Stopt roverij bij dracht?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Stopt roverij bij dracht?

Bericht door Ewout » ma 15 jun 2015, 11:18

Wij hebben een volkje thuis in de vensterbank staan, en sinds een paar dagen komen er vrij veel kale, volafgeladen bijen terug: rovers. Ik heb geen idee waar ze roven (er zijn meerdere imkers hier in de omgeving, de dichtstbijzijnde op 1km), en ben niet in de gelegenheid dit volk te verplaatsen naar een plek waar geen andere volken staan. De linde gaat bijna bloeien - stopt het roven als de grote dracht weer is begonnen? Of is er iets anders wat ik kan doen?

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door imker Marinus » ma 15 jun 2015, 11:30

Ha Ewout,

Mijn ervaring als imker schiet tekort om wat zinnigs te zeggen over dit onderwerp. Maar ik raak zo nieuwsgierig doordat je schrijft dat het volk in de vensterbank staat. Uit een eerdere bijdrage van jouw hand meende ik dat ook al op te maken. Hoe moet ik me dat voorstellen? Bij mij staan er plantjes in de vensterbank. Het kastje staat toch niet in huis? Bedoel je misschien dat het zijwaarts tegen het glas staat, buiten, zodat je vanuit binnen goed het vliegverkeer kunt zien? Heb je een foto? Leuk idee!

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door Ewout » ma 15 jun 2015, 12:08

Even snel dan want off-topic ;)
Het is een volkje op Mini-Plus, momenteel 4BK, waarvan de bovenste 3 (raat) honing. Om ze klein te houden heb ik er al 2x broed afgenomen en er zo een vlieger van gemaakt (boost voor de honingoogst). Dit volk was als productievolk te agressief om mee te werken, maar in deze grootte gaat het nog wel (in de tuin heeft niemand er last van). Als je bedenkt dat 3BK raathoning netto zo'n 7-8kg is, is dat een leuke oogst van een volk ter grootte van een drieramer :be8:
Ik kan dit iedereen aanbevelen! Je leert er heel erg veel van en het is vaak leuker dan televisie. Wij hebben bovendien een egel in onze tuin en die is dol op dode bijtes (te zien in de kenmerkende zwarte ontlasting). Net als brutale koolmezen overigens.
WP_20150615_11_57_43_Pro.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 15 jun 2015, 12:15

Wanneer roverij eenmaal bezig is zal het doen stoppen hiervan niet zo gemakkelijk zijn .
Volgens mij enkel door , waar er geroofd wordt de toegang verkleinen .
Bij het rovende volk zijn er volgens mij geen mogelijkheden .

Let wel !!!! kale bijen kan ook een ziekte zijn .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door Ewout » ma 15 jun 2015, 12:28

Jaap v.Popering schreef:Let wel !!!! kale bijen kan ook een ziekte zijn .
Dat heb ik inderdaad ook weleens gezien bij een ander volk, maar deze komen echt vol afgeladen aanvliegen... (+extra stuiter op de vliegplank), daarom denk ik toch dat dit hier niet het geval is...

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door semar » ma 15 jun 2015, 22:17

zover ik weet stop je het niet , het houd pas op als de dames op het slechte pas het loodje hebben gelgd.
een roofbij wordt niet weer een haalbij op de bloemetjes.

Vriendelijke groet
Semar(Domiique)

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door pflipp » ma 15 jun 2015, 22:24

Ziet er heel aardig uit, zo'n Mini-Plus torentje! Soort van bonsai-Warré krijg je zo :lol: Zeker een overweging waard lijkt me.

Wat betreft het roven: ik (newbee) lees op Imkerpedia dat rovende bijen alleen kaal lijken doordat ze onder de honing zitten, dus daar zelf geen schade aan ondervinden. Dus volgens mij heeft een rovend volk het maar goed, en lijkt het me wel heel ruiterlijk van je om je zorgen te maken over het volkje aan de andere kant. Volgens mij moeten daar de nodige maatregelen worden getroffen, en niet bij jou?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 15 jun 2015, 22:24

Is het volkje soms ; Buckfast "???

Vroeger stonden deze daarvoor bekend .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door Ewout » ma 15 jun 2015, 22:59

pflipp schreef:Wat betreft het roven: ik (newbee) lees op Imkerpedia dat rovende bijen alleen kaal lijken doordat ze onder de honing zitten, dus daar zelf geen schade aan ondervinden. Dus volgens mij heeft een rovend volk het maar goed, en lijkt het me wel heel ruiterlijk van je om je zorgen te maken over het volkje aan de andere kant. Volgens mij moeten daar de nodige maatregelen worden getroffen, en niet bij jou?
Niets ruiterlijks aan mijn motieven hoor. Maar ik weet niet waar ze roven, en vooral niet WAT ze roven. Zoals je hebt gelezen oogst ik hier raathoning van. Maar als ze bevruchtingskastjes of afleggers met een voerbak aan het roven zijn (meestal zijn het de zwakkere volken waarvan geroofd wordt), dan heb ik straks smakeloos zoete 'raatsuiker'. En als ik pech heb daar nog ziektes bovenop!
Jaap v.Popering schreef:Is het volkje soms ; Buckfast "???

Vroeger stonden deze daarvoor bekend .
Nee hoor Jaap, dit is de zng. Fuckbast (kort voor fucking bastaard). Het volkje is opvallend homogeen, ik denk veel carnica want geen enkel spoor van geel bij de werksters.

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Stopt roverij bij dracht?

Bericht door nick » ma 15 jun 2015, 23:16

Jammer dat je niet met buckfast werkt .......Dan zou het probleem voor vele hier al opgelost zijn .
Werk zelf met buckfast en carnica .
Carnica ga ik op mijn 2de stand opruimen dit jaar .Deze roven evengoed als de buckfast .
Maar ik werk veel liever met de buckfast .
1 voordeel heeft de carnica mij opgeleverd .Doordat ze feller zwermneigingen hebben dan buckfast .Zijn ze goed geweest voor mijn buckfast larfjes aan te zuigen .En heb hier al een hoop afleggers van gemaakt en telkens een buki moer opgezet .
Maar ik stop met carnica .
2de stand word ook buckfast .

Succes nog met je rovers ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten