Stopt roverij bij dracht?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door Ewout » ma 15 jun 2015, 23:25

Met iets minder sarcasme blijft het hier een stuk gezelliger Nick! Hoewel ze er veel van weg hebben mag dit geen Carnica heten (ik schreef al eerder dat deze dames als productievolk te agressief waren om mee te werken) en eerlijk gezegd denk ik dat het helemaal niets met het ras te maken heeft. Kan net zo goed een slordige imker zijn. Op iets meer dan 1km afstand is een verenigingsstal, daar hadden ze vorig jaar allemaal geslingerde honingkamers in een schuurtje staan. Toen ik daar kwam om iets van het depot te halen, waren de bijtjes daar lekker van aan het snoepen... Maar ik heb dus geen idee of dat nu ook aan de orde is.

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door nick » ma 15 jun 2015, 23:33

Zou er niet te hard van wakker liggen .Zou het toch bij een andere imker vandaan komen .Heeft die pech .Kan verholpen worden door het vlieggat kleiner te zetten .
Net hetzelfde als de lok korven die ik staan heb . Vliegt er een zwerm in .... jammer voor diegene vanwaar ze vandaan komen .Moet die maar beter op zijn bijen letten .

woudvogel
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 29 jul 2015, 13:48
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door woudvogel » zo 09 aug 2015, 17:16

Hallo Ewout.

Wat zijn dat voor minikastjes (vraagt een relatieve leek)?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door Ewout » zo 09 aug 2015, 20:04

De mini kastjes heten Mini-Plus. De raampjes daarvan zijn de helft van een Dadant Blatt honingkamer. Die kun je in elkaar schuiven en dan in een normale Dadant Blatt hangen. Ik heb geen Dadant, maar vind het wel een mooi formaat kastje. De bodem is niet zo goed doordacht, dus ik maak eigen bodems (zoals op het fotootje).

De meeste imkerwinkels in Nederland hebben ze wel in het assortiment (meestal onder koninginnenteelt of kunststof kasten). Ik heb de meeste in Duitsland gekocht bij Holtermann, daar zijn ze het voordeligst, maar uiteraard alleen als je geen verzendkosten hoeft te betalen (=boven de €300). imkershop.nl heeft ook 'Mini-Plus', maar eigenlijk is dat een kopie van de firma Lyson. Op zich een mooi kastje, maar niet compatible met de normale miniplus en ook de bijenafstand klopt niet overal. Tenslotte zijn er ook houten varianten (zelf nooit gebruikt).

Zo'n volkje winter je in op 2 of 3 broedkamertjes (de bovenste vol voer).

Hier op het forum is ook wel eea terug te vinden over gebruikservaringen! Even de zoekfunctie gebruiken ("mini plus", "mini-plus" of "mini-plus").

Om terug te komen op het onderwerp: de roverij is gestopt toen de linde bloeide, dus mijn vermoeden is daarmee bevestigd (of dat altijd geldt weet ik uiteraard niet).

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door FerryB » zo 09 aug 2015, 23:58

Ewout je zegt dat de miniplus van de imkershop niet compatible is met de gewone miniplus. Nou ik heb ze beide en gebruik alles gewoon door elkaar en alles past prima dus weet niet wat je bedoelt dan?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door Ewout » ma 10 aug 2015, 08:50

FerryB schreef:Ewout je zegt dat de miniplus van de imkershop niet compatible is met de gewone miniplus. Nou ik heb ze beide en gebruik alles gewoon door elkaar en alles past prima dus weet niet wat je bedoelt dan?
De buitenmaten passen wel op elkaar (zo kun je de voerbak of bodem van lyson wel gebruiken met de officiële of andersom), maar de raampjes kun je niet door elkaar gebruiken. Daar schreef je zelf ook al een keer over:
FerryB schreef:maar helaas ten eerste passen de houten raampjes echt niet in een dadant blatt honing kamer en dat is al heel vervelend.
En ten tweede passen die bakken niet echt opelkaar door de kunsstof rand die erop zit en als je ze dan redelijk op elkaar hebt dan steekt dat tussen schotje zo'n 3.5 cm er boven uit zodat de deksel er niet meer op kan.
Ik baal behoorlijk en wist niet dat je ook in de Miniplussen weer verschillende maten hebt.

Dus een belangrijke vraag voor mij omdat ik bezig ben over te stappen naar Dadant Blatt welke miniplussen moet ik kopen zodat de raampjes wel per twee in een DB honingkamer passen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten