » di 24 feb 2015, 21:52

Hans en Santtu,

Bedankt voor jullie bijdrage!
Ik ga er maar vanuit dat de schade mee zal vallen en zo niet dat de dames die hun oude honk prefereren de eerstvolgende keer dat het mooi weer is zich inbedelen bij het volkje dat ik terug zal plaatsen op de oude stek.

Groet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten