Advies ervaring gevraagd // Nieuwe bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Advies ervaring gevraagd // Nieuwe bijenkast

Bericht door crunx » za 13 jun 2015, 16:05

Hey allen,


Deze lente viel mij op dat er weinig bijen in m'n gaarde rond vlogen. En ik denk dat dit samen met het weer een negatief effect heeft gehad op m'n vrucht vorming. Er is dan gelukkig nog wel genoeg, en doordat ik dit jaar dan een "dal-jaar" heb zal ik volgend jaar een beter jaar hebben. Ik wil echter niet weer hebben dat volgend jaar een dal jaar is. Want ik kweek voor het fruit en niet voor het blad.

Nu had ik eerst een imker die graag een kast wou plaatsen, maar die had niet het juiste ras en geen volk meer over.
Dus heb ik besloten om zelf dan maar te beginnen.

Gelukkig ken ik iemand die een oud ex-imker is en die kan mij altijd wel het een en ander vertellen. Maar ook die zegt in de tussen tijd is er wel al veel veranderd.

Maar goed hij raadde mij al het Carnica-ras aan. Omdat ze hard werken en zachtaardig zijn. Dat is wel erg belangrijk want op de gaarde komen ook mensen met een allergie. En je snapt wel dat kan ik dr niet bij gebruiken.

Wat betreft de kast daar ben ik nog over aan het twijfelen. Misschien komt dat ook wel omdat ik ook relatief nieuw ben voor dit vak.

- een geisoleerde kas zodat de productie hoog blijft en weinig issues heb met warmte/ kou.
- niet erg om wat meer uit te geven voor een kast, als hij het maar ook waar maakt. Of bespaard en tijd/ geld op langere termijn.
- de kast is niet voor de honing, maar hoofdzakelijk voor de bestuiving. Maar producten zoals honing en bijenpollen zijn welkom!


Nu had ik zelf al een kast gezien, waarvan ik echter weet dat ie een stuk duurder is dan een gemiddelde kast. Maar er moeten al behoorlijk wat breinen over zijn gebroken, wat betreft het ontwerp van de kast.

De Apimaye - Defender SET Broed- met honingkast. Misschien kennen jullie hem wel, heeft iemand er al eens 1 in zn handen gehad of mee gewerkt.
Ik zou het graag horen.

(site NL - http://beedoma.eu/ )
(site UK - http://www.apimaye.co.uk/thermo-beehive.html )



Natuurlijk zou ik ook graag horen waarom ik deze JUIST NIET moet nemen en welke dan WEL.


Alle hulp wordt op prijs gesteld! Dus alvast bedankt!

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Advies ervaring gevraagd // Nieuwe bijenkast

Bericht door Egbert » za 13 jun 2015, 17:01

Voor de kast zou ik in eerste instantie gaan voor een type die bij je collega-imkers ook gebruikt wordt.
Meestal is dit een spaarkast met nederlandse/simplex ramen.
Het voordeel is dan dat je makkelijk ramen kan uitwisselen in geval van nood.

Voor de wamte/kou huishouding zou ik niet de Apimaye aanschaffen, daar naar mijn mening de bijen prima zelfstandig kunnen redden in het Nederlandse klimaat. Voor een hoge productie is het soort bij belangrijker.
Voor zachtaardigheid is het belangrijk om een (redelijk) zuiver ras te nemen. Naast Carnica zijn er ook Buckfast en de zwarte bij.
Als beginner is ook hiermee het makkelijkst als je kan meeliften met andere imkers(en dus Carnica).

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Advies ervaring gevraagd // Nieuwe bijenkast

Bericht door ErikS » za 13 jun 2015, 21:36

Hallo,

Een goed geisoleerde kast die bijen in het voorjaar de kans geeft op een goede ontwikkeling. Uiteindelijk is een groot deel van de bestuiving voorjaarswerk. Kan je de Beeplus aanraden. Hele goede kast qua isolatiewaarden, geen vocht en imker gemak. Als je voor de broedbeperking kiest heb je zelf grotendeels controle over het zwermgedrag. Voor wat je koopt een zeer complete kast voor een goede prijs. Hij is al vaker de Mercedes onder de kasten genoemd. Daarnaast persoonlijk en kundig advies.

De kast is in DB formaat, heb zelf de uitvoering met alleen honingkamers. Afwijkend van wat de meeste imkers gebruiken maar in de praktijk geen probleem. Ik gebruik zelf miniplus om reserve moeren te hebben (voor andere imkers hoofdzakelijk ;-)) en 2 miniplus ramen passen ook in de DB als je ze insteekt.

Wat ik weet van de genoemde kast is dat hij is ontwikkeld voor een heet en droog klimaat. We zitten met een koud en vochtig klimaat. Met mijn spaarkasten heb ik regelmatig toch vocht tegen de dekplank en/of plastic behalve bij mijn Beeplus.

grtz

erik.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Advies ervaring gevraagd // Nieuwe bijenkast

Bericht door crunx » zo 14 jun 2015, 16:24

allereerst bedankt voor jullie hulp tot zover.

@Egbert - De reden dat ik eigenlijk voor een isolatie kast wil gaan is dat het minder temperatuur schommelingen zal gaan geven. En in de dal maanden de bijen hiervoor minder voedsel hoeven te gebruiken. En deze grondstoffen voor andere doeleinden kunnen gebruiken.
Meeliften is leuk, maar hopelijk niet te lang ;)

@ Eriks - Ik heb meerdere kasten gezien van piepschuim. Ik moet zeggen, ik betwijfel altijd hoe het zich houd na een aantal jaar. Het piepschuim opzich zal geen probleem zijn MAAR; de gebruiker of de gene die er toch even aan wil zitten. Maar misschien maak ik mij wel zorgen om niks.
Het isolatie verhaal daar geloof ik wel in. Want hoe minder ze zelf moeten stoken in de winter hoe beter. En vocht dat is leuk maar niet te veel op de verkeerde plaats.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Advies ervaring gevraagd // Nieuwe bijenkast

Bericht door Ewout » ma 15 jun 2015, 09:14

crunx schreef:De reden dat ik eigenlijk voor een isolatie kast wil gaan is dat het minder temperatuur schommelingen zal gaan geven. En in de dal maanden de bijen hiervoor minder voedsel hoeven te gebruiken. En deze grondstoffen voor andere doeleinden kunnen gebruiken.
Die laatste zin is wel belangrijk. Bijen die het warmer hebben zullen eerder gaan broeden en daardoor mogelijk meer voer gebruiken, of in het voorjaar sneller zonder komen te zitten, dan bijen die het kouder hebben.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Advies ervaring gevraagd // Nieuwe bijenkast

Bericht door Matts Vos » ma 15 jun 2015, 11:01

Over het ras kan ik wel iets meepraten, imker nu een jaar met schiermoeren dus carnica. Kan gewoon zonder pak in de kast werken, en tot nu toe alleen nog maar speeldopjes gezien dus erg zwermtraag. Zelf maar kunstzwermen gemaakt ipv wachten tot ze zwermcellen maakten... honing productie ben ik zeer tevreden over, bij voldoende dracht zijn ze bijna toe aan een 3e honingbak..

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Advies ervaring gevraagd // Nieuwe bijenkast

Bericht door ErikS » ma 15 jun 2015, 13:30

crunx schreef:allereerst bedankt voor jullie hulp tot zover.

@Egbert - De reden dat ik eigenlijk voor een isolatie kast wil gaan is dat het minder temperatuur schommelingen zal gaan geven. En in de dal maanden de bijen hiervoor minder voedsel hoeven te gebruiken. En deze grondstoffen voor andere doeleinden kunnen gebruiken.
Meeliften is leuk, maar hopelijk niet te lang ;)

@ Eriks - Ik heb meerdere kasten gezien van piepschuim. Ik moet zeggen, ik betwijfel altijd hoe het zich houd na een aantal jaar. Het piepschuim opzich zal geen probleem zijn MAAR; de gebruiker of de gene die er toch even aan wil zitten. Maar misschien maak ik mij wel zorgen om niks.
Het isolatie verhaal daar geloof ik wel in. Want hoe minder ze zelf moeten stoken in de winter hoe beter. En vocht dat is leuk maar niet te veel op de verkeerde plaats.
Hallo, er zijn een kleine 30 jaar nu "piepschuim" kasten en ze voldoet goed. De meest kasten zijn van een 80-100 grams kwaliteit en hebben wel een goede buitenlatex jas nodig ivm de UV straling van het zonlicht. De Beeplus is van een aanmerkelijk zwaardere kwaliteit en is mooi strak afgewerkt, in de praktijk allemaal geen probleem. Het beste kun je misschien naar de gebruikerservaringen kijken op het forum. http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?f=28&t=205 Kom je ook mijn geverfde kast tegen. ;-) grtz Erik.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Advies ervaring gevraagd // Nieuwe bijenkast

Bericht door crunx » ma 15 jun 2015, 17:51

@ Matts Vos - Helemaal tof! Ik zie dat ook als een groot voordeel. Niet alleen voor mezelf maar ook voor de mensen in de buurt die een allergie hebben.

@ Ewout - Zo is dat, als ze dan toch bezig zijn. Mag het ook wel efficiënt. En ik denk dat dat zich ook wel terug gaat verdienen op langere termijn.
In de vorm van dat ze meer honing overhouden of sneller uitbreiden. Tevens ben ik er ook van overtuigd dat temperatuurschommelingen wel degelijk enige impact hebben op bijen. Kijk maar nog ons, toen het van de week van 16 graden naar +31 graden schoot was ook iedereen aan het puffen. En we zullen vast niet de enige zijn hoor ;)

ErikS schreef: Hallo, er zijn een kleine 30 jaar nu "piepschuim" kasten en ze voldoet goed. De meest kasten zijn van een 80-100 grams kwaliteit en hebben wel een goede buitenlatex jas nodig ivm de UV straling van het zonlicht. De Beeplus is van een aanmerkelijk zwaardere kwaliteit en is mooi strak afgewerkt, in de praktijk allemaal geen probleem. Het beste kun je misschien naar de gebruikerservaringen kijken op het forum. http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?f=28&t=205 Kom je ook mijn geverfde kast tegen. ;-) grtz Erik.
@ ErikS - Dat zie ik inderdaad veel vaker, dat er veel piepschuim wordt gebruikt in de industrie. En dat zal vast en zeker een reden hebben. Ik heb alleen "een rare smaak er van". Omdat ik vaak dingen voor de zaak erin verpak of juist binnen krijg. En zo ook mn laaste tv ;)

Nu heeft dit er natuurlijk HELEMAAL niets mee te maken, maar misschien kun je je voorstellen dat ik nog even van mindset moet veranderen als het aan komt op piepschuim. ( ookal heb ik ook piepschuim dozen van 20 jaar oud die nog geheel in takt zijn )

Ik zal in iedergeval even een blik wagen bij de ervaringen!

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Advies ervaring gevraagd // Nieuwe bijenkast

Bericht door Ewout » ma 15 jun 2015, 18:03

crunx schreef:@ Ewout - Zo is dat, als ze dan toch bezig zijn. Mag het ook wel efficiënt. En ik denk dat dat zich ook wel terug gaat verdienen op langere termijn.
In de vorm van dat ze meer honing overhouden of sneller uitbreiden.
Ik weet niet of je mijn bericht goed begreep... Teveel/te vroeg broed is toch helemaal niet efficiënt?

Mijn mening: op de lange termijn het maakt allemaal niet zo gek veel uit... Helaas gaat de imkerij soms ook over korte termijn ;)

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Advies ervaring gevraagd // Nieuwe bijenkast

Bericht door crunx » ma 15 jun 2015, 18:10

Ewout schreef: Ik weet niet of je mijn bericht goed begreep... Teveel/te vroeg broed is toch helemaal niet efficiënt?
Mijn mening: op de lange termijn het maakt allemaal niet zo gek veel uit...
Ewout, dankjewel voor je reactie.
Is het niet zo dat bijen in de winter, zich op een manier moeten verwarmen? En daarvoor dus energie tot zich moeten nemen?

Daarbij komt nogmaals, ik heb ze straks niet voor de honing maar hoofdzakelijk voor de bestuiving van de gaarde. De rest is mooi meegenomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten