Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door johan » do 26 mar 2015, 12:19

BartosB schreef: Nu is het de vraag kan deze nieuwe Kon bevrucht worden...? Zijn de nieuwe darren vanaf ongeveer 4 april geslachtsrijp, immers dan zal de nieuwe Kon op bruidsvlucht willen.
Zie topic "koninginnenteelt en bijenrassen" => "eerste keer overgelarfd" (staat bovenaan).
alles hangt van het weer af en of er voldoende geslachtsrijpe darren bij jou in de buurt kunnen zijn. Een darrenbroedig volk kan in dit geval een zegen zijn, want zo vroeg op het jaar zijn de kansen op succes beperkt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door Hans van der Post. » do 26 mar 2015, 12:25

BartosB wanneer zijn de darren geboren? is dit nu in dit voorjaar? dan kunnen de darren mits 14 dagen oud zijn en de temperatuur goed is +18 graden en meer, op bruidsvlucht gaan en de moer bevruchten.
Zijn het overgebleven darren van vorig jaar ja dat zijn oude mannen.
Leest even dit: Darren Belangrijker,Interessanter en "Dar" een pdf en de eerste een powerpoit.
!Hans.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door jasper-k » do 26 mar 2015, 13:34

ik heb het afgelopen weekend op een van mijn stands de volken gecontroleerd.
de gigantische verschillen in de volken viel me het meest op! De meeste volken op 20 ramen ingewinterd en allemaal evenveel gevoerd.
Sommige volken nog diep in de onderkast en slechts een beetje broed met ruim voer
enkele volken met al 9-10 ramen met broed, en darrencellen.
mogelijk zijn er dus al snel vruchtbare darren dit seizoen.
Met vriendelijke groet, Jasper

Peter_
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door Peter_ » do 26 mar 2015, 19:23

Goedenavond,

Is het wel raadzaam om nu darrenbroedige volken te verenigen? De risico's op mislukking zijn welliswaar niet groot maar wat levert het op? Gaan deze bejaarde winterbijen echt een stimulans zijn voor het volk?

Mvg
Peter

alexdordt
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 23:14
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door alexdordt » do 26 mar 2015, 20:58

laat maar weten of ze bevrucht raakt ben benieuwd al helemaal met dit slechte weer

Huub'81
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 21:43
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Locatie: Haarlo
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door Huub'81 » ma 06 apr 2015, 14:18

Goedemiddag, gisteren mijn 2 van mijn 3 volken geïnspecteerd. Het derde volkje had ik in januari noodgedwongen overgezet in een 6-ramer, hier heb ik gisteren kort ingekeken/opgekeken (geen uitgebreide inspectie dus) en het zag er goed uit; wel klein, genoeg voer, ruimte en er komt stuifmeel binnen.

Echter heeft 1 van de andere 2 volken volgens mij een probleem: de koningin is nog niet aan de leg, her en der waren de bijen bezig met speeldoppen. Voer is er genoeg. ca. 3 straatjes bezet vaan de 11. Echter zie ik weinig stuifmeel binnen komen. Nu heb ik het volgende gedaan: 3 broedramen vernieuwd (2 met kunstraat en 1 uitgebouwde) Misschien dat hierdoor de koningin begint met leggen.

Wanneer kan ik dat het beste gaan controleren of ze legt en heeft het überhaupt zin?

Nu zit ik echter te denken om de 6-ramer en dit volk samen te voegen. Wat is jullie mening en heeft iemand ervaring hiermee?

Groeten Huub
ps.: varroa behandelingen voldoende en goed uitgevoerd.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door johan » ma 06 apr 2015, 15:25

ps.: varroa behandelingen voldoende en goed uitgevoerd.
Volk zit op 3 ramen en jij noemt dat goed behandeld....
Dit volk is gedecimeerd en zal hooguit tegen juli terug op sterkte zijn.. wil je dat dit nog goedkomt dan zou ik het sowieso verenigen met een ander. Los van de perikelen met de koningin. Heb je de queen trouwens gezien?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 06 apr 2015, 15:46

johan schreef: Volk zit op 3 ramen en jij noemt dat goed behandeld....
Dit volk is gedecimeerd
Heeft een goede behandeling effect op de grootte van een volk in de lente . zonder dat je de grootte van het volk van afgelopen herfst kent ????


Jaap v P

Huub'81
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 21:43
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Locatie: Haarlo
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door Huub'81 » ma 06 apr 2015, 18:32

johan schreef:
ps.: varroa behandelingen voldoende en goed uitgevoerd.
Volk zit op 3 ramen en jij noemt dat goed behandeld....
Dit volk is gedecimeerd en zal hooguit tegen juli terug op sterkte zijn.. wil je dat dit nog goedkomt dan zou ik het sowieso verenigen met een ander. Los van de perikelen met de koningin. Heb je de queen trouwens gezien?
Snap je reactie, maar bij het inwinteren was het volk op sterkte. Helaas is mijn stalletje in januari omgewaaid en waren de kasten natuurlijk los en open. Dit heeft bijenlevens gekost. Dat is k-%&*$-ten kan ik je vertellen. De koningin wel gezien, maakte een rustige indruk.

Nu je dit weet Johan; verenigen of kijken wat de koningin doet met 2 nieuwe wastafels en 1 uitgebouwd, fris, raam?

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door johan » ma 06 apr 2015, 19:39

Huub'81 schreef:
johan schreef:
ps.: varroa behandelingen voldoende en goed uitgevoerd.
Volk zit op 3 ramen en jij noemt dat goed behandeld....
Dit volk is gedecimeerd en zal hooguit tegen juli terug op sterkte zijn.. wil je dat dit nog goedkomt dan zou ik het sowieso verenigen met een ander. Los van de perikelen met de koningin. Heb je de queen trouwens gezien?
Snap je reactie, maar bij het inwinteren was het volk op sterkte. Helaas is mijn stalletje in januari omgewaaid en waren de kasten natuurlijk los en open. Dit heeft bijenlevens gekost. Dat is k-%&*$-ten kan ik je vertellen. De koningin wel gezien, maakte een rustige indruk.

Nu je dit weet Johan; verenigen of kijken wat de koningin doet met 2 nieuwe wastafels en 1 uitgebouwd, fris, raam?
Dat kan inderdaad je punt betreffende behandelen verklaren.
Maar om een sterk volk te krijgen heb je broed nodig. Dat broed moet verzorgd en warm gehouden worden. En daar heb je bijen voor nodig. Maw: een klein volk ontwikkelt sowieso trager.
Aan jou om te kiezen maar ik zou verenigen. Sneller op sterkte en over 1 tot 2 maand kan je hier afleggers van beginnen maken. Geen waswafels inhangen, dat is nog te vroeg. ook voor het op ouwen van wasraten heb je jonge bijen nodig en doeheb je niet. Ongetwijfeld zijn er nog andere imkers die ook een mening hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten