Bouwen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Tim123
Berichten:65
Lid geworden op:di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds:2015
Locatie:Zuid-Limburg
Contacteer:
Bouwen

Bericht door Tim123 » zo 22 mar 2015, 10:52

Beste mensen,

ik ga een bijenkast zelf bouwen. Het moet de binnenmaten krijgen van een spaarkast. Nu ben ik na aan het denken over het hout. Wat denken jullie ervan - rekeninghoudend met vocht enz. - als ik de binnenkast maak van spaanplaat en dan de buitenkant betimmer met schrootjes.

Of zou spaanplaat alleen ook kunnen >> zou het fijnste zijn.

Groetjes, Tim.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Erick » zo 22 mar 2015, 11:09

Spaanplaat is helemaal niet geschikt om buiten te gebruiken in verband met vocht, het gaat opwellen als het nat wordt.
Je kan beter watervast verlijmd multiplex of gewoon massief hout zoals vuren, grenen, red ceder of douglas gebruiken.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Tim123
Berichten:65
Lid geworden op:di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds:2015
Locatie:Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Tim123 » zo 22 mar 2015, 11:12

Erick schreef:Spaanplaat is helemaal niet geschikt om buiten te gebruiken in verband met vocht, het gaat opwellen als het nat wordt.
Je kan beter watervast verlijmd multiplex of gewoon massief hout zoals vuren, grenen, red ceder of douglas gebruiken.
Beste Erik,

Kan het ook niet dienen als binnenkant? Ik heb u hele verslag gelezen van het bouwen van de bijenkasten met trespa. Ziet er heel mooi uit. Bedankt voor uw reactie.

Laatst zei ook iemand tegen me dat je de bijenkasten ook kan bouwen van pallethout. Dankt u dat dit ook kan? Het lijkt me zelf dat het minder geschikt is, aangezien je dan een broedkamer hebt die uit meerdere planken boven elkaar bestaat. Wat denkt u ervan als ik de binnenzijde maak van spaanplaat en de buitenzijde van pallethout?

Groet, Tim.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door maartenkleijne » zo 22 mar 2015, 11:19

Tim zeker 's winters wordt t binnen in de kast ook behoorlijk vochtig. Geen spaanplaat dus, ook niet als ze onder dak staan.
gr,
m

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Erick » zo 22 mar 2015, 11:34

Tim123 schreef:
Erick schreef:Spaanplaat is helemaal niet geschikt om buiten te gebruiken in verband met vocht, het gaat opwellen als het nat wordt.
Je kan beter watervast verlijmd multiplex of gewoon massief hout zoals vuren, grenen, red ceder of douglas gebruiken.
Beste Erik,

...... Ik heb u hele verslag gelezen van het bouwen van de bijenkasten met trespa. Ziet er heel mooi uit......
Dank je wel
Tim123 schreef: Laatst zei ook iemand tegen me dat je de bijenkasten ook kan bouwen van pallethout. Dankt u dat dit ook kan? Het lijkt me zelf dat het minder geschikt is, aangezien je dan een broedkamer hebt die uit meerdere planken boven elkaar bestaat.
Dat kan, maar dat ligt eraan hoe jij het hout kan bewerken, voor pallet hout wordt niet het beste hout gebruikt maar het zgn spint hout dat is de buitenste laag van de boom net onder de schors.
Pallet hout is niet zo behandeld als gewoon plank hout het is erg ruw en meestal niet recht. Om het te gebruiken moet het [machinaal] geschaafd worden en verlijmd met watervast houtlijm om de gewenste breedte te krijgen.
Als je niet de mogelijkheid heb om het hout [machinaal] te bewerken moet je het niet doen met pallet hout.
Tim123 schreef:...... Wat denkt u ervan als ik de binnenzijde maak van spaanplaat .......
maartenkleijne schreef:Tim zeker 's winters wordt t binnen in de kast ook behoorlijk vochtig. Geen spaanplaat dus, ook niet als ze onder dak staan.
Zoals maartenkleijne zegt niet doen.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Tim123
Berichten:65
Lid geworden op:di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds:2015
Locatie:Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Tim123 » zo 22 mar 2015, 12:17

Beste Erik,

Weer bedankt voor de reactie.
Het liefste zou ik net als u een bijenkast maken van allemaal (bijna) gratis materialen. Heeft u nog ideeën van spullen waarvan het hout geschikt is voor het maken van bijenkasten?

Groet, Tim.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Erick » zo 22 mar 2015, 14:59

Tim123 schreef:........ Heeft u nog ideeën van spullen waarvan het hout geschikt is voor het maken van bijenkasten?.........
het enigste wat ik kan bedenken zijn oude meubels gemaakt van massief hout [geen eiken of andere hard hout soorten] die kan je meestal goedkoop op de kop tikken bij tweedehands zaken, op rommel of vlooien markten, en bij recycle winkels.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 22 mar 2015, 16:03

Goedkoop underlaymentplaat wordt nog wel eens gebruikt als materiaal voor eenmalig te gebruiken kisten of als omhulsel voor buispakketten of iets dergelijks. Als je dit goed in de verf zet, kan het redelijk goed gebruikt worden om kasten van te timmeren. Uit eigen ervaring weet ik dat dit redelijk bestand is tegen (een beetje) vocht. Als je zorgt dat de kasten onder een afdakje (of afgedekt met een plastic golfplaatje) staan, kan dat wel. Kijk anders eens op Marktplaats, daar staan vele aanbiedingen van underlayment. De kwaliteit is niet optimaal, maar daar staat tegenover dat je voor hetzelfde geld wel wat meer kunt timmeren, als het slecht wordt, wissel je het om.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door buzzer » zo 22 mar 2015, 18:55

Erick schreef:
Tim123 schreef:........ Heeft u nog ideeën van spullen waarvan het hout geschikt is voor het maken van bijenkasten?.........
het enigste wat ik kan bedenken zijn oude meubels gemaakt van massief hout [geen eiken of andere hard hout soorten] die kan je meestal goedkoop op de kop tikken bij tweedehands zaken, op rommel of vlooien markten, en bij recycle winkels.
Koop bij een kringloopwinkel maar eens een grenenkast (€ 75), deze is gelakt dus moet je schuren, demonteren en zagen. Vervolgens monteren met lijm en schroeven. Koop dan bodemgaas, afstandhouders voor je raampjes,een scharnier voor de vliegplank en een metalen dekplaat voor je dak...... Dan heb je voor de voordeelprijs van rond de € 110 een mooie kast.........Let er dan wel op dat de verschillende delen dezelfde dikte hebben.
Underlayment moet je inderdaad droog plaatsen want dit spul is eigenlijk veredeld karton waarvan vooral de kopse kanten heel kwetsbaar zijn. Succes :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Bouwen

Bericht door Samuel Murray » zo 22 mar 2015, 19:33

Erick schreef:Het enigste wat ik kan bedenken zijn oude meubels gemaakt van massief hout [geen eiken of andere hard hout soorten] die kan je meestal goedkoop op de kop tikken bij tweedehands zaken, op rommel of vlooien markten, en bij recycle winkels.
Heb ik vroeger ook aan gedacht. Helaas zijn er in mijn omgewing maar heel weinig gratis hout of goedkoop meubelen die geschikt is voor het maken van bijenkasten. En meubelhout is vaak van verschillende dikten, zodat je bijen ieder bijenkast opnieuw moet ontwerpen om bij de gratis hout zijn afmetingen te past.

Voor mij een van de mees goedkoop methoden om bijenkasten te maken:
http://wikisend.com/download/518434/ste ... arkast.zip
Je moet dan wel steigerhout bij een houtboer laten zagen, en dat kost geld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten