Dode Moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Aymerick
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 17:52
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Dode Moer

Bericht door Aymerick » wo 22 apr 2015, 18:39

Gisteren,op 21 april heb ik een tweede broedbak op gezet en heb ik gezocht naar mijn moer die ik in de bovenste bak wou zetten. Die is ,zonder dat ik het zag op de grond gevallen en die vond ik vandaag dood. Wat moet ik nu doen?
Ik ben een beginnende imker en heb 1 volk.

w merkus
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 14:53
Imker sinds: 1958
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dode Moer

Bericht door w merkus » wo 22 apr 2015, 19:12

de bijen zorgen zelf voor en nieuwe moer .13 dagen na 21/4 de doppen verwijderen nadat gecontrolleerd is dat er een nieuwe moer rondloopt. Tevens kun je dan een afleggertje maken met een dop als reservevolkje.

Aymerick
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 17:52
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Dode Moer

Bericht door Aymerick » wo 22 apr 2015, 20:45

Dank u W Merkus voor de info. Dat afleggertje maken zal nog wel een droom blijven denk ik. In theorie schijnt dit allemaal zeer eenvoudig maar als je de kast open doet is het een ander probleem voor een beginner.

Jelle Van den Berghe
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 jun 2014, 13:46
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Opglabbeek
Contacteer:

Re: Dode Moer

Bericht door Jelle Van den Berghe » vr 24 apr 2015, 09:52

Ook ik ben een beginner. En geloof me, een afleggertje maken is zo moeilijk niet. De bijen doen (zoals steeds) veruit het meeste werk.

Gebruikersavatar
Femke1
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 20:56
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dode Moer

Bericht door Femke1 » za 02 mei 2015, 21:45

Hallo Aymerick,
Als je een tweede broedbak plaatst dan moet je die altijd ONDER de eerste broedbak zetten. Dus de bak waar al broed (en de koningin) in zit, zit bovenaan. Een aflegger ga je pas maken wanneer je volk zo groot is dat het wil zwermen. Dus wanneer je belegde speeldopjes of koninginnecellen ziet.
Nu maar hopen dat jouw bijen redcellen gaan aanzetten op de verse eitjes. Dan komt er vanzelf een nieuwe koningin. Het kan wel even duren voor ze aan de leg is. Ik denk niet dat je doppen hoeft te breken, want als het volk nog niet zo groot is dan zal het niet willen zwermen. De bijen verwijderen dan zelf de te veel gekweekte koninginnen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten