Moerloos, wat nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door MartinS » ma 03 aug 2015, 14:14

Beste Ewout,

De aflegger heb ik gemaakt door alle bijen in een andere kast te schudden. Vervolgens zijn alleen de vliegbijen terug gevlogen naar de oude kast en hebben daar redcellen gemaakt. Vervolgens heb ik 1 grote redcel laten zitten en daar is een koningin uit gelopen. We hebben die horen tuten. Nu (een aantal weken later) zit er alleen op 1 raam darrenbroed. Er zit wel wat honing en stuifmeel in de ramen maar niet elk raam zit vol. Ruimen de bijen dit niet vanzelf op naarmate de koningin gaat leggen? Dit is wel gebeurd bij het raam waar nu het darrenbroed in zit.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door joselito » ma 03 aug 2015, 14:32

Dat een jonge koningin darrenbroedig is, is heel uitzonderlijk, zelfs met een paar weken slecht weer wacht ze nog op een zonnige dag om op bevruchting te gaan.
De kans is veel groter dat ze achtergebleven is bij de bevruchting en dat er nu leggende werksters in de kast zitten.
Mijn advies is om altijd de kast na te kijken 12 dagen na de geboorte van de koningin.
Als je dan de koningin ziet of er liggen eitjes in de cellen is het in orde.
Indien je haar niet ziet (ze kan er wel inzitten maar je kijkt er overheen) en er zijn geen eitjes, geef je ze een raam open broed van een andere kast.
Op die manier krijg je geen leggende werksters. Als er na een paar dagen geen redcellen op dit raam staan is de kast in orde en is de koningin waarschijnlijk aan de leg.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door Ewout » ma 03 aug 2015, 14:45

MartinS schreef:Dit is wel gebeurd bij het raam waar nu het darrenbroed in zit.
Omdat je specifiek aangeeft dat het niet gaat om bultbroed (=werksterraat belegd met onbevruchte eitjes, van ombevruchte koningin of werksters) maar om darrenbroed (=belegde darrenraat, kan van zowel bevruchte als onbevruchte koningin zijn, of werksters), zou ik dat raam met darrenraat er dus uithalen (of naar buiten verplaatsen) en een raam werksterraat erin hangen. Dat is bij een aflegger sowieso verstandig, om te zorgen dat er geen darrenraat middenin het broednest hangt. Zijn de werksterraten helemaal niet belegd?

Zie ook:

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door Tieme » ma 03 aug 2015, 15:21

Persoonlijk zou ik op dit volkje nu geen nieuwe moer willen invoeren. Er is veel onzeker en je kunt dan beter je verlies nemen.
Als er nu alleen darrenbroed is, en geen broed in de werksterraat is er echt iets aan de hand. Als er een moer in zit is die niet goed, en als er leggende werksters in zitten is het ook niet goed.

Om zeker te zijn dat er geen moer in zit kun je de bijen in een emmer kloppen en het geheel door een moerrooster weer in de kast laten lopen. Dan heb je die stap in ieder geval gehad. Vind je de moer, dan kun je die het beste wegdoen.

Om het volkje dan nog te redden, zul je er wat ramen open broed in moeten hangen. Als de bijen dan doppen trekken, kun je deze verwijderen en een moer invoeren. Worden er geen doppen getrokken, hang dan na een week nog open broed bij (1 raam volstaat). Doe dit elke week tot er doppen getrokken worden (leggende werksters zijn dan weg), en voer dan een moer in.

Als je dit wat veel werk vindt (en dat is het), klop dan het hele volk af en berg de spullen op. De bijen komen bij het andere volk binnen en kunnen mooi helpen met het opslaan van het wintervoer. Dit moet je overigens alleen doen als het andere volk wel flink sterk is. Anders kunnen eventuele leggende werksters daar nogal wat chaos veroorzaken.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door MartinS » ma 03 aug 2015, 15:53

Beste Tieme, Ewout en Joselito,

Dank jullie wel.
Ik zal het raam met darrencellen naar de buitenkant verplaatsen en ik ga kijken wat er naast dit raam gebeurd, wellicht dat er inmiddels eitjes en larven in zitten. Ik zag gister in een naastliggend raam wel een larfje dus wellicht liggen daar ook eitjes in. Zou het ook kunnen zijn dat er dus wel een koningin in zit maar dat ze begonnen is met leggen in een raam met darrencellen? In vrijwel alle ramen zit wel wat honing en stuifmeel. Wellicht dat er daardoor in de andere ramen nog een eitjes liggen. Dit is wel heel leerzaam voor mij overigens. Met die emmer en een moerrooster is een goeie tip. Zal ik zeker overwegen. Ik zal binnenkort nog kijken of er eitjes in de werkstercellen liggen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door A.A. Staals » ma 03 aug 2015, 16:07

Als ik het goed begrijp:
Vier weken geleden de koningin uit het volk. Dan is pas na 24 dagen al het broed uitgelopen en zal de koningin met leggen beginnen. Dan is ze nu pas aan de leg. Waar vandaan dat darrenbroed? (een foto had iets meer duidelijkheid kunnen geven.)
Een jonge bevruchte koningin kan soms in het begin alleen onbevruchte eitjes leggen (1 per cel) wat na korte tijd overgaat in normaal leggen van bevruchte eitjes.
Als je zo iets treft altijd een paar weken aankijken.
Het gaan zoeken naar een koningin is over het algemeen af te raden en onnodig. Een moerloos volk huilt en dat is duidelijk hoorbaar anders dan het normale geluid. Als je het niet vertrouwd raam jong broed inhangen ter controle. Eierleggende werkbij krijg je pas na 4 of 5 weken.
De meest gestelde vraag aan mij is: Heb je nog een koningin voor mij? Ik heb geen broed in de kast en kan geen koningin vinden. In bijna alle gevallen blijkt na inhangen van een raam broed dat er geen doppen worden aangemaakt.

ad staals

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door MartinS » ma 03 aug 2015, 16:58

Dankjewel Ad,

Ik wil het zelf ook nog even aan kijken en hier van leren. Wellicht kan ik ter controle een raam met eitjes erbij hangen uit mijn andere kast. Alleen die staat dus een aantal km verderop. Kan ik het raam met eitjes gewoon vervoeren in de auto of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Groet, Martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten