Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door Marcje » do 04 jun 2015, 23:31

Beste imkers,

Drie weken geleden heb ik een bijenzwerm gekregen, maar vandaag na controle geen broed gezien .....

Vanaf wanneer begint een koningin van een bijenzwerm terug te leggen ?

Alvast bedankt

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door Hans van der Post. » vr 05 jun 2015, 00:23

Een zwerm met een oude moer legt zodra er cellen zijn gebouwd.( drie-vierdagen)
Met een jonge moer binnen tien - twaalf dagen.
Conclusie, dit is niet goed dat er na drie weken nog geen broed is.
Hebben de bijen de kunstraat uitgebouwd? Ja, dan heeft er een moer ingezeten.
Je zou eens naar de gever van de zwerm kunnen gaan en hem vragen of hij een raam met open broed heeft.
Als je dit raam inhangt vind je bij afwezigheid van de moer na drie dagen redcellen. De moer is tijdens de bruidsvlucht omgekomen.
Geen doppen na drie dagen er is een moer in het volk die wat mankeert probeer haar op te zoeken en stuur haar naar de eeuwige drachtvelden.
Nu zullen wel redcellen worden gemaakt op de laatste jonge larve.
!Hans.

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door Marcje » vr 05 jun 2015, 22:31

Hoi Hans,

Was blij om deze morgen uw reactie te lezen

De bijen hadden het kunstraat uitgebouwd, en zoals u schrijft moet er iets zijn misgegaan met de moer ....

Heb vandaag een raampje met broed ingehangen en ben eens benieuwd met drie dagen verder

Hartelijk bedankt voor de snelle reactie en terug wat bijgeleerd :D

Met drie dagen kom ik hier terug met het vervolg

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door Marcje » ma 08 jun 2015, 21:18

Hier ben ik terug,

Heb de kast nagezien en geen enkele dop te zien, maar ook geen koningin te vinden, en heb echt goed gekeken pfffff ( heb dit alles drie maal overgedaan en raam per raam bekeken, en normaal vind ik een koningin vrij goed )

Natuurlijk kan het altijd dat ik deze niet gezien heb , en toch ben ik vrij zeker pfffffff......, , lig met mezelf in de knoop nu en weet me geen raad

Is de bijen allemaal laten afvliegen eventueel een oplossing om de koningin te vinden , of bestaat de mogelijkheid dat deze er toch niet is

Het raampje broed dat ik erin had gehangen was zonder bijen , want had deze er eerst afgeklopt , of had ik deze er moeten oplaten en mee verhuizen ?

Alvast bedankt

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

BartosB
Berichten:7
Lid geworden op:di 30 sep 2014, 10:55
Imker sinds:2010
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door BartosB » ma 08 jun 2015, 22:38

Deze casus slaat bijna op mijne. Ook ik heb een zwerm (uit eigen kasten weggekomen) geschept en hier zit nu een eierleggende werkster in. Dit evenals in nog een ander volk.
Toen is mij geadviseerd: 'hang eitjes om zodat ze een nieuwe koningin kunnen aantrekken aangezien met deze iets 'mis' is'.
Dit heb ik gedaan, echter na week geen doppen.
Derhalve nu het volk afbouwen en vliegbijen laten afvliegen. Nieuwe verse aflegger maken en hopen dat er wel bevruchte Koningin in komt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door Hans van der Post. » ma 08 jun 2015, 23:34

Marcje schreef:Hier ben ik terug, heb de kast nagezien en geen enkele dop te zien, maar ook geen koningin te vinden, en heb echt goed gekeken pfffff ( heb dit alles drie maal overgedaan en raam per raam bekeken, en normaal vind ik een koningin vrij goed )

Natuurlijk kan het altijd dat ik deze niet gezien heb , en toch ben ik vrij zeker pfffffff......, , lig met mezelf in de knoop nu en weet me geen raad

Is de bijen allemaal laten afvliegen eventueel een oplossing om de koningin te vinden , of bestaat de mogelijkheid dat deze er toch niet is

Het raampje broed dat ik erin had gehangen was zonder bijen , want had deze er eerst afgeklopt , of had ik deze er moeten oplaten en mee verhuizen ? Alvast bedankt
Groetjes Marc
Marc is de zwerm geschept? of is het een schudzwerm = aantal ramen in een korf afkloppen en een moer er bij gedaan.
Om een moer "te vinden" kan je ook het volgende doen zet een lege bak op de bodem. Klop daar alle ramen met bijen in leg dan een moerrooster zo een die in een houten lijst zit. Zet dan daarop de uit geklopte bak met ramen en het raam met broed. Als er een moer in het volk zit wordt deze tegen gehouden, de bijen voelen zich enigzinds moerloos en gaan doppen aanzetten.
Stel dat er onder het rooster een moer zit zet dan de bak met raten voorzichtig even terzijde en kijk dan of aan de onderkant van het rooster een moer loopt. Is dit zo stuur haar naar de eeuwige drachtvelden.
!Hans.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door johan » di 09 jun 2015, 09:01

Marcje schreef:Hier ben ik terug,

Heb de kast nagezien en geen enkele dop te zien, maar ook geen koningin te vinden, en heb echt goed gekeken pfffff ( heb dit alles drie maal overgedaan en raam per raam bekeken, en normaal vind ik een koningin vrij goed )

Natuurlijk kan het altijd dat ik deze niet gezien heb , en toch ben ik vrij zeker pfffffff......, , lig met mezelf in de knoop nu en weet me geen raad

Is de bijen allemaal laten afvliegen eventueel een oplossing om de koningin te vinden , of bestaat de mogelijkheid dat deze er toch niet is

Het raampje broed dat ik erin had gehangen was zonder bijen , want had deze er eerst afgeklopt , of had ik deze er moeten oplaten en mee verhuizen ?

Alvast bedankt

Groetjes

Marc
geen eitjes en geen doppen getrokken, dan moet er een koningin aanwezig zijn. Verschillende eitjes per cel: er zijn eierleggende werksters aanwezig door de lange periode van moerloosheid die verhinderen dat er doppen worden getrokken. Geen eitjes: er is een moer aanwezig maar er is iets mis met haar eierstokken. Je zal ze moeten vinden en zoals hans schrijft verwijderen.

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door Marcje » di 09 jun 2015, 23:20

Hans van der Post. schreef: Marc is de zwerm geschept? of is het een schudzwerm = aantal ramen in een korf afkloppen en een moer er bij gedaan.
Om een moer "te vinden" kan je ook het volgende doen zet een lege bak op de bodem. Klop daar alle ramen met bijen in leg dan een moerrooster zo een die in een houten lijst zit. Zet dan daarop de uit geklopte bak met ramen en het raam met broed. Als er een moer in het volk zit wordt deze tegen gehouden, de bijen voelen zich enigzinds moerloos en gaan doppen aanzetten.
Stel dat er onder het rooster een moer zit zet dan de bak met raten voorzichtig even terzijde en kijk dan of aan de onderkant van het rooster een moer loopt. Is dit zo stuur haar naar de eeuwige drachtvelden.
Hoi Hans,

De zwerm is geschept geweest

Ondertussen uw raad opgevolgd en voorlopig nog geen moer te zien , verdikke toch , niet alle bijen waren naar boven , dus nog een waterkansje dat ik ze vind , al heb ik ondertussen wel al gekeken tussen het trosje bijen welke onder de rooster ging
Ka het eventueel een kleine slanke koningin zijn die door een koninginnerooster kan :oops:

Super uw uitleg en de verduidelijking zoals wat een schudzwerm is, en hoe de rooster moet zijn met kader Afbeelding
johan schreef: geen eitjes en geen doppen getrokken, dan moet er een koningin aanwezig zijn. Verschillende eitjes per cel: er zijn eierleggende werksters aanwezig door de lange periode van moerloosheid die verhinderen dat er doppen worden getrokken. Geen eitjes: er is een moer aanwezig maar er is iets mis met haar eierstokken. Je zal ze moeten vinden en zoals hans schrijft verwijderen.
Hoi Johan,

Ik slaap bijna niet meer van die moer die ik niet kan vinden , en heb nog een klein beetje hoop dat het morgen gaat lukken
Vandaag extra gekeken met sterk vergrootglas als er eventueel eitjes aanwezig waren, maar niks gevonden , enkel nog grote larfjes van het broed welke ik er ingehangen had ..... en geen enkele dop
Bedankt voor de extra info over eierleggende werksters Afbeelding

@ Hans en Johan,

Als ik morgen geen koningin gevonden heb, terug broed inhangen , volk opsplitsen met enk wat broed , of moer invoeren , of opgeven en verenigen met ander volk , ik roep maar wat want :oops:

@BartosB, ik hou het extra in het oog als er geen werkster aan de leg is ,maar voorlopig nog niet, en gelukkig maar, bedankt hé

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door Hans van der Post. » di 09 jun 2015, 23:58

Marc dit geval van jou doet mij denken door wat ik jaren geleden meemaakte. Eigenlijk hetzelfde als bij jou. Na eindeloos zoeken vond ik de moer ter grote van een werkbij. Vond haar doordat er een kleine hofstaat werd gevormd. En ze kon dus ook door een moerrooster. - het borststuk van een moer is bepalend om wel of niet door een rooster te kunnen komen.
Deze moer zat al twee maanden in het volk zonder broed.
!Hans.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door johan » wo 10 jun 2015, 00:17

Marcje schreef: @ Hans en Johan,

Als ik morgen geen koningin gevonden heb, terug broed inhangen , volk opsplitsen met enk wat broed , of moer invoeren , of opgeven en verenigen met ander volk , ik roep maar wat want :oops:

Marc
Marc, in elk geval niet verenigen. stel je maar eens voor dat dat kleine moertje wint van je goede moer.. dan is je probleem dubbel zo groot geworden. enkel verenigen als je 100% zeker bent dat er geen moer in zit.
als je je volkje opsplitst en in beiden enkele eendagslarven/eitjes inhangt (moet geen gans raam broed zijn hé), zal je snel (binnen enkele dagen) zien in welk van de 2 de koningin zit.
splitsen betekent dan wel weer dat je 1 van de 2 volkjes moet verplaatsen naar een stand op 3km of verder.

iedereen weet hoe dat gaat: als je ze zoekt, dan vind je ze niet. en als je ze niet moet hebben loopt ze voor je ogen. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten